۰ نفر

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم؛

لزوم جدیت بیشتر برای بازگشت ارزهای صادراتی/ دولت هزینه‌های ارزی خود را کاهش دهد

۳۰ تیر ۱۳۹۹، ۹:۰۲
کد خبر: 453899
لزوم جدیت بیشتر برای بازگشت ارزهای صادراتی/ دولت هزینه‌های ارزی خود را کاهش دهد

در شرایطی که در بخشنامه اخیر بانک مرکزی مربوط به تعهدات ارزی سال 99 اعلام شده که صادرکننده باید ۸۰ درصد از ارز حاصل از صادرات خود را به شکل حواله ارزی و ۲۰ درصد از ارز صادراتی خود را نیز به صورت اسکناس در بازار ثانویه یا صرافی‌ها به فروش برساند و همین موضوع باعث بروز برخی نارضایتی‌ها در میان تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشورمان شده، عضو کمیسیون صنایع و معاون مجلس یازدهم معتقد است که در شرایط فعلی که کشور درگیر مشکلات اقتصادی ناشی از کمبود ارز است؛ دولت باید تلاش کند به گونه‌ای موضوع بازگشت ارزهای صادراتی را سازماندهی کند که در مسیر صادرات کالاهای غیرنفتی کشور خللی ایجاد نشود.

به گزارش اقتصادآنلاین، سیدجواد حسینی کیا با اشاره به نیاز اقتصاد به ارزهای حاصل از صادرات خاطرنشان کرد:«فعالان اقتصادی باید ضرورت نظام‌مندی و برنامه‌ریزی در اقتصاد و صنعت را درک کرده و در مرحله بعد هم تلاش کنند ابعاد و زوایای گوناگون اجرایی آنرا بپذیرند. به هر حال هر ساختار اقتصادی برای رشد و پویایی بیشتر نیازمند برنامه‌ریزی منطقی مبتنی بر طرفیت‌ها، ضرورت‌ها و اولویت‌های اقتصادی است. در شرایط فعلی از یک طرف کشور نیاز به تامین ارز دارد و از سوی دیگر در حوزه صادرات نفتی و مشتقات حاصل از آن نیز محدودیت‌هایی ایجاد شده است. به هر حال تامین ارز نیازمند الزامات خاصی است که یکی از الزامات آن همین رویکردهایی است که بانک مرکزی برای بازگشت ارزهای صادراتی در پیش گرفته است.»

نماینده مردم کرمانشاه در ادامه تاکید کرد:«البته درست است این روش انقباضی مشکلاتی را برای صادرکنندگان ایجاد کرده و محدودیت‌هایی را برای آنها به وجود آورده است، اما در این شرایط حساس کنونی فعلا چاره ای جز این نداریم که زمینه بازگشت ارزهای صادراتی به اقتصاد با حساسیت‌ها و نظارت‌ها و احیانا سخت گیری‌های بیشتری دنبال شود. »

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت:«در این شرایط دولت باید یک بالانس و تعادل بیشتری در زمینه اجرایی کردن این طرح‌ها تدارک ببیند، تا فشار اقتصادی ناشی از کمبود ارز تنها بر دوش تولیدکنندگان و صادرکنندگان بیفتد. دولت و نهادهای دولتی هم باید در زمینه کاهش هزینه های غیر ضروری و جلوگیری از سفرهای خارجی و...گام بردارند تا از طریق کاهش هزینه های ارزی، زمینه استفاده بیشتر از ظرفیت‌های ارزی در کشور فراهم شود. اینگونه نشود که فشار کمبود ارزی به دوش صادرکنندگان بیفتد اما در ساختارهای اجرایی  و دولتی، بدون توجه به شرایط کشور اقدام به سفرهای خارجی و..شود.»

حسنی کیا همچنین اشاره کرد:«موضوع افزایش دامنه های صادرات غیر نفتی یکی از اولویت‌های اصلی کشور در شرایط تحریمی فعلی است. به هر حال دشمن در برابر صادرات نفتی و مشتقات نفتی ما سنگ‌اندازی کرده و راهکار مقابله با برنامه‌های دشمنان این است که در داخل زمینه توسعه صادرات غیر نفتی را فراهم کنیم. به خصوص صادرات محصولاتی که ارزش افزوده دارد باید در راس اولویت‌های صادراتی کشور  و مجلس قرار بگیرد.»

حسینی کیا با اشاره به به تبعات رشد صادرات غیر نفتی در فضای عمومی اقتصاد کشور گفت: «رشد صادرات کشور یک عامل زیربنایی در حل مشکلات بنیادین اقتصاد است. راهکار مقابله با مشکلاتی چون بیکاری، فقر مطلق، بهبود شاخص های معیشتی و...در افزایش تولید و صادرات است.»

نماینده مردم کرمانشاه در پایان تاکید کرد:« یکی از مشکلات اصلی اقتصاد ایران خام فروشی است؛ ما نفت و مواد اولیه خود را با کمترین قیمت در اختیار سایر کشورها قرار می‌دهیم، بعد همین مواد اولیه تبدیل به محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر می شود و به قیمت‌های گران تر به کشور وارد می شود. این چرخه معیوب اقتصادی در کشورمان باید پایان داده شود تا اقتصاد ایران بتواند خودش مواد اولیه را تبدیل به موادی با ارزش افزوده بالا کند.»