۰ نفر

رییس اتاق بازرگانی ایران؛

ریشه مشکلات کشور در تولید است/ دارندگان کارت بازرگانی اجاره‌ای جنایت هستند

۸ تیر ۱۳۹۹، ۱۴:۱۲
کد خبر: 449134
ریشه مشکلات کشور در تولید است/ دارندگان کارت بازرگانی اجاره‌ای جنایت هستند

رییس اتاق بازرگانی ایران ریشه مشکلات اقتصادی را در تولید دانست و گفت: مشکلات کشور برگرفته از بخش تولید است و حل مشکلات را باید در همین موضوع جست‌و‌جو کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، غلامحسین شافعی امروز در جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران،  گفت: با توجه به بحران‌های متعدد داخلی و خارجی و به ویژه با وقوع شیوع کرونا این روزها شرایط سخت اقتصادی آنقدر بر همگان ایان است که هیچ کس نمی‌تواند آن را در پرده ابهام نگاه دارند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود:‌امروز برخی از محققین و نخبگان دلسوز کشور معتقدند که تحریم‌ها باعث همه مشکلات ومعضلات کنونی شد و نباید ناکارآمدی اقتصادی و فقر اهلیت حرفه‌ای تصمیم‌گیران اقتصادی را در دوره‌های گذشته پشت نقاب تحریم‌ها مخفی کرد. به احتمال بالا باید گفت آنچه ما را گرفتار کرده آینده‌نگری تصمیم‌گیران اقتصادی از گذشته دور تا کنون بوده است.

 شافعی اظهار داشت:‌به دلیل شرایط حساس کشور این بار از یک زاویه و نگاه دیگری مسائل را بیان می‌کنم. رهبر انقلاب حداقل در 15 سال گذشته روی چند نکته تاکید داشته‌اند و 50 بار طی سال‌های اخیر به موضوع تولید و اقتصاد اشاره کرده‌اند. مشکلات کشور برگرفته از بخش تولید و ریشه مشکلات کشور در موضوع تولید است و حل مشکلات را باید در همین موضوع تولید جستجو کرد.

وی اظهار داشت:‌البته لازم است اشاره کنم که هر فعالیتی را نمی‌توان تولید نامید و هر پروانه‌ای که به نام تولید صادر می‌شود نمی‌تواند تولید عنوان کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت:‌اصل 43 قانون اساسی دارای 9 بند است که در بند8 آن آمده است جلوگیری از سلطه بر اقتصاد کشور توسط بیگانگان لازم است و در بند 9 بر افزایش تولید کشاورزی، دامی و صنعتی که نیاز عمومی را تعیین می‌کند، تاکید شده تا کشور به مرحله خودکفایی برسد.

 شافعی اظهار داشت: یقینا این بدان معنا نیست که ما دور کشور را دیوار کشیده و معامله با جهان نداشته باشیم.در اهمیت موضوع تولید و شعار سال اگر به کتاب هنر تحریم مراجعه شود در صفحه 89 آن مشاهده می‌کنیم که آمده است این هنر تحریم است که هدف اصلی تحریم مشاغل حوزه تولید است و تحریم در مقابل تولید کارساز می‌شود. این مطلب بیان شده در این کتاب اهمیت اصل 43 قانون اساسی در رابطه با تولید و همچنین ارزش فرمایشات مقام معظم رهبری بر تاکید به مقوله تولید را نشان می‌دهد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در صدر اصل 44 قانون اساسی نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بر پایه سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی استوار است و باید به این نکته توجه کرد که بسیاری از معضلات نتیجه به حاشیه راندن نخبگان و افراد دارای اهلیت حرفه‌ای و صلاحیت واقعی بخش خصوصی در امر تصمیم‌گیری‌ها و به خصوص تصمیم‌گیری‌های اقتصادی است. 

وی افزود: براساس آمار رسمی در سال نامه آمار سال 1397، بخش خصوصی 84.5 درصد اشتغال ایجاد کرده است. 

