۰ نفر

آخرین وضعیت مرزهای مشترک ایران با کشورهای همسایه

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۲۴
کد خبر: 436303
 آخرین وضعیت مرزهای مشترک ایران با کشورهای همسایه

از 37 مرزمشترک ایران با کشورهای همسایه 23 مرز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باز و 14 مرز مشترک بسته است، در بین این مرزها، مرز مشترک ایران با ترکیه و عراق بسته است و معلوم نیست که چه زمان این مرزها باز خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، با شرایط به‌وجود آمده از شیوع ویروس کرونا، بازرگانان دو راه بیشتر ندارند، یک آنکه برای صادرات در هفته‌های آتی برنامه‌ریزی کنند یا اینکه از سایر مرزها کالاهای خود را صادر کنند. البته فعالان اقتصادی توصیه می‌کنند که تجار صادرات مواد غذایی را در اولویت کاری خود قرار دهند تا بیش از این ضرر نکنند.

سید حسین سلیمی، رئیس انجمن سرمایه‌گذاری ایرانی و خارجی اتاق بازرگانی درباره وضعیت مرزهای مشترک و صادرات کالا به کشورهای منطقه گفت: در بین کشورهای منطقه مرز افغانستان در دو بخش مسافری و باری باز شده است و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ترددها صورت می‌گیرد. او ادامه داد: مرز ترکیه با‌وجود مذاکرات صورت گرفته هنوز بسته است، اما نکته مهم این است که ترکیه واردات به ایران را انجام می‌دهد و مرزهایش را به روی کالاهای ایرانی بسته است. سلیمی گفت: اگر قرار باشد این روند ادامه پیدا کند، ما نیز مرزهای خود را به روی کامیون‌های ترکیه خواهیم بست و اجازه نمی‌دهیم در شرایطی که برای صادرات ایران محدودیت ایجاد شده، ترکیه واردکننده کالا به کشورمان باشد.

رئیس انجمن سرمایه‌گذاری ایرانی و خارجی اتاق بازرگانی تصریح کرد: رفتار ترکیه در برابر تجار ایرانی، باعث شد که از مراجع رسمی مراتب اعتراض ایران اعلام شود، از این‌رو در مذاکرات باید تکلیف صادرات کالا از ایران به ترکیه دنبال شود. او خاطرنشان کرد: کامیون‌های زیادی از ایران می‌خواهند به ترکیه بروند اما ترکیه اجازه هیچگونه وارداتی را نمی‌دهد. سلیمی درباره صادرات کالا به روسیه گفت: مسیر صادرات کالا به روسیه از طریق آستاراخان است و در این مرز هیچ مشکلی وجود ندارد، اوایل به‌خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی محدودیت‌هایی در این مرز وجود داشت که اکنون رفع شده و تجار براحتی صادرات انجام می‌دهند. او درخصوص مرز عراق تصریح کرد: مرز عراق هم از نظر واردات و هم از نظر صادرات بسته است و باید درباره این مرز مهم با سرعت تصمیم‌گیری شود تا تجار بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

بزودی مرز مهران باز می‌شود

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق درباره وضعیت مرزهای مشترک با این کشور دوست گفت: مرزهای مشترک ایران و عراق در باشماق، تمرچین، پرویز خان و کیله در آذربایجان غربی باز است و مرز سیرانبند بزودی باز خواهد شد، در این میان قرار است، مرز مهران هم حداقل دو روز در هفته باز شود که البته هنوز نهایی نشده است. او افزود: بزودی مرز مهران باز خواهد شد اما زمان مشخصی را نمی‌توان برای آن اعلام کرد.

آل اسحاق همچنین به ایلنا گفته بود: در روز پنجشنبه از مرزهای اقلیم ایران از جمله سیرانبند 120 کامیون، مرز باشماق 510 کامیون، مرز تمرچین 470 کامیون و مرز پرویزخان نیز 600 کامیون میزان صادرات به کشور عراق صورت گرفت.

ترکیه اجازه ورود هیچ کامیونی را به کشورش نمی‌دهد

رضا کامی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه  گفت: ترکیه اجازه ورود هیچ کامیونی را به کشورش نمی‌دهد و معلوم نیست که ممنوعیت‌ها چه زمانی برداشته خواهد شد. او ادامه داد: ترکیه حتی کامیون‌های خودش را هم اجازه نمی‌دهد که به کشورش برگردند، بیش از 250 کامیون ترک هم معطل تصمیم دولت‌شان هستند، این روند در شرایطی است که انجمن‌های ترکیه هم بارها از دولت خود خواسته‌اند که مرزهای مشترک با ایران باز شود.

کامی گفت: تا روز گذشته پیگیر بازگشایی مرز ایران و ترکیه بودیم اما جواب طرف ترک، نه است و می‌گوید تا زمانیکه وزارت بهداشت این کشور تأیید نکند، هیچ کامیونی اجازه ورود به ترکیه را نخواهد داشت، در حال حاضر فقط مرز ریلی ایران و ترکیه باز است.

آخرین وضعیت مرزهای مشترک

بر اساس اپلیکیشنی که در اختیار تجار قرار می‌گیرد، در مرز مشترک ایران و عراق تردد کالا از مرزهای مهران، شلمچه، چذابه، خسروی و سومار ممنوع است و مرزهای تمرچین، پرویز خان و بانه باز است.

مرز دریایی با امارات، کویت، قطر وعمان باز است و تجار هیچ مشکلی در جابه‌جایی کالاهای خود ندارند. در این میان در مرزهای مشترک با ترکمنستان که شامل سرخس، لطف آباد، باچگیران و اینچه برون می‌شود توقف صادرات و واردات وجود دارد.

در مرزهای مشترک ایران و آذربایجان عبور کالاهای تجاری از مرزهای آستارا، بیله سوار و جلفا فراهم است و مرزهای زمینی مشترک آذربایجان و روسیه برای عبور کالاهای ایرانی باز است. مرز ارمنستان(نوردوز) باز است و تجار بدون مشکل می‌توانند کالاهای خود را صادر کنند.

بر اساس راهنمایی که سازمان توسعه تجارت در اختیار تجار قرار داده است، مرز مشترک ایران و قزاقستان و روسیه با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی تجارت باز است. بدین جهت تجار این امکان را دارند که با استفاده از آلماتی، بندر اکتائو و آستاراخان و ماحاج کالا، کالاهای خود را صادر کنند. مرزهای دوغارون، ماهیرود و میلک افغانستان باز است و این امر شرایطی خوبی را برای تجار فراهم کرده تا بتوانند کالاهای خود را به این کشور ارسال کنند. افغانستان طی چند وقت اخیر یکی از بازارهای مناسب برای فعالان اقتصادی شده است. مرز مهم دیگر ایران با پاکستان است، طبق آخرین اطلاعات ارائه شده مرزهای کوهک، پیشین و بندر چابهار مسدود است و در مقابل تجار می‌توانند از مرزهای ریمندان و میرجاوه کالاهای خود را صادر کنند. البته کالاهایی امکان ورود به پاکستان را دارند که در لیست مواد غذایی باشند.

آنگونه که سازمان توسعه تجارت اعلام کرده مرز‌های مشترک با ترکیه، شامل بازرگان ماکو و رازی خوی باز است ولی صادرات کالا از سرو ارومیه ممنوع است.‌