۰ نفر

تولید روزانه 11میلیون ماسک؛

چرا ماسک کمیاب و گران است؟

۲ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۵۹
کد خبر: 454699
چرا ماسک کمیاب و گران است؟

طبق آخرین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت روزانه بیش از 11 میلیون عدد ماسک در کشور تولید می‌شود که این میزان تولید با توجه به رشد مصرف، دپوی 18 میلیون عددی را فراهم کرده است لذا با افزایش تولید، امکان صادرات ماسک از ایران به کشورهای مختلف و بخصوص کشورهای همسایه فراهم است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، بر اساس اعداد و ارقام اعلام شده 46 واحد صنعتی و 135 واحد کارگاهی در حال تولید ماسک هستند که این امر سبب شده ظرفیت تولید ماسک کشور به حدود 22 میلیون عدد در روز برسد.

در حال حاضر 5 استان آذربایجان غربی، اصفهان، آذربایجان شرقی، البرز و تهران بیشترین سهم تولید و تأمین ماسک را در کشور دارند. این شهرها روزانه 5.6 میلیون عدد ماسک تولید می‌کنند و سهم سایر استان‌ها در تولید ماسک 3.4 میلیون عدد است.

کدام استان‌ها بیشترین ماسک را تولید می‌کنند

بر اساس این گزارش، روزانه در تهران به طور متوسط 520 هزار ماسک صنعتی، 1.5 میلیون عدد ماسک کارگاهی و 7 هزار عدد ماسک 95 n تولید می‌شود؛ سهم تهران در کل تولید ماسک حدود 2 میلیون عدد است. آذربایجان شرقی که رتبه دوم تولید ماسک در کشور را دارد می‌تواند 1.3 میلیون عدد ماسک را روانه بازار مصرف کند؛ میزان تولید ماسک صنعتی در این استان 1.2 میلیون عدد و ماسک 95 n حدود 50 هزار عدد است. سومین استان که سهم بالایی در تولید ماسک دارد، البرز است. این استان روزانه 1.2 میلیون عدد تولید دارد که بر این اساس میزان تولید ماسک صنعتی 1.1 میلیون عدد و ماسک  95 n حدود 15 هزار عدد است. چهارمین استانی که توانسته در تولید ماسک فعالانه عمل کند، اصفهان است. این استان روزانه قادر به تأمین 906 هزار عدد ماسک است. تولید 850 هزار عدد ماسک صنعتی و 56 هزار ماسک  95 n را می‌توان در کارنامه کاری تولیدکنندگان این استان دید. استان دیگر که توانسته در تولید ماسک به میزان 640 هزار عدد در روز برسد، آذربایجان غربی است. تعداد ماسک صنعتی این استان 110 هزار عدد و ماسک کارگاهی 530 هزار عدد است. با توجه به حجم تولید ماسک، وزارت صنعت، معدن و تجارت تا تاریخ 18 خرداد ماه، میزان تولید روزانه ماسک صنعتی را 5.9 میلیون عدد، ماسک کارگاهی را 2.7 میلیون عدد و ماسک 95 n که بعضاً مصرف بیمارستانی دارد 480 هزار عدد اعلام کرده است.

‌بانک مرکزی ارز تأمین کند

یکی از تولیدکنندگان ماسک درباره روند تولید آن  می‌گوید: واحد ما  تولیدکننده ماسک صنعتی است و به رغم وجود مشکلات توانستیم در سه شیفت کارخانه را سرپا نگه داریم و این در حالی است که برخی از دستگاه‌ها و خطوط تولید قدیمی است؛ اما تولید را متوقف نکردیم. او افزود: هفته‌های پیش در سه شیفت 240 هزار عدد ماسک تولید می‌کردیم که 200 هزار عدد آن مصرف بیمارستانی ( برای پرستاران)  و 60 هزار عدد مصرف جراحی داشت ولی اکنون تا حدودی این میزان تولید افزایش پیدا کرده است.

این تولیدکننده اظهار کرد: ماشین‌های تولید ماسک تحت بار زیادی قرار گرفتند و در مواقعی شاهد خرابی       ماشین آلات هستیم از این رو از دولت می‌خواهیم در تأمین ارز برای واردات قطعات مورد نیاز ماشین آلات تولید ماسک همکاری کنند.

