۰ نفر

سیاستگذاری متناقض در تولید و واردات شکر

۲۹ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۴۸
کد خبر: 468032
سیاستگذاری متناقض در تولید و واردات شکر

مشکلات تخصیص ارز واردات شکر خام، موانع تامین مواداولیه و رشد هزینه‌های تمام‌شده تولید شکر داخلی موجب گرانی و عرضه چند نرخی انواع قندوشکر در بازار خرده‌فروشی شده است.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، با وجود کیفیت بهتر و قیمت بالاتر شکر تولید داخل نسبت به برخی انواع شکر وارداتی، ضعف نظارت بر بازار و ناتوانی مشتریان در تشخیص انواع شکر زمینه سوءاستفاده عرضه‌کنندگان از طریق فروش شکر وارداتی به نرخ شکر ایرانی را فراهم کرده است.

مدیرعامل قند لرستان با اشاره به تفاوت نرخ شکر دولتی و وارداتی گفت: مشکلات زیادی برای واردات شکر خام وجود دارد اما دولت با قیمت‌گذاری 6هزارو 600تومانی شکر داخلی و 7هزار و 300تومانی شکر وارداتی، تناقض آشکاری را در سیاستگذاری‌ این محصول استراتژیک اجرا می‌کند.

جبارعلی زارعی ممقانی، افزود: چگونه مشخص می‌شود در بازار کدام محصول شکر داخلی و کدام وارداتی است؟ آیا مرجعی برای شناسایی وجود دارد؟ این موارد، نشان‌دهنده تناقض آشکار است که درصورت ادامه این سیاست‌ها کارخانجات ورشکسته می‌شوند ، همه‌‌چیز به سود دلالان و واردکنندگان خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود تولید این محصولات در سال ۱۴۰۰ با مشکلات جدی مواجه شود.