۰ نفر

چرا ترکیه هندوانه ایران را برگشت داد؟

۱۸ خرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۴۹
کد خبر: 444446
چرا ترکیه هندوانه ایران را برگشت داد؟

دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه دلیل عدم صادرات هندوانه‌های ایران به ترکیه را بسته شدن مرز در زمان مقرر به دلیل کرونا و آغاز فصل برداشت این محصول در ترکیه اعلام کرد که موجب کاهش قیمت هندوانه در آن کشور و وضع تعرفه‌های هرساله شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به  نقل از تسنیم، رضا کامی، دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه اظهار کرد: با توجه به بسته شدن مرز ایران و ترکیه به دلیل جلوگیری از شیوع و انتقال کرونا بین کشورها بخش زیادی از تولیدات صادرکنندگان هندوانه ایرانی در مرز ماند.  

وی افزود: حال بعد از باز شدن مرز میان ایران و ترکیه، زمان برداشت این محصول در خود ترکیه آغاز شده است و قیمت این محصول در آن کشور نیز ارزان شده است و از طرفی ترکیه برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی هرساله تعرفه واردات را در این فصل 4 برابر افزایش می دهد.

دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در پاسخ به این سوال که آیا با اتاق بازرگانی ترکیه و مسئولان دولتی این کشور مذاکراتی برای رفع مشکل صادر کنندگان ایران انجام شده است گفت: دلیل باقی ماندن هندوانه ایران در ترکیه اتفاق ناخواسته ای بود که موجب بسته شدن مرزهای این کشور به طور موقت شد و محصول تولیدکنندگان ایرانی در مرز ماند.

وی تصریح کرد: این موضوع یک روال معمول است که هرساله در این فصل برای حمایت از تولیدکنندگان ترک تعرفه واردات توسط  افزایش می یابد.

کامی با اشاره به ضرو و زیان صادرکنندگان ایرانی به ترکیه ادامه داد: برخی از صادر کنندگان ایرانی محصول خود را به کشورمان برگشت زدند و برخی دیگر تصمیمهای دیگری مانند صادرات این محصول به دیگر کشورها گرفتند.

وی یاد آور شد که با توجه به بسته بودن مرز و عدم حمل و نقل زمینی، برخی از صادرکنندگان توانستند محصولات خود را به صورت محدود از طریق حمل ریلی صادر کنند.

بنابراین گزارش کشور ترکیه تعرفه هندوانه‌های وارداتی را تا چهار برابر افزایش داد که بر‌این اساس، صادرکنندگان ایرانی که هندوانه به ترکیه برده بودند باید به‌جای 75 دلار مبلغ 350 دلار را پرداخت کنند.