۰ نفر

سود بادام چهار محال و بختیاری در جیب هندی‌ها

۳ شهریور ۱۳۹۹، ۷:۰۴
کد خبر: 462093
سود بادام چهار محال و بختیاری در جیب هندی‌ها

«بادام» آجیل لاکچری است که در مغازه‌های سطح شهر قیمت هر کیلوی آن از حداقل 300 هزار تومان آغاز می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، هرچند خاستگاه این آجیل با ارزش کشور ویتنام با دارا بودن سهم یک سوم تجارت جهانی آن است و پس از آن نیجریه در رتبه دوم قرار دارد، اما جالب است بدانید استان چهارمحال و بختیاری ما هم مهد تولید این گونه بادام است، البته اگر قصد خرید بادام در شهرکرد را دارید باید بگویید «بادام مامایی» می‌خواهم.

باغداران استان چهارمحال و بختیاری با وجود تولید سالانه 24 هزار تن انواع بادام به‌دلیل نبود زیرساخت‌های لازم مجبورند بادام مامایی را به‌صورت خام به دلالانی که در نهایت مقصدشان هند است، بفروشند و ارزش افزوده این محصول را که یکسال تمام برای تولید آن زحمت می‌کشند دو دستی تقدیم هندی‌ها کنند تا آنها بادام مامایی ما را فرآوری و با نام خود به سراسر دنیا صادر کنند.

 ایجاد نخستین شهرک صنعتی بادام کشور در چهارمحال و بختیاری

 «ذبیح‌الله غریب» رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: استان ما قطب تولید انواع بادام است که در مجموع حدود 14 هزار هکتار از سطح زیر کشت باغ‌های استان به بادام اختصاص دارد و سالانه حدود 24 هزار تن بادام در استان تولید می‌شود که بخش اعظم آن بادام مامایی است. وی با اشاره به اینکه در این استان چهار گونه بادام با عناوین شاهرودی، سنگی، ربیع و مامایی تولید می‌شود، افزود: 9 هزار هکتار از باغ‌های بادام استان در شهرستان سامان واقع شده است. به گفته وی، حدود 5 هزار هکتار از باغ‌های بادام استان به کشت بادام مامایی یا همان هندی اختصاص دارد که انتظار می‌رود امسال تولیدی در حد 9 هزار تن داشته باشد. پوست بادام مامایی نیز ارزشمند است و نه تنها به‌عنوان علوفه دامی مورد استفاده قرار می‌گیرد بلکه در صنایع رنگرزی نیز استفاده می‌شود. وی خاطرنشان کرد: درخت بادام، گیاهی مقاوم به خشکی است به همین دلیل کاشت آن در چند سال گذشته در باغ‌های استان توسعه یافته است. وی در پاسخ به اینکه چرا وضعیت صنایع تبدیلی و فرآوری بادام در استان به هیچ وجه با جایگاه تولید بادام استان همخوانی ندارد، تصریح کرد: متأسفانه در استان چهارمحال و بختیاری با وجود اینکه قطب تولید بادام است ولی از نظر صنایع تبدیلی و فرآوری بادام وضعیت مناسبی ندارد. ضمن اینکه در حال حاضر اندک فرآوری بادام تولید شده در استان نیز به‌صورت خانگی انجام می‌شود و هزینه بالای صنایع تبدیلی بادام، مانع ورود سرمایه‌گذاران به این بخش شده است. غریب خاطرنشان کرد: توسعه صنایع تبدیلی تکمیلی و زنجیره تولید بادام از اولویت‌های بخش کشاورزی استان است که امیدواریم با ایجاد نخستین شهرک تخصصی بادام کشور در استان که در دست اقدام است زمینه حضور سرمایه‌گذاران فراهم شود. این شهرک در قالب یک تفاهمنامه سه جانبه میان جهاد کشاورزی، فرمانداری سامان و شرکت شهرک‌های صنعتی در یک زمین 40 هکتاری جانمایی شده است. وی در همین حال در مورد بازاریابی مناسب بادام مامایی گفت: البته جهاد کشاورزی متولی تولید است ولی متأسفانه این واقعیتی است که محصول بادام مامایی استان به‌دلیل نبود صنایع فرآوری از مدت‌ها پیش از برداشت محصول توسط دلالان پیش خرید می‌شود. ضمن اینکه چون تنها دلالان بادام مامایی را می‌خرند و به هند می‌برند با هماهنگی هم معمولاً قیمت‌ها را پایین نگه می‌دارند که امیدواریم این مشکلات با راه‌اندازی این شهرک پایان یابد و در نهایت شاهد جلوگیری از خام فروشی بادام باشیم. براساس آمار گمرک چهارمحال و بختیاری از ابتدای فروردین سال‌ جاری تا 22 مرداد ماه امسال 38 هزار و 124 کیلوگرم مغز بادام به ارزش 404 هزار و 795 دلار به کشور هند صادر شده و انتظار می‌رود بخشی نیز به‌صورت غیررسمی از کشور خارج شده باشد. همچنین در سال گذشته میزان صادرات بادام از این گمرک به مقصد هند بیش از یک میلیون دلار بوده است.

