۰ نفر

معاون فنی و امور گمرکی کشور اعلام کرد؛

انبار ۷میلیون تن کالا در گمرک بنادر جنوبی

۲۹ شهریور ۱۳۹۹، ۱۹:۵۶
کد خبر: 468165
انبار ۷میلیون تن کالا در گمرک بنادر جنوبی

معاون فنی و امور گمرکی کشور گفت: علاوه بر سه و نیم میلیون اقلام اساسی، همین میزان کالای غیر اساسی در بنادر جنوبی کشور وجود دارد که حجم اقلام دپو شده به حدود هفت میلیون تن می‌رسد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، از چندی پیش اخباری مبنی بر صدور مجوز ترخیص کالا از گمرکات کشور منتشر شد تا کالاهای اساسی پیش از فاسد شدن هر چه زودتر برای تامین نیاز عمومی بدون دریافت کد رهگیری خارج و به دست مصرف کنندگان برسد.

در این مدت بسیاری از کالاهای اساسی به سرعت از گمرکات کشور ترخیص شدند که بر اساس آمارهای اعلام شده این میزان در پنج ماهه ابتدای سال جاری بیش از ۱۰ میلیون تن کالای اساسی در ۲۵ گروه کالایی با ارزش بالغ بر چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از گمرکات کشور ترخیص و وارد کشور شده است که در مقایسه با وضعیت سالیان گذشته، با وجود شرایط بحرانی کرونا و تحریم های اقتصادی، این آمار رکورد جدیدی در ترخیص اقلام اساسی و ضروری مورد نیاز کشور از گمرکات به شمار می رود.

مهرداد جمال ارونقی با بیان اینکه ۲۵ هزار کانتینر حاوی کالاهای اساسی و غیر اساسی دیگر وجود دارد، اظهار داشت: در میان ترخیص بدون کد رهگیری کالاهای اساسی و دارای مجوز خروج از گمرک، پنج قلم کالا شامل ذرت، جو، سویا، روغن و دانه‌های روغنی به چشم می‌خورد.

وی با بیان اینکه از میزان کل کالای اساسی دپو شده، یک و نیم میلیون تن ذرت، ۲۳۹ هزار تن جو، ۲۳۶ هزار تن سویا، ۴۰۰ هزار تن روغن و ۵۵ هزار تن دانه‌های روغنی است، خاطرنشان کرد: در فضای گمرکی کشور، تایید کد رهگیری کالا از سوی بانک مرکزی الزامی است اما تسهیلاتی در این خصوص اتخاذ شده که طی آن، این پنج قلم کالا می‌توانند با داشتن فقط مدارک مالکیت و شناسایی ترخیص شوند.

ارونقی در خصوص ارزش مالی این پنج قلم کالای اساسی، گفت: تاکنون ۱۱ میلیون تن کالای اساسی به ارزش ۶ میلیارد دلار ترخیص کرده ایم و صاحبان ۲۵ هزار تن کالا برای ترخیص کالاهای خود اقدام و نامه نگاری کرده اند، اما عده‌ای هم به دلیل عدم تامین ارز مورد نیاز از ترخیص کالا سرباز می‌زنند و ترجیح می‌دهند نخست تکلیف ارز ترجیحی کالاها معین شود و سپس اقدام به ترخیص کنند.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد از سه و نیم میلیون تن کالای غیر اساسی موجود در انبارهای بنادر شامل مواد اولیه تولیدی‌ها و مربوط به پروژه‌های ملی مانند قطعات خودرو می‌شود، تاکید کرد: با توجه به درخواست سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، قطعات خودرو بدون تخصیص ارز ترجیحی و بدون ارائه کد رهگیری کالا، ترخیص شده اند.