۰ نفر

افت تجارت خارجی در ۶ ماه

۱۲ مهر ۱۳۹۹، ۱۲:۲۹
کد خبر: 471372
افت تجارت خارجی در ۶ ماه

مطابق آمارهای اعلام‌شده از سوی رئیس کل گمرک، وضعیت تجارت در شهریور نسبت به مرداد بهبود پیدا کرده و صادرات غیرنفتی در این ماه سال بیش از ۴۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، این روند افزایشی در این دوره زمانی برای واردات نیز صدق می‌کند. بررسی مجموع آمار شش‌ماهه نشان می‌دهد رقم تجارت خارجی به بیش از۳۰ میلیارد دلار رسیده؛ اگرچه تراز تجاری همچنان منفی است. تراز تجاری ماهانه در شهریور نیز منفی ۴۱۷ میلیون دلار ثبت شده است.

نیمه نخست سال ۹۹ با تجارت بیش از ۳۰ میلیارد دلاری به پایان رسید. تجارتی که نسبت به مدت مشابه سال گذشته انقباض حدود ۱۲ میلیارد دلاری را تجربه کرده است. اما روی دیگر تجارت خارجی ایران جدیدترین آمار اعلام شده از سوی رئیس‌کل گمرک حکایت از آن دارد که وضعیت تجارت خارجی کشور در ماه ششم (شهریورماه ۹۹) نسبت به ماه گذشته (مرداد ۹۹) بهبود یافته است. به گونه‌ای که صادرات در شهریور رشد بیش از ۲۱ درصدی را نسبت به مرداد تجربه کرده و واردات هم رشد بیش از ۱۰ درصدی را نسبت به ماه قبل (مرداد۹۹) به ثبت رسانده است. اما تراز تجاری هم در ۶ ماه نخست سال‌جاری و هم در ماه ششم سال، منفی و به نفع واردات است. در عین حال کسری تجاری کشور در ماه ششم نسبت به ماه پنجم سال کمتر و ارزش صادرات و واردات به هم نزدیک‌تر شده است. اما نباید کاهش تجارت خارجی کشور در دو بازه زمانی ۶ ماهه و شهریورماه امسال را نسبت به مدت‌های مشابه سال قبل نادیده گرفت.

افت تجارت در ۶ ماه

آمارهای تجارت خارجی ایران در ۶ ماه نخست سال‌جاری اعلام شد. براساس اعلام رئیس‌کل گمرک ایران، در این بازه زمانی ۶۲ میلیون و ۸۴۲ هزار تن کالا به ارزش ۳۰ میلیارد و ۳۴۹ میلیون دلار در روند تجارت خارجی قرار گرفته‌اند. از این حجم تجارت خارجی، ۴۶ میلیون و ۳۱۸ هزار تن کالا به ارزش ۱۳ میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلار به بازارهای هدف ارسال و در مقابل نیز ۱۶ میلیون و ۵۲۴ هزار تن کالا که ارزشی معادل ۱۶ میلیارد و ۷۸۳ میلیون دلار داشته از سوی کشورهای خارجی به ایران وارد شده است. براساس این آمار، تراز تجاری ایران در نیمه نخست امسال منفی ۳ میلیارد و ۲۱۷ میلیون دلار ثبت شده است. این آمار در حالی بیانگر تجارت خارجی ایران در نیمه اول امسال است که آمارهای سال گذشته حکایت از آن دارد که وضعیت تجاری بهتر از مدت مشابه امسال بوده است.

نیمه نخست سال گذشته با تجارت ۴۲ میلیارد و ۱۶۹ میلیون دلاری به پایان رسید که ۲۱ میلیارد و ۲۲۱ میلیون دلار آن مربوط به واردات و ۲۰ میلیارد و ۹۴۸ میلیون دلار مربوط به صادرات بود. بر این اساس در مجموع تجارت خارجی ایران در نیمه اول سال ۹۹ با افت ۲۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. همچنین واردات افت ۲۱ درصدی را تجربه کرده و صادرات هم بیش از ۳۵ درصد کمتر از ۶ ماه اول سال ۹۸ رقم خورده است.

