۰ نفر

عضو هیات رئیسه اتاق ایران تشرح کرد:

رویه جدید صدور کارت بازرگانی

۹ مرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۳۶
کد خبر: 456360
رویه جدید صدور کارت بازرگانی

عضو هیأت رئیسه اتاق ایران تأکید کرد: اتاق ایران همچنان یکی از امضاکننده‌های اصلی برای صدور کارت بازرگانی است.

به گزارش اقتصادآنلاین، کیوان کاشفی درباره پروسه جدید صدور کارت بازرگانی خاطرنشان کرد: متأسفانه این‌طور از برخی خبرها برداشت می‌شود که اتاق بازرگانی دیگر مسئولیت صدور کارت بازرگانی را بر عهده ندارد و این فرآیند به‌طور کامل به وزارت صنعت واگذارشده است که به‌هیچ‌عنوان صحت ندارد. بلکه اتاق بازرگانی همچنان یکی از امضاکننده‌های اصلی صدور کارت بازرگانی است و بحث‌های مربوط به کارت عضویت و تشکیل پرونده مانند قبل در اتاق ایران پیگیری می‌شود.

اتاق بازرگانی از مراحل صدور کارت بازرگانی حذف نمی‌شود

وی افزود: در پروسه جدید، تغییراتی را مطابق مواد ۵ و ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز شاهدیم که بر اساس آن، وزارت صنعت از طریق ایجاد «سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی» در نظر دارد صدور و تمدید کارت بازرگانی را پیگیری کند تا نظارت بیشتری هم در همین خصوص به عمل آید.

عضو هیأت رئیسه اتاق ایران درباره تفاوت سامانه اتاق ایران و سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتبار، توضیح داد: در سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتبار، وزارت صنعت به کلیه بانک‌های اطلاعاتی و سامانه دستگاه‌های اجرایی مختلف که برای تشکیل پرونده متقاضیان به آنها برای استعلام نیاز دارد، ازجمله سوءپیشینه و سامانه تأیید مدارک تحصیلی، دسترسی دارد؛ درحالی‌که سامانه اتاق ایران رأسا به این بانک‌های اطلاعاتی دسترسی نداشت و استعلام‌ها باید به‌صورت جداگانه انجام می‌شد.

وی افزود: بر اساس دستورالعمل جدید، متقاضیان ابتدا درخواست خود را به‌صورت آنلاین ثبت می‌کنند و پس از اینکه وزارت صنعت استعلام‌های لازم را انجام داد و مدارک متقاضی را تأیید کرد، اطلاعات متقاضیان برای تشکیل پرونده فیزیکی به اتاق ایران ارسال می‌شود.

عضو هیأت رئیسه اتاق ایران ادامه می‌دهد: پس از ارسال اطلاعات متقاضیان صدور کارت بازرگانی از وزارت صنعت به اتاق ایران، اتاق برای تأیید نهایی و تکمیل پرونده فیزیکی متقاضیان، اقدامات قبلی خود را که شامل بررسی محل، بررسی اسناد، دوره‌های آموزشی، مصاحبه حضوری و احراز هویت است انجام خواهد داد و درصورتی‌که مغایرتی در تکمیل پرونده وجود نداشته باشد، پرونده متقاضی پس از امضا برای تأیید نهایی به وزارت صنعت ارسال خواهد شد؛ بنابراین، تأیید نهایی برای صدور کارت بازرگانی که از قبل با دو امضای وزارت صنعت و اتاق ایران انجام می‌شد، همچنان به قوت خود باقی است.

کاشفی تأکید می‌کند: تمام مراحل گفته‌شده در رابطه با صدور کارت بازرگانی صدق می‌کند و در خصوص کارت عضویت، اتاق مستقلاً به روال قبل عمل خواهد کرد.

به گفته او از زمان توقف عملیات صدور کارت بازرگانی در سامانه اتاق ایران، مرکز فاوای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و وزارت صنعت همکاری قابل‌توجهی برای اتصال سامانه اتاق ایران و سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتبار داشته‌اند که خوشبختانه تا حدود زیادی هم این امر محقق شده است.

ماجرای ابلاغیه سازمان توسعه تجارت و شائبه حذف اتاق بازرگانی از فرآیند صدور کارت

گفتنی است هفته گذشته، حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت در نامه‌ای به رؤسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که عملیات صدور کارت بازرگانی از یک مرداد امسال در سامانه اتاق بازرگانی متوقف و صرفاً در سامانه یکپارچه اعتبار سنجی انجام می‌شود.

بر اساس این بخشنامه، عملیات تمدید کارت بازرگانی هم تا تاریخ ۱۵ مرداد سال ۹۹ همچنان در سامانه اتاق بازرگانی قابل انجام بوده اما از تاریخ مذکور عملیات تمدید کارت بازرگانی نیز در سامانه اتاق بازرگانی متوقف و صرفاً در سامانه یکپارچه اعتبارسنجی انجام خواهد شد.