۰ نفر

با حضور در دفاتر نظام‌های صنفی اتفاق افتاد؛

اعتراض کشاورزان به نرخ‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی

۱۳ مهر ۱۳۹۹، ۱۴:۱۰
کد خبر: 471704
اعتراض کشاورزان به نرخ‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی

رییس نظام صنفی کشاورزی با بیان اینکه تلاش ما برای این است که اطلاعات غلط از هزینه های تولید به تصمیم گیران داده نشود و در نهایت تولید و تولیدکنندگان ضربه نخورند، گفت: متاسفانه پس از اعلام قیمت های خرید تضمینی محصولات کشاورزی، کشاورزان با حضور در دفاتر نظام های صنفی ضمن اعتراض و شکایت اعلام کردند که دیگر از کاشت محصولات استراتژیک به ویژه گندم، جو، کلزا، چغندر و...ناامید شده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، در حالی که به نظر می رسید مجلس با تصویب طرح دو فوریتی اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی سعی در اصلاح نحوه قیمت گذاری این محصولات دارد و قرار است قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی در شورایی متشکل از سه وزیر بخش دولتی، سه تشکل بخش کشاورزی (نظام صنفی کشاورزی، اتحادیه تعاون روستایی و نظام مهندسی کشاورزی)، سه کشاورز خبره و سه نفر ناظر از اعضای کمیسیون کشاورزی تعیین شود اما روز گذشته سازمان برنامه و بودجه مصوبه شورای اقتصاد درباره قیمت محصولات زراعی برای سال ۱۳۹۹ را به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ کرد و نرخ خرید تضمینی هر کیلو گندم۴۰۰۰ هزارتومان، کلزا ۷۸۰۰ تومان و جو نیز حدود ۲۳۰۰ تومان اعلام شد.

در این زمینه بخوانید:

انتشار این خبر اما بسیاری از فعالان حوزه کشاورزی را نگران سال زراعی جدید کرد و در حالی که تصور می کردند شاید مجلس جدید بتواند با تعیین قیمت های عادلانه و واقعی باری از دوش کشاورزان بردارد و در دوره ایی که قیمت نهاده های کشاورزی رشد چشمگیری پیدا کرده است از تولید و تولید کننده حمایت کنند، امیدشان به ناامیدی تبدیل شد و آن طور که برخی از این فعالان می گوید تمام تلاش هایشان برای حمایت از کشاورزی در کشور به در بسته خورد.

در این راستا محمد شفیع ملک زاده - رییس نظام صنفی کشاورزی - با بیان اینکه در مصوبه شورای اقتصاد مربوط به تعیین قیمت محصولات زراعی سال۱۳۹۹_۱۴۰۰، هیچ کدام از محصولات زراعی به صورت عادلانه و واقعی قیمت گذاری نشده اند، گفت: متاسفانه معلوم نیست مبنای تعیین قیمت شورای اقتصاد بر چه اساسی است.  قیمت گندم کمتر از ۵۰۰۰ تومان ظلم به تولیدکننده است.  قیمت جو در بازار در حال حاضر بیش از ۳۵۰۰ تومان است اما در این مصوبه قیمت آن برای سال زراعی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰، به ازای هر کیلوگرم جو ۲۳۰۰ تومان اعلام شده است که غیرمنصفانه و غیرمنطقی است، همچنین چغندر قند که حداقل باید کیلویی ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان باشد تا کشاورزان از کاشت آن استقبال کنند حدود ۸۰۰ تومان نرخ گذاری شده است.

وی اضافه کرد:قیمت کلزا نباید کمتر از ۱۱ هزارتومان باشد، زیرا با توجه به هزینه های تولید کمتر از ۱۱ هزارتومان مقرون به صرفه نیست، ولی در مصوبه شورای اقتصاد حدود ۷ هزارتومان شده است. یا پیازی که نرخ آن امسال به پایین ترین قیمت یعنی ۵۰۰ تومان رسید  و اکثرکشاورزان حاضر نشدند پیاز تولیدی خود را از زمین برداشت کنند زیرا معتقد بودند این قیمت حتی هزینه  برداشت شان را هم تامین نمی کند ولی برای سال زراعی آینده نرخ پیاز ۵۴۰ تومان تعیین شده است. یعنی همه محصولات سیب زمینی، پنبه، نخود، عدس، برنج و ...هیچ کدام براساس قیمت های واقعی تعیین نشده است.

منتظر تایید شورای نگهبانیم

رییس نظام صنفی کشاورزی ایران تصریح کرد: قرار بود شورای نگهبان طرح اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی را که به صورت دو فوریتی در مجلس به تصویب رسیده بود، تایید کند و بعد از آن شورای قیمت گذاری با نظارت مجلس تشکیل شود. اما هنوز خبری نشده و منتظریم شورای نگهبان آن را تایید کند.  

وی در ادامه اظهار کرد: اگر شورای نگهبان طرح دوفوریتی را تصویب کند و شورای تخصصی قیمت گذاری تشکیل شود، قطعا این اعداد و ارقام اصلاح خواهد شد. ولی اگر شورای قیمت گذاری به تایید شورای نگهبان نرسد و قیمت های تعیین شده برای سال زراعی آینده باقی بماند، کشاورزان در امر تولید مشارکت نخواهند کرد و همه به کاشت محصولات آب بر و غیرضرور روی می آورند و دولت مجبور می شود ضمن وابستگی شدید به بیگانگان آن هم در شرایط حساس کنونی میزان زیادی از گندم مورد نیاز کشور را وارد کند. ضمن اینکه با این قیمت های ناعادلانه طرح الگوی کشت هم به اجرا نخواهد رسید.  

برخی در تلاشند مسائل را به شکل دیگری جلوه دهند

ملک زاده در پاسخ به این سوال که چرا شورای نگهبان این طرح را تایید نکرده است و آیا مشکلی در این بین وجود دارد؟ گفت: شاید افرادی هستند که سعی دارند مسائل را به شکل دیگری  برای شورای نگهبان جلوه دهند و اطلاعات غلط می دهند. این افراد در حقیقت در تلاشند که کشور به خودکفایی در تولیدات نرسد و آنها بتوانند با به جریان انداختن واردات، به منافع زیادی برسند. یعنی با وجود اینکه ما می توانیم در تولید گندم خودکفا شویم و حتی صادرات هم انجام دهیم، وضعیت را به شکلی جلوه می دهند که همه تصمیمات به سمت واردات سوق داده شود تا مبادا به منافع برخی افراد که از کنار واردات تامین می شود، خدشه ای وارد شود.

رییس نظام صنفی کشاورزی با اشاره به اینکه هر زمان در مصاحبه هایمان از حقوق و منافع کشاورزان دفاع کردیم به ما ایراد گرفته شده است، اظهار کرد: تلاش ما برای این است که اطلاعات غلط از هزینه های تولید به تصمیم گیران داده نشود و در نهایت تولید و تولیدکنندگان ضربه نخورند. متاسفانه پس از اعلام این قیمت ها کشاورزان با حضور در دفاتر نظام های صنفی ضمن اعلام اعتراض و شکایت های خود اعلام کردند که دیگر از کاشت محصولات استراتژیک به ویژه گندم، جو، کلزا، چغندر و... و. نا امید شده اند و بیان کردند هرگز با این قیمت ها نمی توانیم به تولید خود ادامه دهیم.