۰ نفر

یک مقام مسئول بررسی کرد:

پیامدهای ممنوعیت واردات ۲۹ محصول کشاورزی به عراق

۴ مهر ۱۳۹۹، ۰:۰۱
کد خبر: 469518
پیامدهای ممنوعیت واردات ۲۹ محصول کشاورزی به عراق

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: متاسفانه این مساله ممکن است به این بخش از تولید صدمه بزند، البته تنها در برخی از محصول‌ها اینگونه است چون برخی دیگر پاسخگوی نیاز داخلی هستند. این مشکل مختص محصولاتی است که با مازاد مواجه است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا،  اخیرا مطابق با اعلام دولت عراق واردات ۲۹ محصول کشاورزی به این کشور ممنوع شد. بر این اساس، خیار، ذرت زرد، علوفه، بادمجان، کلم، گل کلم، هویج، کنار، سیب‌زمینی، کاهو، سیر، کدو، فلفل، تخم‌مرغ، مرغ زنده، گوجه‌فرنگی، شلغم، چغندر، مرغ کامل ذبح شده، عسل، ماهی دریایی منجمد، هندوانه، خربزه، باقلای سبز، جو علوفه، گندم، گاو، گوسفند، علوفه صنعتی و شیره خرما به این کشور ممنوع شده است.

احمدرضا فرشچیان در رابطه با تاثیر این قانون بر صادرات محصولات کشاورزی به عراق اظهار داشت: در صورتیکه صادرات محصولی ممنوع شود، طبیعتا بر میزان صادرات و ارز آوری نیز تاثیرگذار است. البته این بخشی از ماجراست، زیرا تولیدکنندگان هم در صورتیکه مازاد تولید داشته باشند، با مشکل مواجه می‌شوند.

وی ادامه داد: محصولات کشاورزی بگونه‌ای هستند که نمی‌توان به همه کشورها صادر کرد و باید به کشورهای همسایه صادر شوند. بعبارتی به دلیل مصرفی بودن نمی‌توان به کشورهای دوردست صادرات کرد. متاسفانه این مساله ممکن است به این بخش از تولید صدمه بزند، البته تنها در برخی از محصول‌ها اینگونه است چون برخی دیگر پاسخگوی نیاز داخلی هستند. این مشکل مختص محصولاتی است که با مازاد مواجه است.

فرشچیان در خاتمه اضافه کرد: صادرکنندگان تلاش خود را برای صادرات می‌کنند، با وجود تلاش‌های ب‍ی‌وقفه، بیماری کویید 19 مزید بر علت شده تا بر روند صادرات تاثیرگذار باشد، زیرا مصرف را کاهش داده که خارج از حیطه دولت و صادرکنندگان است. از همین روی در سال جاری کاهش چشمگیری در صادرات را تجربه کرده‌ایم.