۰ نفر

نرخ داغ میوه‌های نوبرانه

۲۰ خرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۲۲
کد خبر: 444934
نرخ داغ میوه‌های نوبرانه

پایان فصل تولید و عرضه مرکبات و حضور کمرنگ میوه‌های نوبرانه در بازار مصرف و افزایش نرخ و مشکلات تامین ارز مورد نیاز واردات میوه‌های وارداتی (موز، آناناس، انبه و نارگیل) موجب کمبود میوه و افزایش بی‌رویه نرخ میوه‌های نوبرانه تابستانی در بازار خرده‌فروشی شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، شاید شما هم ازجمله خانوارهایی باشید که در آغاز فصل تابستان برای خرید میوه و سبزیجات مورد نیاز خانوار خود بیش از پیش با مشکل مواجه شده‌اید. پایان فصل تولید و عرضه انواع مرکبات در شرایطی موجب حضور کمرنگ این اقلام و جایگزینی آن با نوبرانه‌های تابستانی و برخی اقلام صیفی‌جات شده است که نرخ این نوع میوه‌ها نیز به‌دلیل حجم پایین عرضه، با نرخ‌های متفاوت بنا بر نوع و کیفیت و بدون هیچ نظارتی در میوه‌فروشی‌های سطح شهر به مشتریان عرضه می‌شود. شاید پرداخت بیش از 100هزار تومان برای خرید یک کیلوگرم گوشت قرمز نسبت به پرداخت 120هزار تومان برای خرید یک کیلوگرم گیلاس یا حدود50 تا 70هزار تومان برای خرید یک کیلوگرم زردآلو، بیشتر قابل توجیه باشد. نکته قابل توجه در بازار این روزهای میوه و مرکبات، کاهش شدید تنوع عرضه است که مشتریان را وادار می‌سازد برای تامین نیاز خانواده‌شان به میوه، سبزی و صیفی‌جات، حتی با کم کردن وزن میزان خرید میوه خود، به این نرخ‌ها تن دهند. فعالان صنفی نیز با استناد به کشف نرخ این اقلام در میدان مرکزی میوه و تره‌بار و بدون اشاره به رشد 50درصدی قیمت‌های عمده‌فروشی و خرده‌فروشی میوه در سطح شهر، وعده کاهش نرخ میوه، سبزی و صیفی را با افزایش عرضه در روزهای آینده می‌دهند.

بررسی قیمت خرده‌فروشی انواع میوه، سبزی و صیفی در مغازه‌های میوه‌فروشی سطح شهر، بیانگر نرخ‌های داغ و عجیب و غریب انواع میوه‌ نوبرانه‌ای است که در خلأ عرضه مرکبات، این روزها بار اصلی تامین نیاز مصرف‌کنندگان به این اقلام را به دوش می‌کشد. زردآلو، گیلاس، گوجه‌سبز، توت‌فرنگی، هلو و... ازجمله نوبرانه‌های بازار میوه هستند که این روزها با نرخ‌های متفاوت و در برخی موارد عجیب و غریب به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شوند. در بازار میوه‌های وارداتی نیز گرچه هنوز واردات 4قلم میوه فاقد تولید داخل (موز، آناناس، انبه و نارگیل) مجاز است، اما افزایش شدید نرخ ارز، مشکلات تامین ارز واردات این اقلام، مشروط شدن واردات این اقلام به صادرات سیب و مرکبات در فصل زمستان و... مشکلاتی را برای وارد‌کنندگان ایجاد و در نتیجه زمینه افزایش قیمت این میوه‌های وارداتی در بازار خرده‌فروشی را فراهم کرده است. از سوی دیگر با بازگشایی برخی کسب‌وکارهای پرخطر مرتبط با شیوع کرونا، مانند رستوران‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها و تالارهای پذیرایی، تقاضا برای انواع میوه‌ تابستانه، سبزی و صیفی افزایش یافته و به‌دلیل عرضه محدود نوبرانه‌ها، به افزایش قیمت این اقلام در بازار خرده‌فروشی دامن زده است.

