۰ نفر

کاهش ۳۰ درصدی فروش سرنگ

کرونا به بازار سرنگ هم رحم نکرد

۲۸ مرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۵۹
کد خبر: 460795
کرونا به بازار سرنگ هم رحم نکرد

دبیر سندیکای تولید کنندگان سرنگ و سرسوزن ایران از کاهش ۳۰ درصدی فروش سرنگ در پی شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت که‌ با وجود اینکه ظرفیت تولید سرنگ در کشور سه برابر نیاز است، صادرات این محصول بسیار محدود است که دلیل اصلی آن در حال حاضر روابط بین‌المللی و سیاسی ایران است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، خدایار عینی فرح، اظهار کرد: نیاز سالانه کشور یک میلیارد از انواع سرنگ است، اما ظرفیت تولید سه میلیارد عدد است. بنابراین ۲۰ کارخانه‌ فعال در این حوزه مجبورند با یک سوم ظرفیت خود فعالیت کنند که این موضوع به سرمایه کشور صدمه میزند.

وی با بیان اینکه در گذشته یکی از بزرگترین شرکت‌های صادرکننده در خاورمیانه در سندیکای تولیدکنندگان سرنگ وجود داشت، تصریح کرد: به دلیل ناتوانی در رقابت با قیمت‌های محصولات چینی، ما بازار کشورهای اطراف با جمعیت ۴۰۰ میلیونی را از دست دادیم. قیمت تمام شده کالای چینی به دلیل حمایت‌هایی که در بخش تولید دریافت می‌کند خیلی پایین‌تر از محصولات ما است. البته مشکل فقط رقابت قیمتی نیست و روابط خارجی کشور هم روی این مسئله تاثیر دارد. بنابراین صادرات سرنگ در حال حاضر بسیار محدود است.

به گفته دبیر سندیکای تولیدکنندگان سرنگ و سرسوزن ایران مطالعات اخیر نشان می‌دهد که در حال حاضر مانع اصلی صادرات روابط بین‌المللی و سیاسی ایران با کشورهای دیگر است، چرا که با افزایش نرخ ارز مشکل رقابت قیمتی باید برطرف شد.

عینی فرح با بیان اینکه تولید سرنگ در کشورهای همسایه بسیار محدود است و برخی اصلاً تولید در این بخش ندارند، تصریح کرد: سرنگ یک کالای استراتژیک است و با توجه به اینکه کشورهای همسایه اکثرا تولیدکننده نیستند، یک بازار بسیار خوب در اطراف ایران وجود دارد. یکی از دلایل افزایش ظرفیت تولید به سه برابر نیاز واقعی کشور هم این بود که فکر می‌کردیم می‌توانیم به کشورهای عراق، سوریه، افغانستان، تاجیکستان و ... کشورهای دیگر صادر کنیم. اما با وجود اینکه سه برابر ظرفیت کشور کارخانه ایجاد کردیم نتوانستیم در زمینه صادرات موفق باشیم.

به گفته وی در بخش سرنگ واردات نداریم و عمده مواد اولیه تولید این محصول نیز داخلی است و فقط سرسوزن از طریق واردات تامین می‌شود.

تاثیر کرونا بر بازار سرنگ

دبیر سندیکای تولیدکنندگان سرنگ و سرسوزن ایران در ادامه درباره تاثیر شیوع ویروس کرونا بر بازار سرنگ اظهار کرد: سرنگ جزو خدمات عمومی پزشکی و کالای غیرکرونایی است، بنابراین با توجه به اینکه با شیوع این ویروس و نگرانی از ابتلا به آن در مراکز درمانی، مراجعات عمومی به مراکز درمانی و کلینیک‌ها کم شده، خدمات پزشکی غیر کرونایی به شدت پایین آمده و به تبع آن فروش در بازار سرنگ هم بسیار کم‌تر از سال گذشته شده است.

وی افزود: در سال جاری از فروش در بازار سرنگ حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است و یکی از واحدهای دولتی حتی تا ۳۰ درصد تخفیف می‌دهد که فقط بتوانند حقوق کارگران خود را پرداخت کنند.