۰ نفر

فرماندار دشت‌آزادگان؛

مرز تجاری چذابه بازگشایی شد

۵ مرداد ۱۳۹۹، ۹:۳۸
کد خبر: 455270
مرز تجاری چذابه بازگشایی شد

فرماندار دشت‌آزادگان گفت:دروازه تجاری چذابه به صورت عملیاتی و رسمی صبح روز یکشنبه پس از حدود پنج ماه از شیوع ویروس کرونا بر روی کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران به عراق باز شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، حمید سیلاوی روز یکشنبه افزود:گذرگاه مرزی و تجاری چذابه در۱۱۰کیلومتری شمال غرب اهواز پس ازاجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی در دو سوی مرز پس از توافق کامل با طرف عراقی فعال شده است.

وی با بیان اینکه گمرک ، پایانه ، مرزبانی و گذرنامه در پایانه مرزی چذابه فعال شده اظهار داشت:مرز تجاری چذابه در طول هفته بجز روزهای تعطیل رسمی بر روی کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی باز خواهد بود و تلاش خواهد شد از این ظرفیت مهم برای رونق اقتصادی و اشتغال در منطقه استفاده شود.

به گفته فرماندار دشت آزادگان بازگشایی مرز تجاری چذابه پس از مدت‌ها پیگیری و مذاکره با مقام‌های ارشد عراقی واستان میسان عراق صورت گرفت.

مرز تجاری شلمچه در ۱۵کیلومتری غرب خرمشهر ۱۸تیر ماه ۱۳۹۹ نیز به صورت ۲ روز در هفته بازگشایی شد.

اواخر خرداد ماه جاری پیشنهاد بازگشایی مرز تجاری چذابه در نشست مشترک مسوولان محلی و گمرکی ایران و عراق که در پایانه چذابه برگزار شد مورد موافقت نهایی قرار گرفت.

خوزستان با استان‌های میسان و بصره عراق روابط اقتصادی ، فرهنگی و آموزشی دارد.

بسیاری از بازرگانان و تجار خوزستانی در چند ماه اخیر به ناچارکالاهای خود را از مرزهای پرویزخان در استان کرمانشاه و باشماق در استان کردستان صادر کردند که این روند هزینه‌ حمل و نقل کالا را افزایش داده بود.

پارسال حدود ۷۰۰میلیون دلار کالای غیرنفتی که بیشتر مصالح ساختمانی ، لبنیات ، مواد و کالای خانگی بودند از مرز تجاری چذابه به عراق صادر شد.

مرزهای زمینی چذابه و شلمچه و مرز دریایی خرمشهر (اروندرود) به‌تدریج از تیر۱۳۸۲ پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق و از مهر همان سال برای عزیمت زائران عتبات عالیات باز شد.

مرز دریایی خرمشهر در چند ماه اخیر برای شناورهای باری و تجاری که عازم بنادر عراقی بصره ، ابوفلوس ، ابوالخصیب و فاو بودند باز بود.   

مرز تجاری مهران در استان ایلام ماه گذشته با موافقت طرف عراقی به صورت محدود برای صادرات کالا به عراق باز شد.

گفته می شود از مجموع ۳۱ مرز تجاری جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه ، تاکنون ۲۱ مرز باز شده و مرز تجاری چذابه بیست و دومین گذرگاه مرزی کشوراست که امروز یکشنبه پنجم مرداد ماه ۱۳۹۹ برای صادرات کالا به این کشور همسایه بازگشایی شد.