۰ نفر

هشدارهای بهداشتی برای خشکشویی‌ آنلاین

۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۲۸
کد خبر: 454504
هشدارهای بهداشتی برای خشکشویی‌ آنلاین

گرانی مواداولیه و ماشین‌آلات و شیوع کرونا موجب ریزش مشتریان و تشدید رکود حاکم بر کسب‌و‌کار خشکشویی‌ها و اتوشویی‌ها و افزایش سهم کسب‌و‌کارهای مجازی در ارائه این خدمات شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، با ابوالفضل رجب‌زاده، رئیس اتحادیه صنف خشکشویی و لباسشویی تهران در مورد وضعیت این صنف گفت‌وگو کرده‌ایم.

تأثیر رکود بازار بر تعداد واحدهای خشکشویی چگونه بوده است؟

این اتحادیه هزارواحد صنفی دارای پروانه کسب و حدود150واحد صنفی در شرف دریافت پروانه کسب در تهران دارد. این در حالی است که سال 58، هزارو 800واحد صنفی خشکشویی درکشور وجود داشت و با توجه به رشد جمعیت اکنون باید حداقل 5هزار واحد خشکشویی در تهران وجود داشته باشد اما به‌دلیل کسادی بازار و نبود درآمد، اکنون نه‌تنها کسی در این صنف سرمایه‌گذاری نمی‌کند بلکه از بعد عید حدود 20درصد واحدهای صنفی دارای پروانه کسب تغییر شغل داده، مغازه‌های خود را واگذار کرده‌اندیا تعطیل شده‌اند. مستند این آمار نیز آگهی‌های درج‌شده برای فروش ماشین‌آلات، واگذاری یا اجاره دادن این واحدهاست؛ گرچه ممکن است برخی از این واگذاری‌ها برای این باشد که فعالان صنفی نخواهند به‌دنبال دریافت یا تمدید پروانه‌کسب بروند که تشخیص آن نیاز به انجام بازرسی توسط اتحادیه دارد. اما وقتی فعالان صنفی ماشین‌آلات خود را به یک‌چهارم قیمت می‌فروشند، یا افرادی که اجاره‌دار بوده اما به‌دلیل بر‌نیامدن از عهده پرداخت اجاره‌بها، این واحدها را برای اجاره گذاشته‌اند، بیانگر این واقعیت است که این فعالان صنفی حال و روز خوشی ندارند. این در حالی است که دستگاه‌های خشکشویی مانند محصولات کامپیوتری است که با یک‌بار استفاده قیمت آن به یک‌سوم کاهش می‌یابد.

سهم خشکشویی‌های آنلاین از این رکود چقدر است؟

تا پیش از شیوع کرونا دغدغه اصلی این اتحادیه نحوه فعالیت و کم‌و‌کیف رعایت اصول بهداشتی در خدمات ارائه شده توسط کسب و‌کارهای آنلاین و سیار بود، اما اکنون با شیوع کرونا این نگرانی تشدید شده است؛ چرا که مشخص نیست چه‌کسی برای ارائه خدمات خشکشویی و اتوشویی آنلاین به منزل مشتریان مراجعه می‌کند و لباس و پوشاک دریافتی را با چه کیفیت و موادی شست‌وشو می‌دهد. در شرایطی که واحدهای صنفی دارای پروانه کسب برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی، ارائه کد رهگیری و... متعهد به رعایت همه اصول بهداشتی برای ارائه این خدمات شده‌اند، مشخص نیست که این نوع کسب‌و‌کارهای فاقد هیچ‌گونه نظارت با چه کیفیت و استفاده از کدام مواد نسبت به شست‌وشوی لباس اقدام کرده و یا اصلا هیچ‌یک از اصول بهداشتی اعلام شده را رعایت می‌کنند یا خیر؟ رعایت‌نشدن این اصول بهداشتی توسط خشکشویی‌های آنلاین وحشتناک است اما متأسفانه مسئولین توجهی به این موضوع نمی‌کنند.

یعنی فعالیت خشکشویی‌های آنلاین باید متوبقف شود؟

این شیوه فعالیت خشکشویی‌های آنلاین و مخاطرات آن برای سلامتی افراد جامعه توسط افرادی که بدون شناسه و نظارت، سلامت مردم را به خطر انداخته و پاسخگوی هیچ‌کسی نیستند، بسیار نگران‌کننده است. در صورتی که مسئولان دغدغه کارآفرینی دارند، بهتر است مشکلات واحدهای صنفی دارای پروانه کسب و قانونمند را رفع کنند تا اینگونه واحدها تعطیل نشوند. آمارهای سازمان تعزیرات نیز نشان می‌دهد که بیشترین شکایات از ارائه خدمات خشکشویی و اتوشویی مربوط به فروشگاه‌های مجازی است؛ فروشگاه‌هایی که در بسیاری موارد خدمات تقلبی ارائه کرده و حتی اصول بهداشتی را در ارائه این خدمات رعایت نمی‌کنند. گرچه اینگونه کسب‌وکارها سهمی معادل  10تا 15درصد از بازار دارند و تنها به بهانه نرخ‌های کمی پایین‌تر، مشتریان را جذب می‌کنند اما نرخ خدمات اینگونه کسب‌و‌کارها به‌دلیل کیفیت پایین باید به‌مراتب کمتر باشد؛ واحدهایی که لباس مردم را بدون استفاده از پرکلر یا حتی پودر با آب‌خالی می‌شویند و با این شیوه شست‌وشو عملا میکروب را از طریق لباس و پوشاک به خانه‌های مردم منتقل می‌کنند.