۰ نفر

۷۵درصد مطالبات چایکاران پرداخت شد

۱۳ تیر ۱۳۹۹، ۹:۲۶
کد خبر: 450306
۷۵درصد مطالبات چایکاران پرداخت شد

رییس سازمان چای کشور گفت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون مبلغ ۲۳۲میلیارد تومان از پول چایکاران (معادل ۷۵ درصد از چای خریداری ‌شده) به حساب آنها واریز شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «حبیب جهان‌ساز» افزود: از ابتدای فصل برداشت تاکنون بیش از ۶۹ هزار و ۳۰۰ تن برگ سبز چای به ارزش ۲۹۵ میلیارد تومان خریداری شده که نسبت  به مدت مشابه سال گذشته ۹ درصد افزایش تولید را نشان می دهد.

رییس سازمان چای شمال کشور اظهار داشت: از این میزان برگ سبز خریداری شده تاکنون بیش از ۱۵ هزار و ۵۹۲ تن چای خشک درجه یک و دو  استحصال شده است.

وی تصریح کرد: طبق مصوبه شورای اقتصاد در سال ۹۹ قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک چهار هزار و ۶۰۰ تومان و درجه دو سه هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شد که نسبت به نرخ سال گذشته در برگ سبز درجه یک ۲۷.۷ درصد و درجه دو ۵۰ درصد افزایش داشته است.

جهان ساز گفت: البته کارخانجات تولید چای خشک نیز بابت خرید هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک و دو بین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان پول اضافه بر مبلغ مصوب پرداخت می کنند.

وی پیش بینی کرد: امسال میزان تولید برگ سبز چای بین ۱۳۰ تا ۱۳۵ هزار تن در سطح نزدیک ۲۵ هزار هکتار برآورد شده است.

رییس سازمان چای شمال کشور افزود: برای حمایت از صنعت چای کشور هر ساله  بعد از فصل برداشت برای عملیات به باغی، هرس، خرید ماشین آلات، و اصلاح کارخانجات تسهیلاتی  پرداخت می شود.

وی اضافه کرد: سرمایه این سازمان برای تخصیص تسهیلات به چایکاران و کارخانجات چای در مجموع ۵۵ میلیارد تومان است که ۲۳ میلیارد تومان آن سرمایه در گردش و ۲۲ میلیارد تومان منابع سرمایه ای است.

جهان ساز درباره قیمت چای خشک استحصالی امسال گفت: اکنون قیمت هر کیلوگرم چای خشک درجه یک درب کارخانجات به طور متوسط بین ۳۸ تا ۵۰ هزار تومان و برای مصرف کنندگان مبتنی بر برند و بسته‌بندی بیش از ۷۰ هزار تومان به فروش می رسد.