۰ نفر

کمیسیون تخصصی صادرات در مجلس تشکیل شود

۶ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۵۳
کد خبر: 448667
کمیسیون تخصصی صادرات در مجلس تشکیل شود

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: کمیسیونی تخصصی تحت عنوان صادرات در مجلس با توجه به کاهش فروش نفت و مشتقات نفتی به دلایل مختلف از جمله تحریم‌ها و همچنین کاهش قیمت این مواد برای تکمیل حلقه تولید و صنعت تشکیل شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، حجت‌اله فیروزی اظهار داشت: با وجود تلاش‌هایی که در سنوات اخیر در حوزه صنعت و معدن  صورت گرفته٬ اما شاهد رکود به‌ویژه در صنایع متوسط و کوچک هستیم و این مراکز آسیب دیده و راکد شده‌اند.

فعال کردن مجموعه‌های صنعتی راکد در اولویت کیسیون صنایع است

وی در ادامه به اولویت‌های احتمالی کمیسیون صنایع و معادن پرداخت و افزود: یکی از اولویت‌های مهم کمیسیون صنایع و معادن و در راستای آن مجلس می‌تواند کمک به فعال کردن مجموعه‌های صنعتی راکد در سال‌های اخیر باشد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با ذکر اینکه یکی از عواملی که می‌تواند سبب فعال شدن مجموعه‌های صنعتی راکد شود، تامین سرمایه در گردش این مجموعه‌ها باشد، تصریح کرد: راکد شدن مجموعه‌های صنعتی در کشور و استان موجب کاهش اشتغال و تعدیل نیرو در بخش‌های مختلف شده که با تامین نقدینگی و سرمایه در گردش آنها و راه‌اندازی مجدد، شاهد افزایش اشتغال و کاهش بیکاری در جامعه خواهیم بود و در ادامه نیز از بسیاری مشکلات اجتماعی جلوگیری می‌شود.

صادرات و تجارت به نظر بنده حلقه مکمل تولید و صنعت هستند

فیروزی با اشاره به اینکه اولویت مهم دیگر این کمیسیون باید فعال کردن بخش صادرات در کشور باشد، بیان داشت: صادرات و تجارت به نظر بنده حلقه مکمل تولید و صنعت هستند که باید به همه آنها نگاهی تخصصی و ویژه داشت.

نماینده مردم فسا در مجلس ادامه داد: صنعت و تولید هرچند فعال و پویا باشند٬ اما اگر صادراتی در کار نباشد، نیازهای محدودی در داخل وجود دارد که به سرعت نیز اشباع می‌شود و نتیجه آن کاهش فعالیت صنعتگر و تولیدی و درحالت بدتر تعطیلی آنها خواهد بود.

کمیسیون تخصصی صادرات در مجلس تشکیل شود

وی با بیان اینکه صادرات نفت یک تجارت سنتی و تعریف شده است، تصریح کرد: پیش‌تر در نطق پیش از دستور خود در مجلس نیز عنوان کردم که با توجه به کاهش فروش نفت و مشتقات نفتی به دلایل مختلف از جمله تحریم‌ها و همچنین کاهش قیمت این مواد، کمیسیونی تخصصی تحت عنوان صادرات در مجلس برای تکمیل حلقه تولید و صنعت تشکیل شود.

به اعتقاد وی؛ تجارت یک امر تخصصی بوده و باید متخصصان و صاحبان نظر در یکجا جمع شده، سیاستگذاری کرده و تصمیماتی را درخصوص آن بگیرند.

اولویت ساماندهی صنعت خودرو در حوزه‌های عرضه، تقاضا و افزایش کیفیت

فیروزی درمورد اولویت دیگر کمیسیون صنایع و معادن خاطرنشان کرد: ساماندهی صنعت خودرو در حوزه‌های عرضه، تقاضا و افزایش کیفیت محصولات شرکت‌های این صنعت اولویت دیگر کمیسیون صنایع و معادن است که مطالبه عموم مردم کشور نیز است و سالهای سال برزمین مانده و این مطالبه برحق با پاسخی مناسب همراه نبوده است.

ساماندهی افسارگسیختگی لوازم خانگی

وی همچنین گفت: اخیرا افسارگسیختگی لوازم خانگی به عنوان موضوعی در جامعه است که باید جزو اولویت‌های این کمیسیون باشد و آن را ساماندهی کرد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید براین موضوع که جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی در کنار نفت باید مورد توجه کمیسیون و مجلس باشد، اظهار داشت: با توجه به وجود معادن مختلف با تنوع بالا و ظرفیت فراوان در کشور، باید در این زمینه نیز فعالیت خوبی را داشته باشیم و یکی از مهمترین تصمیم‌‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های کمیسیون صنایع و معادن باید کاهش هزینه اکتشاف باشد٬ به دلیل اینکه هزینه این اتفاق برای قشرعظیمی از بخش خصوصی قابل تامین نیست.