۰ نفر

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد؛

تخلیه و بارگیری ۵۵میلیون تن کالا در بنادر کشور

۳۱ شهریور ۱۳۹۹، ۲۰:۱۷
کد خبر: 468723
تخلیه و بارگیری ۵۵میلیون تن کالا در بنادر کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی از تخلیه و بارگیری ۵۵میلیون تن انواع کالا در بنادر کشور خبر داد و گفت: با وجود شیوع ویروس کرونا فعالیت در بنادر ۲۴ساعته ادامه دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، محمد راستاد درباره تأثیر شیوع ویروس کرونا بر عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بنادر، اظهار کرد: کرونا یک چالش جهانی بود که تمام کشورها با آن مواجه شدند، این اتفاق سبب شد تا عرضه و تقاضا کالا تحت تأثیر قرار گیرد و به موازات آن تقاضا برای جابجایی کالا از طریق حمل و نقل دریایی کاهش پیدا کند. 

وی ادامه داد: سال 2019 میلادی حجم تجارت دریایی دنیا 11 میلیارد تن بود که نسبت به سال 2018 میلادی حدود 2.6 درصد رشد داشته است. سال جاری میلادی نسبت به سال 2019 کاهش حدود 10 درصد یوده که نشان می‌دهد ویروس کرونا به سرعت بر حمل و نقل دریایی جهان اثر منفی داشته است.

وی با بیان اینکه کاهش حجم تجارت دریایی تاکنون سابقه نداشته و هر ساله این بخش شاهد رشد بوده است، خاطرنشان کرد: آنگونه که آنکتاد (کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل) پیش بینی کرده است در سال های 2021 و 2022 تنها یک درصد میزان حمل و نقل دریایی جهان افزایش خواهد داشت.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد: در هیچ شبانه روزی فعالیت در بنادر کشور متوقف نشده است و تمام بخش ها سعی کردند در چارچوب سیاست های ابلاغی حرکت کنند؛ بر این اساس از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 54 میلیون و 850 هزار و 218 تن انواع محموله ها در کشور تخلیه و بارگیری شده  که این عدد بیانگر فعالیت بی وقفه بنادر است.

راستاد گفت: فعالیت صادرات و واردات در شرایطی دنبال می شود که در دور جدید تحریم ها تمرکز بر حمل و نقل دریایی و صنعت کشتیرانی کشورمان است؛ با وجود تمام محدودیت ها سعی شده، فعالیت ها مانند گذشته دنبال شود و فعالان اقتصادی با چالشی مواجه نشوند.  

وی با بیان اینکه سعی شده آثار ناشی از تحریم به کمترین حد برسد، گفت: بنادر ایران از نظر زیرساخت و تجهیزات شرایط بسیار خوبی دارند به گونه ای که از نظر زیرساخت های بندری ظرفیت سالانه ما 246 میلیون تن است و کمبود ظرفیت نداریم؛ بنادر ما از نظر زیرساخت پذیرش تمام کشتی ها را دارند. 

وی یادآور شد: با وجود تحریم های ظالمانه فعالیت های توسعه ای در بنادر کشور متوقف نشده  و البته طرح های جدید هم تعریف شده است.