۰ نفر

برخورد با عرضه کنندگان سیگار قاچاق در روزهای آینده

۴ مرداد ۱۳۹۹، ۲۳:۰۰
کد خبر: 455209
 برخورد با عرضه کنندگان سیگار قاچاق در روزهای آینده

رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور با اشاره به تاخیر اجرای طرح شناسه رهگیری سیگار به دلیل شیوع کرونا گفت: برخورد با توزیع‌کنندگان سیگار قاچاق در روزهای آینده آغاز می‌شود و از ماه آینده تمام سیگار‌های تولید شده در کشور دارای کد رهگیری خواهند شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، بر اساس گزارش منتشر شده توسط مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور در سال 98، میزان قاچاق سیگار کشور برابر با 10.3 میلیارد نخ برآورد شده است.

در اکثر کشور‌های دنیا مالیات سنگینی بر سیگار و مواد دخانی وضع شده و درآمد‌های هنگفتی نصیب دولت‌‎ها می‌شود؛ در کشور ما نیز بر مصرف سیگار و دخانیات مالیات وضع شده است.

بر اساس استعلام از مرکز برنامه ریزی سازمان امور مالیاتی میزان مالیات سیگار به این گونه است: برای سیگارهای وارداتی ۹۲ درصد، سیگارهای تولید داخل ۲۷ درصد، سیگارهای تولید مشترک ۳۷ درصد و برای سیگارهای تولید داخل با نشان بین‌المللی ۴۲ درصد انواع مالیات و عوارض لحاظ می‌شود که درصد زیادی از آن‌ها در اختیار وزارت بهداشت و ورزش قرار خواهد گرفت.

بخشی از عایدی مالیات و عوارض سیگار در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد که از این منبع درآمد برای جبران هزینه‌های درمان بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات استفاده می‌شود. بنابراین افراد در صورت مصرف سیگار قاچاق هیچ‌گونه مالیاتی پرداخت نکرده و به عبارت دیگر با عدم پرداخت این عوارض بار مالی زیادی را به حاکمیت تحمیل می‌کنند.

عطا الله معروفخانی در مورد مشکلات عرضه سیگار قاچاق در کشور  با بیان اینکه ارائه آمار قاچاق سیگار بر عهده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است، گفت: بنابر نظر کارشناسان مرکز برنامه‌ ریزی و نظارت بر دخانیات کشور آمار سیگار قاچاق حداقل بین 10 تا 20 میلیارد نخ برآورد می‌شود؛ همچنین از نظر این مرکز میزان مصرف سیگار حد‌اقل بین 65 تا 75 میلیارد نخ سیگار است.

رییس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور رفته با بیان اینکه در طول تاریخ 100 ساله صنعت دخانیات در کشور بیشترین میزان تولید سیگار مربوط به سال‌ ۹۸ می‌شود، افزود: برای اولین بار در سال گذشته صنعت دخانیات کشور نزدیک به 55 میلیارد نخ تولید سیگار داشته‌ است که با توجه به این میزان، رکورد تولید سیگار در ایران را شکست شد.

طرح شناسه رهگیری سیگار برای اولین بار در ایران

معروف خانی با اشاره به تنوع برند‌‌های محرز قاچاق در کشور گفت: بر اساس اظهارات مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دیگر نهاد‌های نظارتی ما در ایران بیش از 500 نوع برند سیگار قاچاق داریم.

وی با بیان اینکه طرح کد رهگیری سیگار برای اولین بار در ایران اجرایی می‌شود، گفت: با تلاش دو ساله مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دیگر‌ نهاد‌های نظارتی این طرح برای اولین بار در دنیا توسط کارشناسان ایرانی ایجاد و رونمایی شده است.

استعلام اصالت سیگار برای مردم امکان‌پذیر می‌شود

این مقام مسئول با اشاره به دلایل تاخیر اجرای طرح شناسه رهگیری سیگار اذعان داشت: قرار بر این بود که این طرح از فروردین ماه سال جاری اجرایی شود، اما به علت شیوع ویروس کرونا، تمامی چاپخانه‌ها و مراکز خدماتی دیگر با تعطیلی مواجه شدند؛ که در نتیجه اجرای این طرح به تعویق افتاد. البته ما امیدواریم تا ماه آینده این طرح در سراسر کشور عملیاتی شود.