گیلاس، رکوردار گرانی نوبرانه‌ها

عرضه محدود نوبرانه‌ها و حذف میوه‌های زمستانه موجب شکل‌گیری سیاه‌بهار میوه و کمبود و افزایش قیمت میوه‌های تابستانی نوبرانه شده است. بررسی قیمت خرده‌فروشی برخی انواع میوه‌های سردرختی در بازار مصرف نشان می‌دهد که گیلاس ۱۴۸هزار تومانی، زردآلوی شیراز (فلکه‌ای) 40 تا 60هزار تومانی، هلوی 15 تا 30هزار تومانی، توت‌فرنگی 25 تا 60هزار تومانی و... بیانگر نرخ خرده‌فروشی داغ این روزهای نوبرانه‌ها در بازار است. قیمت گوجه‌سبز نیز که در آغاز فصل عرضه به مرز هر کیلوگرم 70هزار تومان رسیده بود این روزها با کاهش نسبی مواجه شده و بنابر کیفیت به هر کیلوگرم 5 تا 30هزار تومان کاهش یافته است. در بازار میوه‌های وارداتی نیز موز، نارگیل، انبه و آناناس، همه و همه مشمول افزایش قیمت شده‌‌اند. این افزایش قیمت‌ها در حالی است که با حذف میوه‌های ارزان‌قیمت، اکنون خانوارهای کم‌درآمد مشکلات بیشتری برای تامین انواع میوه، سبزی و صیفی مورد نیاز خود دارند. بین میوه‌های تابستانه عرضه‌شده در مغازه‌های میوه‌فروشی، حتی نرخ هر کیلوگرم توت‌سفید نیز از 6 تا 10هزار تومان و شاتوت از 35 تا 70هزار تومان در نوسان است. از سوی دیگر بازگشایی تالارها و رستوران‌ها زمینه افزایش تقاضا برای برخی انواع صیفی‌جات مانند هندوانه یا نوبرانه‌های طالبی و خربزه و افزایش 10درصدی قیمت این اقلام در بازار خرده‌فروشی را به‌دنبال داشته است، به‌نحوی که اکنون هر کیلوگرم هندوانه براساس درجه کیفی در تهران به قیمت ۲ تا ۳هزار و ۵۰۰ تومان، انواع ملون، گرمک، طالبی و دستنبو به قیمت هر کیلوگرم ۵ تا ۷هزار تومان و طالبی شاه‌پسند به قیمت هر کیلوگرم ۵ تا ۱۲هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

پیش‌بینی گرانی میوه 

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار پیش‌بینی کرد که با بازگشایی تالارها و ازدیاد تقاضا برای خرید، قیمت میوه ۱۰درصد افزایش یابد. مصطفی دارایی‌نژاد، از ثبات قیمت عمده‌فروشی اغلب اقلام میوه و صیفی طی چند هفته اخیر خبر داده و گفت: بنابر آمار، تنها قیمت هندوانه نسبت به هفته گذشته ۱۰درصد افزایش داشته و نرخ عمده‌فروشی هر کیلو هندوانه به یک هزار و ۲۰۰ تا ۲هزار و ۵۰۰تومان رسیده است. او با اشاره به ورود میوه‌های نوبرانه جدید به میدان مرکزی میوه و تره‌بار، گفت: هم‌اکنون هلو، شلیل، شبرنگ، آلو قطره‌طلا، گیلاس و زردآلو وارد میدان شده‌اند که به‌دلیل نوبرانه‌بودن ۵ درصد افزایش قیمت دارند. رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی، قیمت عمده‌فروشی هر کیلو زردآلوی شیراز را ۲۰هزار تا ۳۳هزار تومان اعلام کرد و افزود: نرخ هر کیلو زردآلوی کاشان ۱۰ تا ۱۸هزار تومان، گیلاس تلخک ۸هزار تومان، گیلاس تک‌دانه ۳۵هزار تومان، هلو پیش‌رس ۴ تا ۵هزار تومان و هلو هسته‌جدا ۱۲هزار تومان است. دارایی‌نژاد در مورد نرخ سایر میوه‌های تابستانه در بازار افزود: قیمت عمده‌فروشی هر کیلو توت‌فرنگی جیرفت ۶هزار تا ۱۵هزار تومان، توت‌فرنگی کرج ۱۵هزار تا ۲۵هزار تومان، گوجه‌سبز برغان ۸هزار تا ۲۰هزار تومان، گوجه‌سبز شمال ۴هزار تا ۱۳هزار تومان، ملون ۳هزار تا ۵هزار و ۵۰۰ تومان، شاه‌پسند ۴هزار تا ۷هزار تومان و طالبی ۴هزار تا ۸هزار تومان است. او تأکید کرد: با بازگشایی رستوران‌ها و ازدیاد تقاضا برای خرید پیاز و سیب‌زمینی، نرخ عمده‌ فروشی هر کیلو از این محصولات نسبت به هفته‌های قبل ۵۰۰‌تومان رشد داشته است.

قیمت‌های «نوبر» برای نوبرانه‌ها 

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در مورد علت گرانی میوه‌های نوبرانه در بازار گفت: همانطور که از نام میوه‌های نوبرانه مشخص است این میوه‌ها نوبر بوده و به همین دلیل قیمت آنها بالاست اما با گذشته زمان و رشد عرضه، نرخ این اقلام در بازار نیز تثبیت می‌شود. اسدالله کارگر با ابراز رضایت از وضعیت بازار و عرضه میوه‌های نوبرانه، افزود: امسال به‌دلیل شرایط مساعد جوی، گرمی هوا و نبود سرمازدگی، وضعیت تولید انواع سردرختی بسیار مطلوب است و از سوی دیگر همزمانی‌ ماه مبارک رمضان با عرضه نوبرانه‌ها نیز موجب کاهش تقاضا و جلوگیری از گرانی بی‌رویه این اقلام شد. او در مورد نرخ بیش از 100هزار تومانی برخی انواع گیلاس در بازار خرده‌فروشی، افزود: علت بالا بودن قیمت گیلاس آن است که این محصول یک هفته است که به بازار عرضه شده، با وجود این، افت قیمت آن نیز زیاد بوده است، به‌نحوی که بررسی‌های اتحادیه نشان می‌دهد که نرخ هر کیلوگرم از این محصول که ابتدای عرضه بیش از 125هزار تومان بود چهارشنبه هفته پیش به 35 تا 70هزار تومان رسید. کارگر در مورد نرخ زردآلو نیز گفت: بیشتر زردآلوی مورد نیاز بازار از شیراز و کاشان تامین می‌شود، اما نرخ گران‌ترین نوع زردآلوی شیراز که به زردآلوی فلکه‌ای معروف است بین 35 تا 40هزار تومان و نرخ هر کیلوگرم زردآلوی کاشان حدود 8 تا 10هزار تومان است.

