۰ نفر

"کالابرگ"به داد مردم می‌رسد؟

۱۳ مهر ۱۳۹۹، ۹:۲۲
کد خبر: 471602
"کالابرگ"به داد مردم می‌رسد؟

یک کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است، توزیع کالابرگ برای حمایت معیشتی از مردم در شرایط کنونی راهکار چندان مناسبی نیست و به نظر می‌رسد آسیب‌های آن بیشتر از مزایای این طرح باشد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، علی حیات‌نیا با اشاره به صحبت‌هایی که درباره اختصاص کالا برگ الکترونیکی به خانوارها و فراهم کردن امکان خرید کالاهای اساسی با آن مطرح شده، افزود: استفاده از کالابرگ اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا منسوخ شده و به نظر نمی‌رسد راهکار چندان مناسبی در شرایط فعلی باشد.

وی با اشاره به مزایا و معایبی که کالابرگ می‌تواند داشته باشد، گفت: یکی از مهمترین پیامدهای منفی آن ایجاد فساد است، زیرا معمولا در طراحی ساختارهای کوپنی همواره احتمال بروز فساد و فاصله گرفتن از هدف اصلی وجود دارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی پیامد منفی دیگر اجرای این طرح را ایجاد صف‌های طولانی برای خرید کالا و اینکه گاهی ممکن است کالاهای بی‌کیفیت به دست افراد نیازمند برسد دانست و یادآور شد: از سوی دیگر اگرچه این کالابرگ‌ها به صورت اعتبار خرید در نظر گرفته شده، اما افراد می‌توانند با پرداخت مقداری کارمزد آن را به پول نقد تبدیل کنند.

حیات‌نیا اضافه کرد: نقد شدن این اعتبار از یک سو می‌تواند باعث تورم شود و به علاوه دیگر مورد استفاده برای تامین مایحتاج عمومی خانوار قرار نگیرد و سرپرست خانواده آن را خرج مباحث دیگری کند.

وی تاکید کرد: همچنین توزیع یارانه‌ 45 هزار تومانی بین خانوارها چند سال است که در کشور اجرا شده و تجربه آن نشان می‌دهد هیچ تاثیری در رفاه و معیشت خانوارها نداشته و طرح کالابرگ نیز ممکن است به همین روند دچار شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی درباره مزیت اجرای طرح کالابرگ نیز یادآور شد: برای برخی از خانوارها همین رقم کم در نظر گرفته شده می‌تواند بخشی از نیازهای ماهیانه کالاهای اساسی‌شان را تامین کند.

حیات‌نیا راهکار بهتر از توزیع کالابرگ را تلاش و برنامه‌ریزی دولت برای مهار تورم و رشد نقدینگی دانست و افزود: اگر این روند تورم ادامه پیدا کند، هیچکدام از این طرح‌ها جوابگو نخواهد بود، زیرا به همان نسبتی که یارانه به افراد تعلق می‌گیرد، از قدرت خرید آنها کاسته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به علاوه با ادامه این روند، بخش بیشتری از دهک متوسط جامعه به سمت دهک پایین ریزش خواهند کرد.