۰ نفر

وضعیت تجارت ایران با کشورهای عربی

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۰:۱۰
کد خبر: 436987
وضعیت تجارت ایران با کشورهای عربی

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به تجارت 22میلیارد دلاری ایران با کشورهای عربی گفت: ایران سال گذشته 9میلیارد دلار واردات از کشورهای عربی داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، فرزاد پیلتن مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ایران در سال 1398 حدود 22 میلیارد دلار با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و خاورمیانه شامل عراق، امارات، عمان، قطر، کویت، سوریه، لبنان، اردن و عربستان تجارت داشته است.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: حدود ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از عدد مذکور مربوط به صادرات ایران به کشورهای فوق و حدود ۹ میلیارد دلار واردات کشور از این کشورها بوده است. در حوزه صادرات به ترتیب عراق با حدود ۹ میلیارد دلار، امارات با ۲.۵ میلیارد دلار رتبه اول و دوم و کشورهای عمان با ۴۵۰ میلیون دلار، قطر با ۲۰۰میلیون دلار، کویت با ۱۸۰ میلیون دلار، سوریه با ۱۶۰ میلیون دلار، لبنان با ۳۰ میلیون دلار، اردن با ۲۱ میلیون دلار و بحرین با ۱۰ میلیون دلار در رتبه‌های بعدی قرار داشته‌اند.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: در حوزه واردات نیز به ترتیب کشورهای امارات با ۸.۷ میلیارد دلار  در رتبه اول و کشورهای عمان با ۱۶۷میلیون دلار، عراق با ۱۳۱میلیون دلار، اردن با ۲۱ میلیون دلار، لبنان با ۱۸میلیون دلار، قطر با ۱۲میلیون دلار، سوریه با ۱۱میلیون دلار و بحرین با ۲ میلیون دلار در رتبه‌های بعد قرار گرفته‌اند.

 وی افزود: روابط تجاری ایران و عربستان در سال ۱۳۹۸ قطع بوده است و عملا" تجارت مستقیمی بین دو کشور رخ نداده است.

گفتنی است، براساس آمارهای منتشر شده در سال ۱۳۹۸ از میان کشورهای مذکور  امارات در رتبه ۲ تجارت خارجی ایران با کشورهای جهان و عراق در رتبه ۴، عمان در رتبه ۱۸، قطر در رتبه ۳۴، کویت در رتبه ۳۹، سوریه در رتبه ۴۱، لبنان در رتبه ۶۲، اردن در رتبه ۶۳ و بحرین در رتبه ۸۸ قرار گرفته‌اند.