۰ نفر

قیمت آبمیوه ۵برابر شد

۲۱ مهر ۱۳۹۹، ۱۴:۴۵
کد خبر: 473638
 قیمت آبمیوه ۵برابر شد

سرانه به نسبت پایین مصرف آبمیوه در ایران ثابت می‌کند لیوان‌های آب پرتقال سر میز یا سینی صبحانه، فانتزی تبلیغات تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی است و جایی در زندگی عادی مردم ندارد، اما با این حال آمارها نشان‌دهنده آن است که در سال‌های اخیر مصرف آبمیوه‌های صنعتی در کشور رو به افزایش بوده است.

به‌گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، آخرین خبرهایی که درباره افزایش قیمت آبمیوه شنیده شد، خردادماه امسال بود که عضو هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبمیوه و کنسانتره ایران از افزایش احتمالی قیمت‌ها خبر داد و گفت که با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، قیمت‌های کنونی(خردادماه) کفاف هزینه‌های تولیدکنندگان را نمی‌دهد و شرکت‌های تولیدی از انجمن خواسته‌اند قیمت‌ها افزایش یابد. زمانی که این درخواست مطرح شد قیمت هر پاکت آبمیوه 200میلی‌لیتری 3هزار تومان و قیمت آبمیوه‌های یک‌لیتری 15‌تا‌20هزار تومان بود. البته قیمت آبمیوه‌های پاکتی معمولا از انواعی که در بطری‌های شیشه‌ای و پلاستیکی عرضه می‌شوند، گران‌تر است. نرخ انواع آبمیوه بطری تا خردادماه بسته به حجم و البته برند، بین 2‌تا‌5‌هزار تومان بود. امروز اما کف قیمت انواع آبمیوه در سوپرمارکت‌ها 3500 و سقف آن دست‌کم تا زمان تنظیم این مطلب 25هزار تومان است. فروشندگان سوپرمارکت‌ها می‌گویند قیمت انواع آبمیوه به‌ویژه پاکتی‌ها در یک‌ماه اخیر حداقل 30درصد افزایش داشته است. به گفته آنها آبمیوه‌های پاکتی کوچک در خرید اخیر 2هزار تومان افزایش قیمت داشته‌اند و به‌طور مثال آبمیوه‌های کوچک برند سن‌ایچ از 3هزار تومان به 5هزار تومان و محصولات شرکت می‌ماس از 2هزار تومان به 4هزار تومان رسیده‌اند. قیمت این محصولات در طول 2سال اخیر چیزی حدود 5برابر شده است. قیمت پاکت‌های آبمیوه 200میلی‌لیتری سال97 یک‌هزارو 200تومان بود که در سال98 بیش از دوبرابر شد و به 3هزار تومان رسید. از سوی دیگر نگاهی به بازار نشان می‌دهد قیمت بعضی از کالاهای مصرفی فقط در 6‌ماه گذشته این میزان تغییر را داشته و از این جهت شاید بتوان آبمیوه را ازجمله کالاهایی دانست که در برابر افزایش قیمت مقاومت بیشتری از خود نشان داده‌اند. یکی از دلایل این امر البته همان است که در ابتدای مطلب عنوان شد؛ یعنی سرانه نه چندان بالای مصرف. دلیل دیگر این است که آبمیوه هنوز برای بسیاری از مردم کالایی لوکس محسوب می‌شود و حتی مشتری‌های جدی هم درصورت مشکل اقتصادی به‌راحتی آن را از سبد خرید حذف می‌کنند.

با همه اینها به گفته فروشندگان سوپرمارکت‌ها مصرف آبمیوه در دوره کرونا افزایش خوبی داشت و مردم به‌دلیل اعتماد به محصولات کارخانه‌ای و بسته‌بندی، بیشتر به مصرف آبمیوه روی آوردند. در بازار آبمیوه کشور با وجود فعالیت شرکت‌های متعدد، تنها چند برند مطرح دارای تنوع محصول هستند و تقریبا بازار را در اختیار دارند؛ سن‌ایچ، سان‌استار، تکدانه و شادلی. البته برند عالیس هم با تبلیغات گسترده، یک‌سالی هست که به جمع مدعیان پیوسته است.