نمای تجارت شهریورماه ۹۹

در شهریورماه سال‌جاری وضعیت تجارت خارجی نسبت به ماه گذشته بهبود یافته است به گونه‌ای که صادرات کالاهای غیرنفتی از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در مرداد امسال به ۲ میلیارد و ۶۶۶ میلیون دلار در شهریورماه رسیده است. همچنین واردات کالا از دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در مردادماه به ۳ میلیارد و ۸۳ میلیون دلار در شهریورماه صعود کرده است. تراز تجاری در ماه ششم سال ۹۹،منفی ۴۱۷ میلیون دلار بوده که حکایت از کاهش فاصله صادرات و واردات است. این کاهش فاصله نیز ناشی از رشد بیشتر صادرات نسبت به واردات دارد. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد واردات کالا با رشد حدود ۳۰۰ میلیون دلاری نسبت به مردادماه روبه‌رو بوده در حالی که صادرات رشد بیش از ۴۰۰ میلیون دلاری را در این بازه زمانی نسبت به مرداد امسال تجربه کرده است.

براساس محاسبات صورت گرفته، صادرات در شهریور نسبت به مردادماه امسال، رشد بیش از ۲۱ درصدی داشته و واردات با افزایش بیش از ۱۰ درصدی روبه‌رو بوده است. البته مقایسه صادرات و واردات در ۶ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بیانگر کاهش تجارت خارجی در ششمین ماه سال‌جاری است. سال گذشته در شهریورماه، ۳ میلیارد و ۱۴۸ میلیون دلار صادرات انجام شده بود و در مقابل نیز ۳ میلیارد و ۴۸۲ میلیون دلار واردات کالا صورت گرفته بود. مقایسه آمار صادرات و واردات شهریور ۹۹ نسبت به شهریور ۹۸ حکایت از آن دارد که فروش کالا به خارجی‌ها در ششمین ماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، افت بیش از ۱۵ درصدی داشته است. همچنین خرید کالا از کشورهای خارجی نیز کاهش ۵/ ۱۱ درصدی داشته است.

وزن کالاهای صادراتی ایران در ماه ششم سال معادل ۸ میلیون و ۳۱۸ هزار تن و وزن کالاهای وارداتی نیز معادل ۳ میلیون و ۴۴۴ هزار تن بوده است.

اقلام عمده صادراتی در نیمه اول سال

رئیس‌کل گمرک ایران ضمن اعلام آمار تجارت خارجی کشور در نیمه نخست امسال، به اقلام عمده صادراتی در این بازه زمانی هم اشاره کرد. مهدی میراشرفی در این باره گفت: سهم صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمدانی، در این مدت بالغ بر ۴۶ میلیون و ۳۱۸ هزار تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلار بوده که بنزین همچنان در صدر کالاهای صادراتی کشور در نیمه نخست امسال قرار دارد. به گفته او پس از بنزین نیز پلی‌اتیلن، گرید فیلم، متانول و اوره چهار قلم نخست کالای صادراتی کشور در این بازه زمانی بودند.

پنج خریدار بزرگ کالاهای ایرانی در ۶ ماه اول

میراشرفی در بخش دیگری از سخنانش به مقاصد عمده صادراتی ایران در نیمه نخست هم اشاره داشت. براساس گفته رئیس‌کل گمرک ایران، چین، عراق، امارات، افغانستان و ترکیه پنج کشور عمده خریدار کالاهای ایرانی محسوب می‌شوند. آمار ارائه شده از سوی او نشان می‌دهد در ۶ ماه اول امسال، چینی‌ها ۱۳ میلیون و ۱۱۱ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۳ میلیارد و ۷۰۹ میلیون دلار کالا از ایران خریداری کرده و توانسته‌اند سهم ۳/ ۲۷ درصدی از کل ارزش صادرات را به خود اختصاص دهند.

