۰ نفر

جدیدترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان داد؛

کاهش تعداد پروانه‌های بهره‌برداری در مناطق آزاد

۷ مرداد ۱۳۹۹، ۹:۲۹
کد خبر: 455796
کاهش تعداد پروانه‌های بهره‌برداری در مناطق آزاد

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد در دو ماهه اول امسال جوازهای تاسیس صادر شده در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با کاهش ۶۸.۸ درصدی و پروانه‌های بهره‌برداری در این مناطق با کاهش ۴۳.۲ درصدی مواجه شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بر اساس این آمار در دو ماهه اول امسال حدود ۴۶۲۲ فقره جواز تاسیس با پیش بینی سرمایه ۴۸ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان و پیش‌بینی اشتغال ۱۰۰ هزار و ۴۶۱ نفر صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶.۱ درصد در تعداد، ۲۲.۳ درصد در سرمایه‌گذاری و ۲۳.۴ درصد در اشتغال افزایش داشته است.

 بیشترین تعداد جواز تاسیس در استان های یزد، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی به ترتیب با ۵۴۵ و ۴۳۰ و ۲۵۶ فقره صادر شده است.

کمترین تعداد جواز تاسیس نیز در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با ۱۵ فقره، کهگیلویه و بویر احمد با ۲۱ فقره و گیلان با ۳۰ فقره صادر شده است.

کاهش ۶۸ درصدی صدور جواز تاسیس در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

البته در این مدت جوازهای تاسیس صادر شده در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با کاهش ۶۸.۸ درصدی مواجه شده و تعداد آن‌ها در شش منطقه آزاد و یک منطقه ویژه اقتصادی از ۴۸ فقره در دو ماهه اول سال گذشته به ۱۵ فقره در دو ماهه اول امسال رسیده است. سرمایه این مجوزها و اشتغال آن‌ها نیز در دو ماهه اول امسال به ترتیب ۳۱۲ میلیارد و ۸۸۰ میلیون تومان و ۸۸۴ نفر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۳.۸ و ۵۶.۴ درصد کاهش یافته است.

در این میان از ۴۶۲۲ فقره جواز تاسیس صادره در دو ماهه اول امسال، بیشترین تعداد مربوط به گروه "سایر محصولات کانی غیر فلزی" با ۵۶۲ فقره و "ساخت مواد و محصولات شیمیایی" با ۵۴۷ فقره جواز است.  بالاترین سهم پیش‌بینی سرمایه‌گذاری در گروه‌های صنعتی نیز متعلق به گروه "ساخت فلزات اساسی" است که ۱۶.۵ درص از کل سرمایه‌گذاری جوازها را به خود اختصاص داده است.

بر اساس این آمار گروه‌هایی که کمترین جواز تاسیس را به خود اختصاص دادند نیز شامل "فاضلاب، دفع زباله، بهداشت محیط و فعالیت‌های مشابه‌" که هیچ جواز تاسیسی برای آن صادر نشده و گروه‌های "محصولات توتون و تنباکو" و "استخراج زغال سنگ و لینیت" با یک و سه فقره جواز تاسیس در مدت یاد شده است.

کاهش تعداد پروانه‌های بهره‌برداری

طی دو ماهه اول امسال، حدود ۷۰۴ فقره پروانه بهره‌برداری با سرمایه گذاری حدود پنج هزار و ۸۰ میلیارد تومان و اشتغال ۱۱ هزار و ۸۹۳ نفر صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۷.۵ درصد در تعداد کاهش، ۸.۶ درصد در سرمایه افزایش ۱۶.۹ درصد در در اشتغال کاهش داشته است. از این تعداد پروانه بهره‌برداری صادره، ۳۳۵ فقره آن ایجادی و ۳۶۹ فقره توسعه‌ای است.

همچنین بر اساس این آمار بیشترین تعداد پروانه‌ بهره‌برداری صادره در بین استان‌های کشور مربوط به استان خراسان رضوی و آذربایجان شرقی با ۶۴ و ۵۷ فقره و کمترین با صفر فقره به بوشهر تعلق دارد.  بالاترین اشتغال ایجاد شده نیز مربوط به مناطق آزاد و ویژه و استان خراسان رضوی به ترتیب با ۱۹۹۶ و ۱۰۱۲ نفر است.

بیشترین سرمایه‌گذاری پروانه‌های بهره‌برداری به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اختصاص یافت

بالاترین میزان سرمایه‌گذاری پروانه‌های بهره‌برداری، متعلق به مناطق ویژه و آزاد با حدود هزار و ۵۰ میلیارد تومان است که ۲۰.۶ درصد از کل سرمایه پروانه‌های بهره‌برداری کشور را به خود اختصاص داده است. البته تعداد پروانه‌های بهره‌برداری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با ۴۳.۲ درصد کاهش از ۴۴ فقره در دو ماهه اول سال قبل به ۲۵ فقره در مدت مشابه امسال رسیده و اشتغال این مجوزها نیز ۶.۹ درصد کاهش داشته، اما سرمایه مجوزهای صادره در این مناطق در مدت یاد شده ۲.۲ درصد افزایش یافته است.

در این میان آمارها نشان می‌دهد که متوسط سرمایه‌گذاری برای ایجاد یک واحد در این دوره هفت میلیارد و ۲۱۰ میلیون است.  بیشترین پروانه بهره‌برداری صادره در دو ماهه اول امسال با ۱۳۰ فقره متعلق به گروه "ساخت مواد و محصولات شیمیایی" است و متوسط سرمایه‌گذاری برای راه اندازی یک واحد در این گروه سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون عنوان شده است.  

بالاترین سرمایه‌گذاری محقق شده نیز در گروه "کک و فراورده های حاصل از نفت" بوده که با یک هزار و ۵۰ میلیارد تومان حدود ۲۰.۶ درصد از کل سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص داده است. بیشترین اشتغال ایجاد شده نیز در گروه "ساخت مواد و محصولات شیمیایی" با حدود ۱۸۶۴ است.