۰ نفر

گفت‌وگو با رئیس اتحادیه قنادان تهران:

روزهای تلخ شیرینی‌فروشی‌ها

۷ مهر ۱۳۹۹، ۱۳:۰۶
کد خبر: 470305
روزهای تلخ شیرینی‌فروشی‌ها

قنادان ازجمله اصنافی هستند که در شرایط کرونایی بیشترین آسیب را متحمل شدند و میزان فروش آنها بسیار کاهش یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  با علی بهرمند رئیس اتحادیه قنادان تهران، درباره وضعیت این صنف گفت‌وگو کرده‌ایم.

وضعیت فروش قنادی‌ها در طول امسال چگونه بوده است؟

از ماه‌های پایانی سال گذشته تاکنون، فروش قنادی‌ها بسیار کاهش یافته و با توجه به احتیاط مردم در زمینه تهیه مواد غذایی از بیرون از منزل، با افت فروش شدید مواجه بوده‌ایم. برآوردهای ما نشان می‌دهد در شش‌ماه امسال، نسبت به‌مدت مشابه سال پیش، فروش قنادی‌ها 70درصد کاهش داشته داشته است. این افت فروش در مناطق پایین شهر کمتر و در مناطق بالای شهر تهران بسیار بیشتر بوده، اما به‌طور میانگین می‌توان عدد 70درصد را برای کاهش فروش عنوان کرد که با توجه به افزایش افسارگسیخته قیمت مواداولیه، شرایط بسیار سختی را برای واحدهای صنفی ایجاد کرده است.

قیمت شیرینی از سال گذشته چقدر افزایش یافته است؟

نسبت به سال قبل، قیمت انواع شیرینی بین 20تا30درصد افزایش یافته که البته این افزایش قیمت با مصوبه سازمان حمایت بوده است، اما از روزی که مصوبه این میزان افزایش قیمت را گرفتیم، قیمت مواداولیه ما بیش از 100درصد افزایش داشته است و قیمت‌های مصوب به هیچ وجه جوابگوی هزینه تولید نیست. البته قیمت‌گذاری دولتی در مورد شیرینی‌های پرمصرف مثل شیرینی تر، دانمارکی، زبان و پاپیونی اعمال می‌شود و بقیه شیرینی‌ها براساس متریال مورد استفاده، هزینه ساخت و سود متعارف توسط قنادی‌ها و با تأیید اتحادیه قیمت‌گذاری می‌شوند.

کدام مواداولیه بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند؟

با توجه به اینکه بیشتر مواداولیه مورد استفاده قنادی‌ها مثل پودر کاکائو، پودر نارگیل و حتی روغن وارداتی هستند، قیمت آنها با افزایش نرخ ارز بسیار بالا رفته است. پودر کاکائو را تا دو‌ماه پیش کیلویی 30تا40هزار تومان می‌خریدیم ولی الان باید 100هزار تومان برای هر کیلو از آن بپردازیم. قیمت پودر نارگیل دو برابر شده و از 40هزار تومان به 80هزار تومان رسیده، روغن را تا دو هفته پیش 170هزار تومان می‌خریدیم اما الان قیمت آن به 350هزار تومان رسیده است و تازه این در شرایطی است که بتوانیم این اقلام را پیدا و خریداری کنیم. متأسفانه این اقلام نه‌تنها افزایش بیش از دوبرابری قیمت داشته‌اند، بلکه کمیاب هم شده‌اند و واحدهای صنفی با اتحادیه تماس می‌گیرند که از کجا می‌توانیم مواداولیه تهیه کنیم.

سایر اقلام مثل شکر هم افزایش قیمت داشته است؟

 خوشبختانه در زمینه شکر اخیرا افزایش قیمت نداشتیم. دولت حمایت کرد و در ابتدای امسال شکر مورد نیاز ما را تامین کرد. هم‌اکنون هم با توجه به اینکه قیمت آزاد و دولتی شکر تفاوت چندانی ندارد، چندان بر هزینه‌های ما تأثیرگذار نیست. بیشترین مشکل ما در زمینه مواداولیه وارداتی است که هزینه‌های ما را در شرایط افت فروش بسیار افزایش داده و واحدهای صنفی را برای ادامه کار با مشکل مواجه کرده است.