صادرات به عراق نیز در این بازه زمانی وزنی معادل ۹ میلیون و ۲۸۱ هزار تن و ارزشی معادل ۲ میلیارد و ۹۷۱ میلیون دلار داشته است. سهم ۹/ ۲۱ درصدی از کل ارزش صادرات ۶ ماهه نیز متعلق به عراق است. امارات‌متحده عربی با ۷ میلیون و ۱۶۴ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۹۳۳ میلیون دلار در رده سوم قرار گرفته و سهم ۲/ ۱۴ درصدی از کل ارزش صادرات را در اختیار دارد. چهارمین کشور خریدار بزرگ کالاهای ایرانی نیز افغانستان است که در این ۶ ماهه خریدار ۳ میلیون و ۳۳۲ هزار تن کالای ایرانی به ارزش یک میلیارد و ۱۰۳ میلیون دلار بوده است. افغانستان سهم ۱/ ۸ درصدی را از کل صادرات ۶ ماهه به خود اختصاص داده است. پنجمین مقصد عمده کالاهای ایرانی نیز ترکیه است که با یک میلیون و ۴۴۹ هزار تن به ارزش ۷۳۱ میلیون دلار، سهم ۳/ ۵ درصدی از کل ارزش صادرات را به نام خود ثبت کرده است.

به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، میراشرفی ضمن بیان این آمار عنوان کرد: مجموع صادرات کشور با این پنج مقصد، ۱۰میلیارد و ۴۴۸ میلیون دلار است که از لحاظ وزنی بیش از ۷۲درصد و از لحاظ ارزشی بیش از ۷۴درصد صادرات را به خود اختصاص داده است.

مبادی عمده واردات در ۶ ماه

رئیس‌کل گمرک ایران همچنین به مبادی عمده وارداتی در نیمه نخست سال گذشته اشاره کرده است. آمارهای اعلام شده از سوی میراشرفی حکایت از آن دارد که چین، امارات، ترکیه، هند و آلمان پنج کشور عمده طرف معامله ایران در ۶ ماه اول سال محسوب می‌شوند. بر این اساس چین با صدور یک میلیون و ۵۹۹ هزار تن کالا به ارزش ۴ میلیارد و ۲۹۵ میلیون دلار به ایران، توانسته سهم ۶/ ۲۵ درصدی از کل واردات ایران را به خود اختصاص دهد. امارات متحده عربی ۲میلیون و ۱۱۷ هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۹۶۱ میلیون دلار به ایران صادر کرده و صاحب سهم بیش از ۲۳ درصدی از کل ارزش واردات شده است. ترکیه ۲ میلیون و ۴۰۲ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۸۱۴ میلیون دلار به ایران صادر کرده است.

سهم این کشور از کل ارزش واردات ایران در ۶ماهه نیز معادل ۸/ ۱۰درصد است. هند با صدور یک میلیون و ۲۶۷ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۹۷ میلیون دلار و سهم ۵/ ۶ درصدی از کل ارزش واردات، چهارمین کشور عمده طرف معامله ایران محسوب می‌شود و آلمان هم در این بازه زمانی ۷۷۲ هزار تن کالا به ارزش ۸۳۵ میلیون دلار به ایران صادر کرده است.

سهم این کشور اروپایی از ارزش کل واردات ایران در نیمه نخست سال ۹۹ معادل ۵ درصد است. به گفته میراشرفی این کشورها در مجموع ۸ میلیون و ۱۶۰ هزارتن کالا به ارزش ۱۲ میلیارد و ۳ میلیون دلار به ایران صادر کردند که از لحاظ وزنی حدود ۵۳ درصد و از لحاظ ارزشی حدود ۷۰ درصد کل واردات کشور را به خود اختصاص دادند. رئیس‌کل گمرک ایران همچنین اعلام کرد: با اصلاح ورود کالاها به کشور، بیش از ۷۰ درصد کالاهای وارداتی، کالای اساسی است و مابقی نیز عمدتا مواد اولیه، ماشین‌آلات و قطعات و اجزای تولید هستند.