۰ نفر

نقشه راه تولید گوشت قرمز و مرغ در کشور

۱ خرداد ۱۳۹۹، ۶:۲۸
کد خبر: 440877
نقشه راه تولید گوشت قرمز و مرغ در کشور

دولت برای واردات خوراک دام در 6 ماهه امسال، 4 میلیارد دلار را در تعهد خود دارد، اما با توجه به اینکه از بهمن سال گذشته ارزی برای واردات تخصیص نیافته، زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال حذف برخی نهاده‌ها از جمله ریز مغذی‌های خوراک دام به گوش می‌رسد. نهاده‌های دامی، در ردیف اولویت‌های مهم تخصیص ارز دولتی قرار دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، با اینکه از سال گذشته ارز 4200 تومانی برای واردات برخی کالاهای اساسی مانند گوشت، حبوبات و...قطع شد اما با توجه به تأثیر هزینه خوراک دام بر قیمت نهایی محصولات پروتئینی، دولت تأکید کرد این نهاده‌های دامی همچنان ارز4200 تومانی دریافت می‌کند. اما از بهمن ماه سال گذشته ارز برای ترخیص نهاده‌ها تخصیص نگرفته و این کالاها در بنادر مانده است. کمبود خوراک افزایش تدریجی قیمت کالاهای نهایی را در بازار به‌دنبال داشته است. اما شیوع کرونا و کاهش شدید تقاضا برای کالاهایی مانند مرغ، تاکنون مانع از صعود قیمت‌ها شده است. بیشتر نگرانی‌ها از ادامه کمبود خوراک در بازار و افزایش قیمت‌ها با افزایش تقاضا در ماه‌های آینده است. خوراک دام از کالاهایی است که تأمین آن، بیشترین وابستگی را به واردات دارد.بیش از 80 درصد خوراک دام از واردات است.

یک میلیون تن کاهش واردات

 حسن عباسی معروفان، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در خصوص کاهش واردات نهاده‌های دامی گفت: هر ماه به یک میلیون تن واردات خوراک دام نیاز داریم؛ این نیاز جدا از تولید 500 هزار تن است. اما در 2 ماه امسال یک میلیون و 100 هزار تن نهاده از طریق دولت و بخش خصوصی وارد و توزیع شده و تقریباً یک میلیون تن کمبود در دو ماه داریم.سال گذشته تا این موقع 2 میلیون و 600 هزارتن نهاده وارد شده بود. عباسی معروفان علت کاهش واردات را تخصیص نیافتن ارز دولتی دانست و گفت: امسال تاکنون ارز 4200 تومانی برای نهاده‌ها تخصیص نیافته است.در واقع از بهمن سال گذشته ارز برای واردات نهاده به بخش خصوصی پرداخت نشده است.کالا وارد بندر شده اما واردکننده منتظر ارز است تا کالا ترخیص شود. البته برخی واردکنندگان که مشتری دائمی طرف خارجی هستند، به‌خاطر اعتمادی که وجود دارد بدون پرداخت ارز اجازه ترخیص کالا را دارند اما بسیاری از واردکنندگان تا ارز را نپردازند اجازه ترخیص کالا از سوی فروشنده را ندارند. بنابراین آنها مجبور هستند کالا را در بنادر در انبارها نگه دارند که هزینه انبار را هم باید پرداخت کنند.

مشکل در حمل

با کند شدن ترخیص نهاده‌ها از بنادر، کمبود در بازار ایجاد شد. برای حل مشکل بانک مرکزی حدود 20 روز گذشته، به گمرک برای پرداخت ارز تعهد داد و گمرک هم اجازه ترخیص را صادر کرد. با صدور اجازه ترخیص اما همچنان کمبود در بازار وجود دارد که مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام علت‌های دیگری را برای آن توضیح داد.

به‌گفته عباسی معروفان، با شروع برداشت گندم در استان‌های جنوبی و در خوزستان، بیشتر کامیون‌ها برای حمل گندم اختصاص داده شده‌اند. ازطرفی قیمت حمل درون استانی بیشتر است به‌همین دلیل کامیون داران رغبتی برای حمل بار از بندر ندارند. ما از وزارت راه درخواست کرده‌ایم برای حمل نهاده‌ها از بنادر اقدامات لازم انجام گیرد. به‌عنوان مثال اکنون که گمرک اجازه ترخیص خوراک دام را داده، به‌خاطرکمبود کامیون به جای حمل روزانه 50 هزار تن مجبوریم نصف آن یعنی 25 هزار تن را حمل کنیم به همین دلیل همچنان کمبود تأمین نهاده را در بازار داریم.

