۰ نفر

در ۴ ماهه نخست سال‌جاری

تجارت ایران و اتحادیه اروپا به ۱.۵ میلیارد یورو رسید

۱۰ مرداد ۱۳۹۹، ۲۱:۰۵
کد خبر: 456564
تجارت ایران و اتحادیه اروپا به ۱.۵ میلیارد یورو رسید

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار اتحادیه اروپا، یورواستات، که روز جمعه ۱۰ مرداد به روز شده، نشان می‌دهد، در چهار ماه ابتدایی سال جاری میلادی کل صادرات ۲۷ عضو اتحادیه اروپا به ایران به یک میلیارد و ۲۲۳ میلیون یورو رسیده که نسبت به دور مشابه پارسال تقریبا ثابت مانده، اما نسبت به دور مشابه سال ۲۰۱۸ کمتر از نصف شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، صادرات ۲۷ عضو اتحادیه اروپا به ایران در چهار ماه ابتدایی ۲۰۱۸ بالای ۳ میلیارد یورو بود.

به گزارش  یورواستات، این گزارش همچنین می‌گوید٬ واردات اتحادیه اروپا از ایران در چهار ماه ابتدایی سال جاری میلادی ۲۴۵ میلیون یورو بوده که نسبت به دور مشابه پارسال تقریبا ثابت مانده، اما نسبت به چهار ماه ابتدایی سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۵ برابر افت نشان می‌دهد.

طبق این گزارش، در فاصله ژانویه یا آوریل سال ۲۰۱۸ اتحادیه اروپا ۳.۸ میلیارد یورو واردات از ایران داشت.

اعضای اتحادیه اروپا از اوایل سال ۲۰۱۹ واردات نفت از ایران را متوقف کردند. قبل از تحریمهای آمریکا، این کشورها مجموعا روزانه حدود ۵۲۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کردند.

بر اساس آمارهای یورواستات، ۸۵ درصد از واردات اتحادیه اروپا از ایران همواره مواد خام، خصوصا نفت بوده است.

به رغم تلاش ایران و اروپا برای راه‌اندازی ساز و کارهای مالی، از جمله اینتس‌تکس، آمارهای یورواستات نشان می‌دهد که در چهار ماه ابتدایی سال، تغییری در سطح روابط تجاری دو طرفه اتفاق نیفتاده است.

برخی کشورهای اروپایی، صادراتشان به ایران در چهار ماه ابتدایی سال مقداری افزایش نشان می‌دهد. برای نمونه، آلمان، بزرگترین صادرکننده کالا به ایران در اتحادیه اروپا در این مدت ۵۵۰ میلیون یورو صادرات به جمهوری اسلامی داشته که نسبت به دور مشابه پارسال حدود ۳۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. البته، صادرات آلمان به ایران در چهار ماه ابتدایی سال ۲۰۱۸ نزدیک ۹۰۰ میلیون یورو بود.

اما در مورد دیگر شرکای اصلی ایران مانند اسپانیا، ایتالیا و هلند، صادراتشان به ایران افت داشته است.

نکته مهم در تجارت خارجی ایران و اتحادیه اروپا در این نکته است که قبل از تحریم‌های آمریکا صادرات ایران به این اتحادیه با وارداتش تقریبا برابری می‌کرد، اما اکنون صادرات اتحادیه اروپا به ایران ۵ برابر وارداتش از جمهوری اسلامی است.

تراز تجاری ایران با دیگر شرکای اصلی مانند چین، هند، روسیه، کره جنوبی، ژاپن و امارات نیز برای اولین بار منفی و به زیان ایران شده است و بنابر پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، انتظار می‌رود کل صادرات ایران در سال جاری به ۴۶ میلیارد دلار و وارداتش به ۶۴.۶ میلیارد دلار برسد.

برای اولین بار قرار است تراز تجارت خارجی ایران ۱۸.۶ میلیارد دلار به زیان ایران باشد و تقریبا به همین میزان نیز ذخایر ارزی ایران کاهش یافته و به ۸۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

انتظار می‌رود سال آینده ذخایر ارزی ایران به ۶۹ میلیارد دلار سقوط کند.