 صنایع تبدیلی بادام سود کشاورزان را دو برابر می‌کند

«حسن شمسی‌پور» معاون بازرگانی سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری هم گفت: هر چند استان ما در حال گام برداشتن به سوی صنعتی شدن است اما کشاورزی هم از اولویت‌های توسعه استان است. به گفته وی، بادام مامایی و هلو از محصولات کشاورزی هستند که قابلیت صادرات دارند.  وی تصریح کرد: خوشه بادام و تشکل صادراتی محصولات کشاورزی در استان در حال شکل‌گیری است. وی با تأیید خام فروشی بادام مامایی در استان گفت: متأسفانه برای جلوگیری از این مسأله این خود کشاورزان هستند که باید همت کنند با ایجاد تشکل‌های قوی اقدام به راه‌اندازی صنایع تبدیلی بویژه بسته‌بندی کنند تا بتوانند برند بادام مامایی چهارمحال و بختیاری را به دنیا معرفی کنند.

شمسی‌پور گفت: متأسفانه همان اتفاقی که در محصول زعفران ایران افتاده و محصول ما به اسم اسپانیا روانه بازار جهانی می‌شود همین مشکل در بادام مامایی استان ما وجود دارد که با اسم هند به بازار جهانی عرضه می‌شود. وی تأکید کرد: اگر بادام مامایی در استان فرآوری و بسته‌بندی شود ارزش افزوده آن برای استان و کشاورزان حداقل دو برابر می‌شود پس کشاورزان باید به این نکته توجه کنند که گام برداشتن برای ایجاد صنایع تبدیلی و بسته‌بندی اول به نفع خود آنها است.

در همین حال «آیت احمدی» رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌و‌گو با ایرنا با بیان اینکه نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی سبب خام فروشی بادام در استان شده است، تصریح کرد: بادام تولیدی در استان توسط تجار هندی به‌صورت خام خریداری و به هندوستان ارسال و در آن کشور بسته‌بندی و ارزش افزوده آن نیز برای هند ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به در دستورکار قرار گرفتن راه‌اندازی شهرک تخصصی فرآوری بادام در شهرستان سامان، افزود: امید واریم با فعالیت این شهرک زمینه برای جذب سرمایه‌گذاران فراهم و از خام فروشی بادام جلوگیری شود.

احمدی با بیان اینکه هم‌اکنون محصول بادام در خارج از استان فرآوری می‌شود، تصریح کرد: با تکمیل این شهرک صنعتی و جذب سرمایه‌گذار فرآوری محصولات کشاورزی استان از جمله بادام می‌تواند در داخل استان انجام شود. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری به معرفی پتانسیل‌های استان از جمله بادام در قالب یک کتابچه به زبان انگلیسی و همچنین ایجاد میز تخصصی بادام با همکاری سازمان صمت استان اشاره و تصریح کرد: هدف از ایجاد میزهای تخصصی در استان‌ها قابلیت تولید خاص و توجه به تولید استراتژیک هر استان با دیدگاه شناسایی نقاط قوت و ضعف آن است.

وی، با بیان اینکه بادام همواره رتبه بالایی در بین کالاهای صادراتی استان به خود اختصاص داده است، ادامه داد: بادام همیشه بیشترین ارزش صادرات محصولات کشاورزی را نصیب استان کرده است.

احمدی، یکی دیگر از اقدامات اتاق بازرگانی استان را ایجاد تشکل بادام در این اتاق عنوان کرد و افزود: موافقت‌نامه اصولی این تشکل از سوی اتاق بازرگانی ایران صادر شده و تا پایان تابستان کار خود را آغاز می‌کند.