۰ نفر

فشار انتظارات تورمی بر محصولات گرمایشی

۲ مهر ۱۳۹۹، ۱۵:۲۱
کد خبر: 469215
فشار انتظارات تورمی بر محصولات گرمایشی

با وجود تولید حدود 90درصد انواع تاسیسات گرمایشی ساختمان در داخل کشور و کاهش نسبی تقاضای ناشی از افت ساخت‌وساز برای اینگونه محصولات، با نزدیک شدن به فصل سرما، رشد تقاضای کاذب موجب کمبود و عرضه چند نرخی این اقلام شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، با محمدباقر معتمد، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع گفت‌وگو کرده‌ایم.

سهم تولید داخل از بازار تاسیسات گرمایشی ساختمان چقدر است؟

حدود 90درصد محصولات گرمایشی که نقش مهمی در تاسیسات ساختمانی دارند در داخل کشور تولید می‌شود و با وجود مشکلات تامین قطعه، اکنون کمبودی برای کسانی که می‌خواهند این محصولات را در ساختمان نصب و راه‌اندازی کنند، وجود ندارد اما با التهاب بازار، برخی که مثلا 6‌ماه دیگر به این کالاها نیاز دارند، این محصولات را برای مقابله با گرانی بیشتر خریداری و دپو می‌کنند. بر این اساس اتحادیه تلاش کرده است تا در تهران برای راستی‌آزمایی تقاضای محصولاتی مانند پکیج، ارائه این اقلام به نمایندگی‌ها را مشروط به نصب آن توسط نصابان تحت پوشش نمایندگان رسمی کرده و شرکت‌ها تنها با ارائه کارت‌های نصب این اقلام به نمایندگی‌های رسمی قادر به دریافت سهمیه فروش جدید اینگونه محصولات خواهند بود تا انتظارات تورمی موجب شکل‌گیری تقاضای کاذبی در بازار اینگونه محصولات نشود. در زمینه موتورخانه بیشتر قطعات مانند دیگ چدنی، منبع دوجداره، کویلی رایزر و... در داخل کشور تولید می‌شود اما در مورد پکیج اغلب قطعات مانند شیر گاز کنترل از خارج کشور وارد و این محصول در ایران مونتاژ می‌شود با وجود این طی سال‌های اخیر تولید‌کنندگان اقداماتی برای تولید داخل این قطعات انجام داده و کشورمان را از واردات پکیج کامل بی‌نیاز کرده‌اند.

اما برخی از کمبود و گرانی پکیج خبر می‌دهند، علت چیست؟

مشکلی برای تامین پکیج و آبگرمکن وجود ندارد اما التهاب بازار به‌دلیل تقاضای افرادی است که اکنون نیازی به اینگونه محصولات نداشته و قصد خرید و دپوی آن برای چند‌ماه آینده را دارند. مشکل آن است که کارخانه‌های تولیدی برای تهران و شهرستان‌ها سهمیه فروش اینگونه اقلام را درنظر گرفته و برخی متقاضیان شهرستانی اعلام می‌کنند که پکیج یا آبگرمکن ندارند. همچنین ممکن است این انتظارات تورمی موجب کاهش عرضه توسط فروشندگان اینگونه محصولات در بازار شود که با همکاری تعزیرات و سایر دستگاه‌های نظارتی با متخلفان برخورد می‌شود. با این روند اکنون در حوزه عرضه تاسیسات گرمایشی مدیریت لازم صورت گرفته و اگر گرانی نیز وجود داشته باشد، مقطعی است.

با توجه به وارداتی بودن قطعات پکیج، افزایش نرخ ارز چه تأثیری در قیمت این کالا داشته است؟

وارد‌کنندگان با ارز نیمایی قطعات مورد نیاز برای تولید پکیج را وارد می‌کنند و طبیعی است که نوسان نرخ ارز و مشکلات تامین برخی قطعات از خارج از کشور آنها را با مشکل مواجه کرده است به‌نحوی که به گفته تولید‌کنندگان اکنون برخی انواع پکیج در انتظار تامین قطعه بوده یا برخی قطعات در گمرکات مانده است اما وضعیت حاد و به‌گونه‌ای نیست که مردم برای خرید پکیج در تنگنا قرار گیرند. با وجود این به‌نظر می‌رسد مدیریت عرضه پکیج در تهران نسبت به شهرستان‌ها بهتر است چرا که نصب‌کنندگان پکیج از اعضای شرکت‌های رسمی فروش هستند و نصب این کالا توسط افراد فاقد نمایندگی رسمی خدمات پس از فروش موجب ابطال گارانتی آن می‌شود.

تأثیر سردتر شدن هوا بر تقاضای بازار محصولات گرمایشی چگونه بوده است؟

هنوز تقاضا برای تاسیسات گرمایشی ساختمان رشد زیادی نداشته و اینگونه نیست که در فصل سرما تقاضا برای پکیج افزایش یابد چرا که نصب پکیج در مرحله آخر ساخت‌وساز صورت می‌گیرد و ارائه پایان کار توسط شرکت گاز نیز منوط به انجام این کار است. با وجود این در مورد موتورخانه معمولا با کاهش دما و سردی هوا، تقاضای خرید بیشتر می‌شود.