۰ نفر

زیان مضاعف در خرید تضمینی گوشت

۱۰ تیر ۱۳۹۹، ۱۹:۰۹
کد خبر: 449794
زیان مضاعف در خرید تضمینی گوشت

قیمت گوشت قرمز در بازار در حالی روبه افزایش است که دام مازاد در هر دو بخش سنگین و سبک روی دست دامداران مانده و سیاست خرید تضمینی نیز کمکی به آنها نکرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ دامداران از فروش همراه با ضرر و زیان دام خود در بازار آزاد می‌گویند و معتقدند قیمت خرید دام با هزینه‌های تولید متناسب نیست. با احمد مقدسی، رئیس انجمن گاوداران گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

وضعیت تولید دام سنگین به چه صورت است ؟ 

تا این لحظه هیچ اتفاق مثبتی نیفتاده و به‌نظر می‌رسد ستاد تنظیم بازار کمر به قتل تولید در کشور بسته است. نه‌تنها دام تولیدی روی دست دامداران مانده، بلکه برای شیر هم که با خود ستاد تنظیم بازار درباره قیمت آن به توافق رسیده بودیم و قرار بود نرخ 3هزار و 250تومان برای آن تصویب شود، قیمت 2هزار و 900تومان را مصوب کردند. این قیمت دامدار را نابود می‌کند و باعث می‌شود برای هر کیلو شیر 200تا 250تومان متضرر شود. درباره گوشت هم ما 74هزار و 600تومان برای گوشت و 32هزار و 600تومان برای دام زنده به ستاد تنظیم بازار قیمت دادیم. اگر دولت بخواهد از برزیل گوشت وارد کند قیمت هر کیلو کمتر از 80هزار تومان درنمی‌آید. حتی اگر گاوهای هندی و پاکستانی را وارد و لب مرز کشتار کنند، باز کمتر از 75هزار‌تومان برای هر کیلو نمی‌توانند هزینه کنند؛ درحالی‌که اگر همین 75هزارتومان را به دامدار بپردازند و بتوانند دامدار را با 6درصد سود سرپا نگه‌دارند، بازار به‌راحتی تامین می‌شود و نیازی به واردات نیست. متأسفانه با اینکه در این زمینه به‌طور رسمی به ستاد تنظیم بازار نامه فرستاده‌ایم ولی این ستاد هنوز اصلاح نرخ گوشت را در دستور کار قرار نداده و تصمیمی درباره آن نگرفته است. گوشت تولیدی ما روی دستمان مانده و برای شیر هم که تصمیم‌گیری کردند قیمتی تعیین شد که به نابودی تولیدکننده منجر می‌شود.

یعنی خرید تضمینی هیچ کمکی به بهبود وضعیت نکرده است؟

هزینه تولید هر کیلوگرم دام سنگین برای گاوداران امروز 30هزار و 500تومان است و با قیمتی که دولت تعیین کرده خرید تضمینی هیچ فایده‌ای برای گاودار ندارد. وقتی امروز در بازار آزاد هر کیلوگرم دام را با ضرر، از ما با قیمت 26تا 27هزار تومان می‌خرند چرا باید  آن را به دولت بفروشیم که تازه بعد از فروش برای دریافت پول از دولت با مشکل مواجه ‌شویم؟ دولت برای خرید تضمینی باید دست‌کم قیمت تمام‌شده را به گاودار بدهد، اگر قرار باشد دولت هم از ما به ضرر بخرد، طبیعتا ما ترجیح می‌دهیم دام را در بازار آزاد بفروشیم و پولمان را نقد دریافت کنیم، دیگر کمک دولت به چه کار ما می‌آید؟! رسالت دولت کمک به تولیدکننده است، وقتی قرار باشد تولیدکننده در هرصورت ضرر کند، تکلیف رسالت دولت چه می‌شود؟ به‌نظر می‌رسد دولت قیمتی را برای خرید تضمینی تعیین کرده که خودبه‌خود باعث شود کسی به آنها گوشت نفروشد!

علت افزایش نرخ خرده‌فروشی گوشت چیست؟ 

این موضوعی است که برای خود ما هم جالب است. اگر قیمت فروش 27هزار تومان باشد، قیمت لاشه 54هزار تومان درمی‌آید که با احتساب 2درصد قیمت استخوان می‌شود 65هزار و800 و با اضافه کردن 10درصد هزینه خرده‌فروشی در نهایت نرخ مصرف‌کننده گوشت گوساله به 72هزار و 400می‌رسیم. 72هزار و 400و نهایتا 75هزار تومان می‌رسد که مردم باید برای گوشت بپردازند، اما معلوم نیست چرا نرخ گوشت در خرده‌فروشی‌ها تا 100و گاهی 120هزارتومان می‌رسد.