۰ نفر

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی:

لوازم خانگی 10درصد گران می‌شود

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۳۲
کد خبر: 436622
لوازم خانگی 10درصد گران می‌شود

افزایش قیمت لوازم خانگی در نخستین روزهای بعد از گشایش فروشگاه‌ها و بعد از 2ماه تعطیلی، نخستین خبری بود که بازار این کالا را مورد توجه قرار داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، رشد قیمت ارز در کنار ممنوعیت واردات، ازجمله دلایلی بود که فعالان صنفی برای این افزایش قیمت برشمردند. پس از آن خبر حذف ارز نیمایی برای واردات قطعات لوازم خانگی بار دیگر موجب نگرانی تولیدکنندگان و فروشندگانی شد که امیدوار بودند با گشایش دوباره کسب وکارها بتوانند بخشی از زیانی را که کرونا به بازار وارد کرد جبران کنند. البته این خبر اندکی بعد از اعلام تکذیب شد، اما برای پیگیری جزئیات این خبر و اطلاع از وضعیت بازار لوازم خانگی با سیدمرتضی میری، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم خانگی گفت‌وگو کرده‌ایم.

ارز نیمایی سرانجام به واردات قطعات لوازم خانگی تعلق می‌گیرد یا خیر؟

خبر حذف ارز نیمایی در بخش قطعات لوازم خانگی فردای اعلام این خبر تکذیب شد؛ چون وزارت صنعت اعلام کرد در گروه‌های کالایی هیچ تغییری داده نشده و قطعات لوازم خانگی همچون گذشته در همان گروه 2قرار دارد و ارز نیمایی به آن تعلق می‌گیرد ولی با توجه به اینکه از بهمن و اسفند سال قبل پرونده کالاهای ثبت سفارش شده در بانک مرکزی مانده اکنون اولویت پرداخت ارز با سفارش‌هایی است که از قبل ثبت شده ؛ فعلا به کالاهایی که در سال جدید ثبت سفارش شده ارزی تعلق نگرفته اما گفته شده ارز با همان قیمت سابق تعلق خواهد گرفت. قرار شده بعد از اتمام سفارش‌های سال قبل در زمینه پرداخت ارز نیمایی به سفارش‌های سال جدید تصمیم‌گیری شود.

چه حجمی از قطعات لوازم خانگی با واردات تامین می‌شود؟

در این زمینه نمی‌توان یک عدد مشخص ارائه داد چون برای هر کالایی متفاوت است و حتی برای یک کالا هم در سال‌های متفاوت این رقم فرق دارد. مثلا در ظرفشویی تا 2سال پیش 90درصد قطعات وارداتی بود، پارسال این میزان تا 60تا 70درصد کاهش پیدا کرد و امسال ظرفشویی تا 50درصد ارزبری دارد. بسیاری از قطعات یخچال تا چندسال پیش وارداتی بود اما امروز حدود 30تا 35درصد ارزبری دارد. با تولید قطعات مورد نیاز هر کالا در ایران، نیاز تولید به واردات کاهش می‌یابد. درصد کلی را در این زمینه نمی‌توان تعیین کرد اما هم‌اکنون غیراز کالاهایی که عنوان شد، ماشین لباسشویی تا 30درصد، بخاری گازی 2تا 3درصد و کولر آبی بین 3تا 4درصد ارزبری دارند و بقیه تولید داخل است.

در زمینه لوازم خانگی ساخته شده شرایط به چه صورت است؟ 

واردات لوازم خانگی ساخته شده به‌طور کلی 2 سال است که ممنوع است اما تولیدات داخلی ما در این حوزه هم به لحاظ آمار و هم از لحاظ کیفیت پیشرفت بسیار خوبی داشته است. هم‌اکنون تمام لوازم خانگی تولید داخلی با کیفیت بالا در بازار موجود است و شرایط تولید به‌گونه‌ای است که مردم تنها براساس سلیقه جنس ایرانی یا خارجی انتخاب می‌کنند. امروز انواع لوازم خانگی در بازار‌ها موجود است و کمبودی در این حوزه نداریم. تنها افرادی که دنبال برند خاصی هستند ممکن است با توجه به اینکه در شرایط تحریم قرار داریم و با محدودیت ارز مواجهیم، کالای مورد نظرشان را پیدا نکنند.

وضع بازار از لحاظ فروش به چه صورت است؟

بازار ما اسفندماه نیمه تعطیل بود و امروز هم بعد از یک‌ماه تعطیلی کامل هنوز در رکود به سر می‌برد. تقریبا هیچ خرید و فروشی انجام نمی‌شود. اضاع کشور با توجه به ادامه شیوع کرونا به شکلی است که امروز نه ازدواجی انجام می‌شود که مردم برای خرید لوازم خانگی مراجعه کنند و نه کسی اگر پس‌اندازی هم داشته باشد جرأت می‌کند آن را به‌طور مثال برای تعویض یخچال منزلش هزینه کند. هم‌اکنون نه فقط صنف ما بلکه بیشتر اصناف با این مشکل مواجهند و مردم غیراز مواد خوراکی و بهداشتی چیزی نمی‌خرند که بازار رونق داشته باشد.

با توجه به این رکود، دلیل افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار چیست؟

در سال جدید دو بار با سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان  صحبت کرده‌ام، چون اگر قرار باشد جنسی افزایش قیمت داشته باشد حتما باید در سامانه124ثبت شود. تا این لحظه در این سامانه هیچ افزایش قیمتی ثبت نشده اما با این حال شاهد افزایش قیمت در بازار هستیم. ما فهرستی از شرکت‌های مختلف لوازم‌خانگی  داریم که همگی بین 10تا 20درصد اجناسشان را گران کرده‌اند، این فهرست را برای سازمان حمایت ارسال می‌کنیم و نظر ما این است که با توجه به تغییر قیمت ارز و افزایش دیگر هزینه‌های تولید مثل حقوق کارگر و کارمند، بیمه و مالیات، مجوز افزایش 10درصد قیمت تمام لوازم خانگی داده شود. این میزان با توجه به بالا رفتن هزینه‌ها، معقول است، اما اگر شرکتی افزایش بیش از 10درصدی را درخواست داشت، مدارک آن را به سازمان حمایت ارائه دهد و مجوز دریافت کند. در غیراین صورت، شاهد گرانی بدون مجوزی هستیم که ناشی از افزایش اجتناب‌ناپذیر هزینه‌های تولید است.