‌دولت همکاریش را بیشتر کند

 یکی دیگر از تولیدکنندگان  گفت: چندی پیش قطعات ماژول قالب دوخت ماسک ایراد پیدا کرد که با وجود شرایط تحریم، تأمین آن سخت بود اما با کمک وزارت صمت توانستیم این قطعه را تأمین کنیم؛ در این میان خواسته ما این است که در تأمین مواد اولیه سطح همکاری‌ها افزایش بیشتری پیدا کند.

او ادامه داد: وقتی قطعات و ماشین‌آلات معیوب می‌شود به لحاظ تولید و تأمین نیاز مردم مشکلاتی پدید می‌آید بدین جهت ضرورت دارد که بانک مرکزی منابع مالی را برای این گروه در نظر بگیرد تا تولید ماسک تحت هیچ شرایطی کاهش پیدا نکند.

‌چرا ماسک از شبکه رسمی خارج می‌شود؟

این تولیدکننده تصریح کرد: اخیراً ارائه مجوز برای ایجاد کارگاه تولید ماسک در تهران افزایش پیدا کرده است لذا با تأمین مواد اولیه و همکاری که تولیدکنندگان با دولت دارند کمبودی در این بخش شاهد نخواهیم بود؛ اما باید به این موضوع فکر کرد که اگر روزی دوره کرونا به پایان برسد چگونه قرار است کارگاه‌های تولید ماسک امرار معاش کنند.

او گفت: در حوزه تولید و فروش ماسک اخیراً مشکلات متعددی ایجاد شده که امیدواریم دولت چاره‌ای بیندیشد؛ تأمین مواد اولیه و خرید تضمینی ماسک از مواردی بود که وعده داده شده بود اما می‌بینیم که دولت به تولیدکنندگان پولی پرداخت نمی کند و همین امر باعث می‌شود برخی از تولیدکنندگان خارج از شبکه توزیعی که اعلام شده اقدام به فروش ماسک کنند.

‌به 190 گزارش دهید

باتوجه به افزایش تولید ماسک، دولت  قیمت هر عدد ماسک صنعتی را یکهزار و ۳۰۰ و قیمت هر عدد ماسک کارگاهی را یکهزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد تا همه مردم بتوانند ماسک خریداری کنند. وزارت صمت هم اعلام کرد مردم جهت خرید ماسک استاندارد از مکان‌های معتبر اقدام کنند و در صورت مشاهده گرانفروشی در داروخانه‌ها به تلفن‌های 190 وزارت بهداشت و در صنوف به 124 وزارت صمت اطلاع دهند.

‌داروخانه‌ها گرانفروشی می‌کنند

اما روز گذشته عباس تابش رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به تسنیم، گفته است: متأسفانه در سطح داروخانه‌ها که مرکز اصلی توزیع ماسک محسوب می‌شوند گرانفروشی‌های زیادی گزارش شده است. برای رفع این موضوع ما با وزارت بهداشت نامه نگاری‌هایی را انجام داده ایم تا بازرسین وزارت صنعت با رصد عملکرد داروخانه‌ها مانع گرانفروشی ماسک شوند. وی افزود: وزارت بهداشت معتقد است خود نظارت لازم را انجام می‌دهد اما هنوز مدیریتی در قیمت ماسک فروخته شده در داروخانه‌ها اعمال نشده و همین موضوع مردم را با مشکلات متعددی روبه رو ساخته است.

‌18 میلیون ماسک دپوی

رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در رابطه با دپوی 18 میلیون ماسک در کشور نیز، گفت: این آمار از سوی رئیس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صنعت اعلام شده که ما گفته ایم لیست این واحدهایی که کالا در آنها دپو شده را به ما ارائه دهند.

تابش با تأکید بر اینکه اختلال در خرید ماسک از واحدهای تولیدی و عدم پرداخت بموقع منابع آنها عاملی شده تا صدور حواله‌ها مختل و حتی تولیدکننده برای تأمین هزینه‌های خود اقدام به فروش ماسک خارج از شبکه کند، اظهار داشت: این موضوع باید مدیریت شود تا توزیع ماسک به نحو مناسبی انجام و از آن طرف رضایت تولیدکننده نیز برای چرخه فعالیت او به وجود آید.‌