۰ نفر

افزایش نرخ نوشابه از اول آبان

۲۸ مهر ۱۳۹۹، ۱۲:۵۶
کد خبر: 475184
افزایش نرخ نوشابه از اول آبان

قیمت نوشابه از اسفندماه پارسال تا امروز 5بار و هربار بین 20 تا 25درصد افزایش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، با اینکه از ابتدای امسال گرانی انواع کالاهای اساسی میزان مصرف بسیاری از اقلام کالایی ازجمله نوشابه را کاهش داده، افزایش قیمت این کالا در بازار ادامه دارد و بر اساس شنیده‌ها از چهارشنبه همین هفته انواع نوشابه با قیمت‌های جدید در سوپرمارکت‌ها عرضه می‌شود.

 قیمت نوشابه از اسفندماه پارسال تا امروز 5بار و هربار بین 20 تا 25درصد افزایش یافته است. اسفند سال گذشته قیمت انواع نوشابه خانواده در سوپرمارکت‌ها 4هزار و 750تومان بود که این قیمت خردادماه امسال با افزایش 25درصدی به 5هزار و 400تومان افزایش یافت و بعد از آن هرماه همین میزان افزایش قیمت در انواع بسته‌بندی‌های نوشابه و در تمام برندها اعمال شده است.

آخرین افزایش قیمت نوشابه مربوط به شهریورماه بود که طی آن بطری‌های 1.5لیتری نوشابه خانواده از 7هزار و 500 به 8هزار و 500تومان افزایش قیمت یافت و هم‌اکنون قیمت در سوپرمارکت‌ها همین 8هزار و 500تومان است اما اخبار تأییدشده حاکی از آن است که از چهارشنبه 30مهرماه، این محصول با قیمت 9هزار و 900تومان در مغازه‌ها توزیع خواهد شد.

این افزایش قیمت تنها به انواع نوشابه خانواده منحصر نیست و تمام محصولات نوشابه از ابتدای آبان گران می‌شوند. برهمین اساس قیمت نوشابه‌های قوطی 330میلی‌لیتری از 5هزار تومان به 6هزار تومان، بطری‌های 300میلی‌لیتری از 3هزار تومان به 3هزار و 500تومان و شیشه‌های 250میلی‌لیتری از 3هزار و 500 به 4هزار و 500تومان افزایش خواهد یافت. قیمت نوشابه‌های قوطی، بطری کوچک و شیشه‌ای اسفندماه پارسال به‌ترتیب 2هزار و 900، هزار و 850 و 2هزار و 200تومان بود. در بین برندهای نوشابه برند لاکیدو که در شرکت لبنی کاله تولید می‌شود قیمت بالاتری نسبت به سایرین دارد و بطری‌های خانواده آن همین حالا هم با قیمت 9هزار تومان عرضه می‌شود. از سوی دیگر به گفته سوپرمارکت‌داران تقاضا برای خرید نوشابه از ابتدای امسال دست‌کم 30درصد کاهش داشته و با اینکه در تابستان تا حدودی میزان تقاضا بالا رفت اما در مجموع شاهد افت محسوسی در خرید نوشابه هستیم که دلیل آن را می‌توان در کاهش قدرت خرید خانوارها و حذف اقلام غیرضروری از فهرست خرید‌ها جست‌وجو کرد.

با توجه به افزایش قیمت نوشابه برای پنجمین‌بار طی سال‌جاری و همچنین ورود به فصل سرد می‌توان انتظار داشت روند کاهش مصرف نوشابه در نیمه دوم سال نیز ادامه داشته باشد. شرکت‌های تولیدی اما افزایش هزینه تولید به‌ویژه مواداولیه و ظروف را نخستین عامل افزایش قیمت عنوان می‌کنند.

سازمان پسماند شهرداری تهران اخیرا از کاهش 30درصدی تولید زباله در سطح شهر مخصوصا در مناطق کمتر مرفه خبر داده است. بخش عمده‌ای از زباله خشک را بطری‌های مواد غذایی ازجمله نوشابه تشکیل می‌دهد و این نشان می‌دهد مصرف نوشابه با سطح درآمد و هزینه‌های مردم در مناطق مختلف شهر ارتباط مستقیم دارد. افزایش قیمت محصولات شرکت‌های پتروشیمی داخلی به‌عنوان تولیدکننده بخشی از مواداولیه و همچنین رشد هزینه‌های حمل‌ونقل را نیز باید به عوامل افزایش قیمت محصولاتی مثل نوشابه افزود.

نوشابه