منشأ عرضه چندنرخی میوه

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی منشأ عرضه چندنرخی میوه و تره‌بار در سطح خرده‌فروشی را قیمت‌های متغیر این اقلام در میدان مرکزی میوه و تره‌بار در ساعات مختلف شبانه‌روز دانست و گفت: قیمت عمده فروشی انواع میوه و سبزی از ساعت 4 تا 5بعدازظهر تا 11صبح روز بعد در میدان مرکزی میوه و تره‌بار بنابر میزان عرضه و تقاضا متغیر است و می‌توان اختلاف قیمت 10 تا 15هزار تومانی در هر کیلوگرم از برخی انواع میوه را شاهد بود. به گفته او میزان عرضه میوه در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تا 9شب زیاد و قیمت‌ها کمتر است، اما مثلا از ساعت 4صبح که به‌اصطلاح زمینه زردآلو، گیلاس و... در بازار کم می‌شود، قیمت‌ها افزایش می‌یابد. کارگر گفت: اختلاف قیمت سطح شهر میوه، به نرخ خرید عمده میوه توسط خرده‌فروشان از میدان مرکزی میوه و تره‌بار بستگی دارد، به‌نحوی که یک فروشنده، زردآلو را به نرخ 25هزار تومان و دیگری 38هزار تومان ‌در ساعات مختلف شبانه‌روز خریداری و با افزودن میزان سود مصوب خرده‌فروشی (30درصدی) به مشتری عرضه می‌کند. مشکل این است که ساعت مشخصی برای تعیین نرخ و عمده‌فروشی میوه در میدان مرکزی وجود ندارد و میوه و سبزی به قیمت‌های متفاوت از 4بعدازظهر تا 11صبح روز بعد عرضه می‌شود و ملاک تعیین قیمت‌ها نیز عرضه و تقاضاست. او با بیان اینکه میوه، سبزی و صیفی نرخ مصوب ندارد و تنها قیمت عمده‌فروشی این اقلام در میدان مرکزی میوه و تره‌بار در 3درجه کیفی کشف و اعلام می‌شود، افزود: ملاک کشف قیمت خرده‌فروشی میوه، فاکتور خرید میوه‌فروشان در میدان مرکزی میوه و تره‌بار است که این امر باعث اختلاف قیمت و عرضه چندنرخی انواع میوه، سبزی و صیفی در سطح خرده‌فروشی می‌شود.

شکست نرخ نوبرانه‌ها تا 2هفته آینده   

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی از کاهش قیمت نوبرانه‌ها با رشد عرضه طی 2هفته آینده خبر داد و گفت: با توجه به برآوردی که اتحادیه انجام داده، منبع تامین نوبرانه‌های سردرختی طی 2 تا 3هفته آینده به اغلب شهرستان‌ها تعمیم یافته و با رشد عرضه، قیمت‌ها کاهش می‌یابد. کارگر در مورد افزایش قیمت برخی انواع میوه‌های وارداتی طی چند ‌ماه اخیر، افزود: قیمت عمده‌فروشی و خرده‌فروشی موز، آناناس، نارگیل و انبه تابع نرخ روز ارز است. ممکن است در فرایند واردات این اقلام مشکلات قرنطینه یا ترخیص از گمرک موجب تأخیر عرضه شود که این تأخیر و کاهش عرضه زمینه افزایش قیمت میوه‌های وارداتی در بازار را فراهم می‌کند. به گفته او از آنجا که موز به‌صورت کال و سبز وارد می‌شود، باید در گمرکات قرنطینه شود و هرگونه افزایش نرخ ارز و تأخیر در ترخیص این اقلام موجب کمبود و افزایش قیمت‌ها می‌شود. کارگر در مورد الزام واردات قلم میوه وارداتی به صادرات سیب و مرکبات (واردات کالا به کالا) نیز گفت: این الزام مربوط به زمستان است، چرا که اکنون سیب و مرکباتی در بازار وجود ندارد تا با اقلام وارداتی جایگزین و واردات موز، آناناس، نارگیل و انبه مشروط به صادرات این اقلام شود.

نرخ متفاوت در ساعات متفاوت

قیمت عمده‌فروشی انواع میوه و سبزی از ساعت 4 تا 5بعدازظهر و تا11صبح روز بعد در میدان مرکزی میوه و تره‌بار بنا بر میزان عرضه و تقاضا متغیر است و می‌توان اختلاف قیمت 10 تا 15هزار تومانی را در هر کیلوگرم از برخی انواع میوه شاهد بود