۰ نفر

ثبات قیمت خرما طی یکسال گذشته

۱۷ شهریور ۱۳۹۹، ۹:۳۳
کد خبر: 465152
ثبات قیمت خرما طی یکسال گذشته

رئیس انجمن ملی خرما گفت: امسال پیش بینی می‌شود که تولید خرما با رشد ۱ تا ۲ درصدی نسبت به سال قبل به یک‌ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، محسن رشید فرخی رئیس انجمن ملی خرما  با اشاره به اینکه برداشت خرما به اوج خود رسیده است، اظهار کرد: در حال حاضر برداشت خرما در استان‌هایی که از لحاظ صادرات حائز اهمیت اند، به اوج خود رسیده است.

او با اشاره به اینکه برداشت خرما تا یک ماه آینده ادامه دارد، افزود: پیش بینی‌ها حاکی از آن است که تولید خرما به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد که با این وجود نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱ تا ۲ درصد رشد دارد.

رشید فرخی با بیان اینکه امسال مشکل عمده‌ای در فصل برداشت نداشته‌ایم، گفت: سال نرمالی را در بحث محصول تجربه کرده‌ایم که امیدواریم تا یک ماه آینده این روند ادامه یابد.

این مقام مسئول با اشاره به مشکلات پیش روی صادرات خرما بیان کرد: امسال با مشکلات متعددی همچون تحریم، کووید ۱۹ و انتقال ارز رو به رو هستیم که برای هر یک سعی کرده‌ایم راه حلی را به کار بگیریم

او با اشاره به اینکه ۷۰ درصد خرمای تولیدی در داخل مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: امسال سعی کردیم تمامی شیوه نامه‌های بهداشتی در بحث بسته بندی را برای رعایت حال مصرف کنندگان داشته باشیم، بدین منظور انجمن خرما قبل از فصل برداشت به اقصی نقاط استان‌های خرما خیز دستورالعمل‌های لازم را ارسال کرده است. همچنین در جا‌هایی که اصول بهداشتی را به نحو مطلوب انجام می‌دهند، نخل سبز برای آنان در نظر گرفته شده است.

رئیس انجمن ملی خرما ادامه داد: با توجه به مشکلات نقل و انتقال ارز در شرایط فعلی تحریم به توافقات خوبی در این خصوص با بانک‌مرکزی رسیده‌ایم که امیدواریم هر چه سریع‌تر بحث تحریم‌ها و مسائل اقتصادی مدبرانه حل شود.

این مقام مسئول بازار خرما را تابع عرضه و تقاضا دانست و گفت: امسال وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت طی برگزاری جلسات متعدد، درباره این موضوع اتفاق نظر داشته‌اند، هر چند برای جلوگیری از بروز مشکلات متعدد به طور مرتب از سطح بازار رصد خواهیم داشت.

رئیس انجمن ملی خرما در پایان مکانیزم عرضه و تقاضا را بهترین راه حل در اقتصاد سالم دانست و گفت: علی رغم افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی و تورم، خرما جز محصولاتی است که نسبت به سال قبل افزایشی نداشته است.