۰ نفر

رییس سازمان توسعه تجارت خبر داد:

ابلاغ دستورالعمل نحوه شناسایی ارز صادراتی

۱۶ مهر ۱۳۹۹، ۱۵:۲۲
کد خبر: 472542
ابلاغ دستورالعمل نحوه شناسایی ارز صادراتی

معاون وزیر و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به ابلاغ دستورالعمل اجرایی صدور گواهی و نحوه تشخیص ارز حاصل از صادرات گفت: تجارت خدمات قادر به جایگزینی درآمدهای نفتی است و می‌تواند پایه‌های نفوذ و تاب‌آوری اقتصادی کشور را به خوبی تقویت کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «حمید زادبوم» با اشاره به ابلاغ دستورالعمل اجرایی صدور گواهی و نحوه تشخیص ارز حاصل از صادرات خدمات که گامی مهم در جهت حضور قدرتمند بخش‌های مختلف خدمات ایران در بازارهای بین‌المللی است، اظهار داشت: این دستورالعمل به منزله ایجاد گمرک خدمات در کشور است و گامی مهم و مؤثر در جهت رفع چالش‌ها و موانع قانونی و تسهیل فعالیت شرکت‌های صادرکننده خدمات در تمامی حوزه‌ها محسوب می شود و مشارکت همه دستگاه‌های حاکمیتی مرتبط در این زمینه می‌تواند توسعه این نوع صادرات را رونق و سرعت ببخشد.

وی خاطرنشان کرد: در اجرای تبصره ۳ ماده ۲۷ آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات و به منظور ساماندهی حوزه صادرات خدمات، سازمان توسعه تجارت ایران ضمن بررسی قوانین و مقررات موجود و اسناد بالادستی، برنامه اجرایی جهت شناسایی صادرکنندگان و فرآیند صادرات و حمایت از فعالان این حوزه را تهیه و تدوین کرد تا مشمولان این بخش نیز از مزایا و تشویقات پیش‌بینی شده در چارچوب مقررات بهره‌مند شوند.

زادبوم وجود ظرفیت‌ها و مزیت‌های فراوان کشور در این زمینه را به عنوان نقطه قوت اقتصاد ایران برشمرد و اظهار داشت: تجارت خدمات به تنهایی قادر است جایگزین درآمدهای نفتی شده و ضمن ایجاد اشتغال و ارزش افزوده‌ای که در برخی موارد به ۱۰۰ درصد هم می‌رسد، پایه‌های نفوذ و تاب‌آوری اقتصادی کشور را به خوبی تقویت کند.

وی با اشاره به حجم عظیم گردش مالی تجارت خدمات در سطح جهان و تبدیل شدن این بخش به بزرگترین حوزه اشتغال‌زایی و تبادلات مالی بین‌المللی، از سهم بسیار ناچیز بخش خدمات ایران انتقاد کرد و گفت: این وضعیت ناشی از کم توجهی مسؤلان، قانون‌گذاران و فعالان اقتصادی به این حوزه و نداشتن درک صحیح از فعالیت خدماتی است اما با برنامه‌ریزی صحیح می توانیم سهم شایسته‌ای از بازار جهانی خدمات را به خود اختصاص دهیم.

معاون وزیر و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، وجود نداشتن آمار دقیق و یا حتی نزدیک به واقعیت در زمینه صادرات بخش‌های مختلف خدمات را از بزرگ‌ترین مشکلات در راه برنامه‌ریزی مناسب برای توسعه صادرات این عرصه عنوان کرد و از فعالان و ذی‌نفعان این بخش در دولت و بخش خصوصی برای حل این مشکل دعوت به همکاری و هم فکری کرد.

صادرات خدمات چیست؟

برعهده گرفتن انجام یک پروژه یا فعالیت اقتصادی در خارج از کشور، صادرات خدمات نام گرفته است و شامل طراحی، مدیریت، ساخت و اجرای یک طرح مشخص می شود که بر اساس آن، بدون خروج کالا، برای کشور ارزآوری صورت می گیرد. این نوع از صادرات زیرمجموعه‌ای از صادرات غیرنفتی است که در آن معمولا به جای کالا، تخصص و انجام کار مورد معامله قرار می‌گیرد.

ایران پیش‌تر یکی از واردکنندگان عمده خدمات فنی و مهندسی بود، به طوری که بیشتر طرح‌های صنعتی، کارخانجات و صنایع نفت و گاز توسط شرکت‌های خارجی انجام می شد اما از ابتدای دهه ۷۰ و با رشد بخش خصوصی، صادرات خدمات از جانب صادرکنندگان ایرانی نیز قوت گرفته است.

آمارها نشان می دهد که صادرات خدمات هر ساله با شیب مثبتی روبرو بوده است. ابتدا شرکت‌های بزرگ دولتی اقدام به این نوع صادرات کردند اما رفته رفته با توسعه بخش خصوصی، بسیاری از شرکت‌های این حوزه نیز پا به عرصه فعالیت گذاشتند. به نحوی که در حال حاضر شرکت‌های ایرانی در بسیاری از کشورهای منطقه حضور داشته و اقدام به انجام پروژه‌های فنی مهندسی می کنند