۰ نفر

نوسان قیمت سس مایونز با سوخت تخم‌مرغ

۳۰ مهر ۱۳۹۹، ۱۲:۱۴
کد خبر: 475689
نوسان قیمت سس مایونز با سوخت تخم‌مرغ

سس‌ها اگرچه از اقلام واجب سبد مصرف خانواده‌ها به‌حساب نمی‌آیند اما نمی‌توان این حقیقت را هم نادیده گرفت که غذاها و سالادهای زیادی این روزها به سس وابسته‌اند و مصرف بعضی از آنها بدون انواع سس‌های سفید و قرمز و وابستگان آنها - که هر روز هم بر تنوعشان افزوده می‌شود - انگار غیرممکن به‌نظر می‌رسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، از الویه و سالاد ماکارونی که ماهیت و هویتشان به سس وابسته است که بگذریم، این روزها شرکت‌ها و برندهای فعال در این حوزه برای هر نوع غذایی یک سس رو کرده‌اند و سراغ یخچال سوپرمارکت‌ها که می‌روید انتخاب مناسب از میان آن همه تنوع طعم و رنگ و برند کار آسانی نیست. با این حال، افزایش قیمت انواع سس‌های سفید و قرمز در چند‌ماه گذشته نقطه مشترک آنهاست؛ چیزی که با توجه به رشد قیمت مواداولیه از ابتدای سال غیرمنتظره هم نبوده است. افزایش قیمت تخم‌مرغ که مهم‌ترین ماده اولیه تشکیل‌دهنده سس مایونز است در دو سه ‌ماه گذشته سروصدای زیادی به‌پا کرد و هنوز هم بازار این کالا به ثبات نرسیده است.

تخم‌مرغ و دیگر مواد پروتئینی شامل مرغ و گوشت قرمز از ابتدای امسال به‌علت مشکلات دسترسی به نهاده‌های تولید افزایش قیمت زیادی را تجربه کردند و تخم مرغ هنوز هم بسیار گران‌تر از نرخ مصوب در سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رسد. روغن، دیگر ماده اولیه سس هم با اینکه هنوز ارز دولتی برای واردات دریافت می‌کند، شایعات زیادی را در زمینه کاهش واردات روغن خام و کمبود در بازار پیرامون خود می‌بیند. در چنین شرایطی نمی‌توان ثبات قیمت را در محصولات وابسته انتظار داشت. قیمت انواع سس به‌ویژه سس مایونز و خانواده آن براساس مشاهدات در بازار افزایش 100درصدی داشته و آخرین تغییرات قیمت این محصولات یک‌ماه و نیم پیش اعمال شد. به‌دلیل اینکه سس مایونز جزو کالاهای اساسی نیست دولت هم دخالتی در تعیین قیمت آن ندارد. از حدود یک‌ماه و نیم پیش انواع سس‌های مایونز افزایشی 30درصدی را شاهد بوده‌اند، به‌طور مثال سس مایونز 630گرمی مهرام از 13هزارو500 به 17هزارو500تومان رسیده و شیشه‌های 970گرمی آن هم با 6هزار تومان افزایش قیمت به 26هزار تومان رسیده‌اند. افزایش قیمت 30درصدی در محصولات سنگین‌تر و گران‌تر رشد قیمت بیشتری را باعث شده و نرخ سس‌های یک کیلو و 400گرمی را از 27 به 35هزار تومان رسانده است.

سایر شرکت‌های تولیدکننده نیز همین میزان رشد قیمت را برای محصولاتشان اعمال کرده‌اند و انواع سس‌های فشاری شامل هزار جزیره و سس فرانسوی و سس ساندویچ و سایرین در تمام برند‌ها دست‌کم 2هزار تومان رشد قیمت داشته‌اند و اکنون با قیمت 11هزار و 500تومان در سوپرمارکت‌ها عرضه می‌شوند.