وی با اشاره به اینکه در آینده‌ نزدیک تمامی سیگار‌های بازار دارای کد رهگیری می‌شوند، گفت: تمامی مصرف‌کنندگان سیگار می‌توانند با ارسال کد رهگیری توسط گوشی تلفن همراه، استعلام کنند که محصول خریداری شده، تولید کدام کارخانه است و از این موضوع که سیگار خریداری شده قاچاق و جعلی نیست اطمینان حاصل کنند.

آسیب مضاعف سیگار قاچاق برای نظام سلامت و اقتصاد کشور

معروف‌ خانی با بیان اینکه مصرف کلیه محصولات دخانی برای سلامتی ضرر دارد، اظهار داشت: ولی باید به این موضوع توجه کرد که سیگار‌های قاچاق و یا جعلی آسیب بیشتری به سلامتی افراد می‌رساند چرا که از سیگار و تنباکو قانونی تولید شده در کشور از اولین مرحله یعنی ورود و کاشت مواد اولیه، تولید، انبار و حتی بعد از فروش نمونه برداری شده و استاندارد‌های لازم در مورد آن‌ها رعایت می‌شود.

رییس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور افزود: دخانیات قانونی تولید شده در کشور به صورت مداوم برای آزمایشگاه ارسال می‌شود و در صورت عدم رعایت استاندارد‌ها از تولید و توزیع برند‌های متخلف جلوگیری می‌شود.

استفاده از خاک‌اره و فضولات حیوانی در سیگار!

معروف خانی با اشاره به اینکه عرضه سیگار قاچاق آسیب فراوانی برای سلامتی مردم ایجاد می‌کند، گفت: متاسفانه در مورد سیگار‌های قاچاق هیچ گونه نظارتی وجود ندارد، به طوری که آزمایش و بررسی اکثر این محصولات، نتایج نگران کننده‌ای به همراه داشته‌ است.

وی در همین رابطه افزود:  به عنوان مثال در تولید توتون سیگار‌‌های قاچاق از خاک اره، کارتن، فضولات حیوانی استفاده می‌شود؛ چرا که اولین مسئله در عرضه سیگار قاچاق، سود و منفعت قاچاقچیان و توزیع کنندگان کالای قاچاق بوده و به سلامتی مردم اهمیت داده نمی‌شود.

توزیع سیگار قاچاق در بعضی از دکه‌های مطبوعاتی

این مقام مسئول با اظهار تاسف از توزیع سیگار قاچاق در سوپرمارکت‌ها و دکه‌های مطبوعاتی گفت: با مصرف سیگار قاچاق هیچ مالیات و عوارضی از خریدار دریافت نشده و در نتیجه خسارت زیادی به بیت‌المال وارد می‌شود.

وی در رابطه با عرضه سیگار‌های برند محرز قاچاق در بعضی از مغازه‌ها و دکه‌های مطبوعاتی گفت: مسئولیت اصلی برخورد و مقابله با توزیع سیگار قاچاق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. ولی این مرکز بر حسب وظیفه به صورت مداوم سیگار‌های برند قاچاق را شناسایی کرده و به مراکز نظارتی مانند ستاد، تعزیرات و دیگر نهاد‌های ذی‌صلاح ارسال می‌کند.

برخورد با عرضه کنندگان سیگار قاچاق در روز‌های آینده

معروف‌خانی در پایان با تاکید بر اینکه طرح برخورد با عرضه کنندگان سیگار قاچاق در روزهای آینده آغاز می‌شود، گفت: با تلاش سازمان حمایت و معاونت بازرسی سازمان صمت برخورد با برند‌های محرز سیگار قاچاق آغاز خواهد شد.

 علی مویدی خرم‌آبادی رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیش از این در 15 تیرماه سال جاری اعلام کرد که طرح شناسه رهگیری سیگار آغاز شده و به زودی با استفاده از سامانه‌های شناسایی، سیگار از لحظه تولید تا مصرف رصد می‌شود.

به نظر می‌رسد با شروع طرح شناسه رهگیری سیگار، تمامی بهانه‌ها برای جمع‌آوری سیگار‌های قاچاق تمام شده و شاهد جمع‌ آوری محصولات دخانی قاچاق و برخورد با توزیع کنندگان و خرده‌فروشان سیگار قاچاق خواهیم بود.