۰ نفر

نتایج تست‌کرونا در ۸ صنف

۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۵۹
کد خبر: 434437
نتایج تست‌کرونا در ۸ صنف

تاثیر شیوع کرونا بر واحدهای صنفی تولیدی-خدماتی بررسی شد. مرکز پژوهش‌های مجلس با هدف اطلاع سیاست‌گذاران کشور از تاثیر کرونا بر اشتغال و فروش واحدهای تولیدی خرد در سراسر کشور، در روزهای پایانی سال ۱۳۹۸ مطالعه‌ای پیمایشی تعریف و طی ۱۵روز ابتدایی سال ۱۳۹۹ آن را با ابزار پرسشنامه بسته و با روش تلفنی اجرا کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، جامعه آماری این مطالعه، ۴۶۵ هزار مالک یا مدیر واحدهای تولیدی صنفی رسمی (دارای پروانه) از سراسر کشور بوده است که اطلاعات آنها توسط اتاق اصناف در سال ۱۳۹۷ در اختیار مرکز پژوهش‌ها قرار گرفته است.

روش نمونه‌گیری تصادفی از ۸ خوشه صنفی شامل «خدمات تولیدی»، «فرش و صنایع دستی»، «تحریر و چاپ»، «صنایع غذایی»، «تولید ملزومات و خدمات ساختمان»، «تولید کیف و کفش»، «صنایع نساجی و پوشاک» و «سایر صنایع صنفی» (نظیر سیم‌پیچی، آهنگری، تولید پمپ، سوله، آلومینیوم، چوب‌بری و...) بوده است. حجم نمونه این مطالعه با سطح اطمینان بالای ۹۵ درصد براساس فرمول کوکران، تعریف شده بود ولی در عمل داده‌های ۴۱۴ مالک واحدهای تولیدی اخذ و استفاده شد. این مطالعه شامل ۶ سوال درباره تغییر تولید و شاغلان در صنف به نسبت پایان فصل پاییز ۱۳۹۸ و نیز نسبت به پایان سال ۱۳۹۷ و نیز تاثیر شیوع کرونا بر فروش و قیمت تمام شده صنف سوال شونده بوده است.

در این گزارش بر این نکته تاکید شده که برای اینکه پاسخ دهنده دچار اغراق یا کتمان حقیقت درباره واحد تولیدی خود نشود، سوال درباره صنف مربوطه پرسیده شده است. متن سوال‌ها و پاسخ کلی استخراج شده (میانگین ساده) هر سال به‌شرح زیر است: ۱- میزان تولید صنف شما نسبت به پایان فصل پاییز ۱۳۹۸ چه تغییری کرده است؟ ۲- تعداد شاغلان صنف شما نسبت به پایان فصل پاییز ۱۳۹۸ چه تغییری کرده است؟ ۳- میزان تولید صنف شما نسبت به پایان سال ۱۳۹۷ چه تغییری کرده است؟ ۴- تعداد شاغلان صنف شما نسبت به پایان سال ۱۳۹۷ چه تغییری کرده است؟ ۵- شیوع کرونا چه تاثیری در فروش صنف شما داشته است؟ ۶- شیوع کرونا چه تاثیری در قیمت تمام شده محصولات داشته است؟ البته سوال ششم را فقط ۷۹ نفر از ۴۱۴ نفر (حدود ۱۹درصد) پاسخ دادند. ۵ سوال بالاتر را همه ۴۱۴ نفر پاسخ دادند.

نتایج پاسخ واحدهای تولیدی حاضر در این پیمایش به تفکیک حوزه‌های کاری در جدول قابل مشاهده است. میزان تولید در واحدهای صنفی تولیدی خدماتی نسبت به آخر پاییز ۱۳۹۸ به‌طور متوسط ۴/ ۱۳درصد و نسبت به پایان سال ۱۳۹۷ معادل ۲/ ۲۲ درصد کاهش داشته است. بیشترین کاهش تولید مربوط به تولیدی‌های تحریر و چاپ بوده است. کاهش میزان تولید در فصل زمستان نسبت به پایان فصل پاییز ۱۳۹۸، در ۸ رسته صنفی حاضر در این مطالعه بین یک تا ۲۴درصد بوده است.

میزان اشتغال در واحدهای صنفی تولیدی خدماتی نسبت به آخر پاییز ۱۳۹۸ به‌طور متوسط ۷/ ۳ درصد و نسبت به پایان سال ۱۳۹۷ معادل ۲/ ۵ درصد کاهش داشته است. در پایان سال ۱۳۹۸، کاهش اشتغال هم نسبت به پایان فصل پاییز ۱۳۹۸ و هم نسبت به پایان سال ۱۳۹۷ محدود بوده و هیچ حوزه کاری بیشتر از ۹ درصد کاهش اشتغال نداشته است.

بیشترین کاهش اشتغال در جامعه مورد مطالعه در پایان سال ۱۳۹۸ مربوط به تولیدی‌های نساجی و پوشاک و کیف و کفش با منفی ۹ درصد است و جالب آنکه میزان رشد اشتغال در صنایع دستی و فرش در مجموع مثبت بوده است (۵درصد در طول فصل زمستان و ۲درصد در طول سال). از نظر میزان فروش، در پایان سال ۱۳۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش فروش در همه حوزه‌های کاری، شدید و بین ۶۷ تا ۹۸ درصد بوده است. تولیدکنندگان صنفی کیف و کفش با منفی ۹۸ درصد و تولیدکنندگان نساجی و پوشاک با منفی ۹۲ درصد بیشتر از بقیه صنوف تولیدی دچار کاهش فروش بوده‌اند. البته در تفسیر نتایج این مطالعه و به‌خصوص سیاست‌گذاری براساس آن، حتما باید زمان اجرای آن را در نظر گرفت و چه‌بسا اگر این پیمایش در پایان فروردین ۱۳۹۹ تکرار شود، به‌دلیل تغییر شرایط، نتایج متفاوت باشد.

 

03-01