شافعی اظهار داشت: نظام اقتصادی، بخش خصوصی را یکی از سه جز اصلی نظام نمی‌شناسد اما از آنجا که تصمیم‌گیری‌ها را با واژه تصمیم حاکمیتی می‌گیرند، هیچ حقی برای بخش خصوصی قائل نیستند اما بخش قابل توجهی از مسئولیت‌های ناشی از تصمی‌گیری‌هیا حاکمیتی در اقتصاد کلان بر دوش بخش خصوصی است. 

*سوء استفاده کنندگان از کارت‌های بازرگانی جنایتکارند

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به انتقادات متعدد به کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای بیان داشت: اینجانب به هیچ عنوان فعل کسانی که از این ابزار اقتصادی سوء استفاده کرده و حق‌الناس، منافع ملی و آنچه متعلق به مردم و محرومان کشور را به یغما می‌برند را نه تنها تایید نمی‌کنم بلکه قویا محکوم می‌کنم و پا را فراتر نهاده و آنها را جنایتکار می‌دانم. 

شافعی گفت: سوء استفاده کنندگان از کارت‌های بازرگانی با عمل خود، فعالان و تولید‌کنندگان کشور که رهبر معظم انقلاب نقش آنها را در جنگ تحمیلی بی‌بدیل عنوان فرموده‌اند را بدنام می‌کنند و بر اثر فعل پلید چنین افرادی، زحمت‌کشانی بسیاری بیکار و زندگی آنها به سمت نابودی می‌روند لذا این افراد جنایتکار هستند. 

وی افزود: باید توجه کرد که به دلیل همان واژه تصمیم حاکمیتی، عدم صلاحیت و عدم اهلیت متقاضیان کارت‌های بازرگانی را بخش خصوصی به عهده ندارد اما علیرغم این موضوع برای اختیاری که وجود ندارد به طور مرتبط در گفتارها مسئولیت آن بر دوش بخش خصوصی گذاشته می‌شود. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اثر ما در مجامع تصمیم‌گیری چیست؟ گفت: در شوراهای متعدد عضو هستیم و حتی در برخی از مجامع رئیس اتاق بازرگانی باید حضور داشته باشد به عنوان مثال در ستاد اقتصاد مقاومتی 22 عضو اصلی حضور دارند و 6 عضو هم بر حسب شرایط دعوت می‌شوند. رئیس اتاق یک نفر از این 22 نفر است. اما در نظر بگیرید در هنگام رای گیری رای اتاق چه تاثیری دارد؟ رئیس اتاق حتی حق انتخاب جانشین برای حضور در این جلسات را ندارد. این در حالی است که نمایندگان دولت این حق را دارند لذا در صورت تداخل نشست‌ها فرصت حضور از دست می‌رود. بارها در این جلسات نظرات را منعکس می‌کنیم اما متاسفانه رای‌ها نافذ نیست لذا بخشی که 84 درصد از سهم اشتغال را دارد میزان اثرگذاری‌اش بر تصمیم‌گیری‌ها 1 به 22 است. 

وی با بیان اینه به تازگی نیز مکاتبات اتاق درباره مشکلات بخش خصوصی با بانک مرکزی را شاهد بودیم، بیان داشت: در این مکاتبات توافقی صورت نگرفت بلکه مصوبات کمیسیون بند 2 شورای عالی هماهنگی قوا تایید شد. 

شافعی اظهار داشت: کمیته مذکور حتی یک عضو از بخش خصوصی را ندارد و بدون شنیدن نظرات کارشناسی تصمیم می‌گیرد، گویا برخلاف آنچه در قانون اساسی آمده ما را جزو نظام اقتصادی کشور محسوب نمی‌کنند. 

وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد علاج واقع را قبل از وقوع کرده‌ایم گفت: متاسفانه نظرات ما مورد توجه واقعه نشده است و حتی دفترچه‌ای از مکاتبات نظرات مشورتی بخش خصصوی از اسفند سال گذشته تا پایان خرداد که حاوی ده‌ها نامه و نظر مشورتی از سوی اتاق بازرگانی ایران و سایر اتاق‌ها است را آماده کرده‌ایم و به اعضای هیات نمایندگان ارائه کرده‌ایم.