حذف ارز

با کند شدن روند تخصیص ارز دولتی برای واردات نهاده‌های دامی و توقف 4 ماهه آن، در میان فعالان بازار سخن از حذف ارز دولتی واردات نهاده است. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در این خصوص گفت: بانک مرکزی تاکنون در خصوص حذف ارز دولتی اظهار نظری نکرده است اما با این حال تاکنون نیز ارز نقدی برای ترخیص واردات پرداخت نکرده و فقط به گمرک تعهد داده است. 2 میلیون و 200 هزار تن نهاده در بنادر موجود است که برای ترخیص در انتظار تخصیص ارز قرار دارند. در کشور سالانه به تولید 2 میلیون و 600 هزار تن مرغ نیاز داریم و هر ماه برای تأمین بازار باید 220 هزار تن مرغ عرضه کنیم. اگر کاهش تولید داشته باشیم ناچار باید مرغ را وارد کنیم.

او ادامه داد: برای تأمین ارز واردات نهاده‌ها، در 3 ماه اخیر 29 مکاتبه با دولت انجام گرفته اما فعلاً مشکل حل نشده است.

کمبود منابع و شیوع کرونا به نظر ما مهم‌ترین دلیل کند شدن روند تخصیص ارز است.اما دولت متعهد شده برای 6ماه آینده 4 میلیارد دلار ارز برای واردات نهاده تأمین کند.ما هم بر اساس آن برنامه‌ریزی کردیم.بر اساس این تعهد دولت برای تخصیص ارز 4200 تومانی، هر کیلو مرغ در بازار 12 هزار تومان قیمت دارد اما اگر واردات نهاده با ارز نیمایی باشد، هر کیلو مرغ 30 هزار تومان قیمت دارد.

ریزمغذی‌ها ارز نمی‌گیرند

با اینکه مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، حذف ارز دولتی برای واردات خوراک دام را منتفی دانست اما مجید موافق قدیری، رئیس انجمن صنایع خوراک دام، از حذف ارز 4200 تومانی ریزمغذی‌های خوراک دام در چند روز آینده خبر داد.

او گفت:با وجود اینکه 3 میلیون تن انواع خوراک مانند کنجاله سویا، جو و ذرت در گمرک است اما چند ماه است ارزی برای ترخیص آن به واردکنندگان پرداخت نشده است و کالا در انبارها دپو شده است.البته از یکی دوهفته اخیر مجوزی داده شد برای ترخیص نهاده‌ها که بیشتر شامل ذرت است در حالی که مشکل حاد ما در حال حاضر کمبود کنجاله سویا است. با وجود اینکه در بودجه تخصیص ارزبرای واردت نهاده‌ها آمده اما استراتژی مشخصی برای تخصیص ارز به کالاهای اساسی نداریم. مثلاً مشکلات بین دو وزارتخانه صمت و جهاد کشاورزی یکی از علت‌های تأخیر در تخصیص ارز دولتی برای واردات نهاده است.

به گفته رئیس انجمن صنایع خوراک دام به‌خاطر کمبود خوراک، هزینه تمام شده تولید بالا رفته اما از طرف دیگر به‌خاطر شیوع کرونا خریدار نیست و تولید‌کنندگان دو برابر متضرر شده‌اند.

او افزود: دولت توضیحی نمی‌دهد چرا ارز تخصیصی به وارد‌کنندگان پرداخت نمی‌شود. اگر دولت در این خصوص توضیح می‌داد شاید می‌توانستیم مشکل را حل و فصل و مدیریت کنیم. بلاتکلیفی فعالان اقتصادی باعث کاهش انگیزه فعالیت در زمینه واردات یا تولید نهاده‌ها است که نتیجه آن چالش جدی کاهش تولید محصولات پروتئینی است. بلاتکلیفی در تأمین ارز صنعت دامپروری را تهدید می‌کند. به همین دلیل ما به دولت پیشنهاد دادیم ارز دولتی برای واردات نهاده‌ها حذف شود. اما دولت نگران تورم تولیدات است. ما هم پیشنهاد دادیم برخی ریزمغذی‌های خوراک دام از دریافت ارز دولتی حذف شود. پیش‌بینی می‌کنیم در چند روز آینده ارز ریزمغذی‌های خوراک دام قطع شود.