۰ نفر

وزیر اسبق بازرگانی:

جهش تولید با وجود کرونا، امری شدنی است

۳۱ فروردین ۱۳۹۹، ۱۲:۴۲
کد خبر: 432576
جهش تولید با وجود کرونا، امری شدنی است

یحیی آل اسحاق گفت: بسیاری از تولیدی‌ها که قصد داشتند در شب عید فروش خود را انجام دهند، موفق نشدند و در کنار فشارهای خارجی، کرونا نیز مشکلات را بیشتر کرد اما در چنین شرایطی نیز جهش تولید شدنی است.

به گزارش اقتصادآنلاین، برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو در خصوص اثرات شیوع کرونا بر فعالیت های اقتصادی و آسیب دیدن اقشار ضعیف با یحیی آل اسحاق وزیر اسبق بازرگانی و عضو اتاق بازرگانی ایران به صورت تلفنی گفت و گو کرد.

یحیی آل اسحاق در مصاحبه با رادیو گفت وگو درباره وضعیت اقتصادی کشور گفت و اظهار کرد: بخشی از اقتصاد ایران تحت شرایط جهانی و بین المللی است که در این شرایط جدید، داستان کرونا و تبعات آن در حوزه اقتصاد نیز وجود دارد. همچنین درباره وضعیت موجود باید در خصوص ویژگی های اقتصادی که از سال قبل در کشور موجود بوده و البته هدف هایی که قرار است امسال دنبال کنیم را نیز در نظر بگیریم.

وی از رکود عمیق در اقتصاد جهانی گفت و اظهار کرد: همه صاحب نظران و کارشناسان اعلام کرده‌اند رکودی که در اقتصاد جهانی اتفاق افتاده است، شبیه رکود سال ۱۹۳۰ و عمیق تر از سال ۲۰۰۸ است به طوری که ظرف چهار هفته گذشته ۲۰ میلیون نفر بیکار شده اند و اقتصاد چین نیز منفی هفت درصد کاهش رشد داشته. بنابراین شرایط قبل و بعد از کرونا کاملاً متفاوت و ویژه است و برخی کارشناسان اعتقاد دارند این وضعیت تا سال ۲۰۲۱ نیز ادامه دارد اما برخی کارشناسان نیز معتقد هستند وضعیت در سال آینده میلادی تا حدودی بهتر می‌شود.

وزیر اسبق بازرگانی همچنین درباره وضعیت داخل ایران و اثرات اقتصادی کرونا بر آن اشاره و بیان کرد: اقتصاد کشور بدون تردید تحت تأثیر کرونا قرار گرفته است و جدا از آن، تحریم های اقتصادی نیز داریم و به طور کلی عوامل بیرونی ایران، اوضاع را سخت و پیچیده کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته یک‌سری نقاط مثبت اقتصادی داشتیم و اقتصاد کشور در مقابل فشارهای استکبار مقاومت کرد درحالی‌که آن‌ها قصد داشتند با کاهش فروش نفت ایران، اقتصاد کشور را به زمین بزنند و در این راستا فروش نفت ایران را به حداقل رساندند. با وجود همه این مشکلات و سنگ اندازی ها، ایران تحمل کرد و این نشان می‌دهد اقتصاد در برابر این فشارها تحمل کرده است. حدود هشت هزار واحد تعطیل شده در سال گذشته به خط تولید بازگشتند و صادرات و واردات نیز حدود ۴۰ میلیارد دلار بودند که یک بالانس و درواقع تعادل را در میزان واردات و صادرات محصولات غیر نفتی ایجاد کردند.

عضو اتاق بازرگانی ایران به شیوع کرونا اشاره و بیان کرد: بسیاری از تولیدی ها که قصد داشتند در شب عید فروش خود را انجام دهند، موفق نشدند و در کنار فشارهای خارجی، کرونا نیز مشکلات اقتصادی را بیشتر کرد اما حتی در چنین شرایطی نیز می‌توانیم جهش تولید را داشته باشیم.