۰ نفر

رشد ۱۰۰درصدی تجارت با اوراسیا

۲۸ فروردین ۱۳۹۹، ۱:۵۰
کد خبر: 431732
رشد ۱۰۰درصدی تجارت با اوراسیا

جدیدترین گزارش منتشر شده از تجارت ایران با اتحادیه اوراسیا در سال ۱۳۹۸نشان می‌دهد که با پیوستن کشور به این اتحادیه، میزان تجارت مشترک به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، براساس برآوردهای صورت گرفته از سوی اتاق بازرگانی تهران صادرات ایران به کشورهای اوراسیا در ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۸ رشدی ۷۰ درصدی و تا پایان این سال رشدی ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده است.

به این ترتیب میزان کل صادرات ایران به این کشورها که در سال ۱۳۹۷ معادل ۲۰۰ میلیون دلار اعلام شده بود در سال ۱۳۹۸ به حدود ۴۰۰ میلیون دلار رسیده و رشدی ۱۰۰ درصدی را ثبت کرده است.

این عدد در حالی منتشر شده که براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته ایران می‌تواند میزان صادرات به این کشورها را به حدود دو میلیارد دلار افزایش دهد؛ از این‌رو در سال‌های آینده فاصله ۱.۶ میلیارد دلاری تا هدف‌گذاری‌های کلان وجود دارد.

ایران در آبان‌ سال ۱۳۹۸ با نهایی شدن مذاکرات به اتحادیه اوراسیا پیوست و از تجارت با تعرفه‌های ترجیحی در این اتحادیه بهره‌مند شد.

در جدیدترین تغییرات صورت گرفته وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا تغییر کرده که در واکنش به این انتصاب حمید زادبوم – رییس سازمان توسعه تجارت ایران – ضمن تبریک به وزیر جدید از آمادگی ایران برای گسترش همکاری‌ها با اوراسیا خبر داده است.

در این پیام آمده که ایران امیدوار است در چارچوب موافقت‌نامه مشترک کارگروه همکاری‌های نزدیک میان طرفین تشکیل شده و زمینه برای شروع مذاکرات برای انعقاد موافقت‌نامه تجارت آزاد فراهم شود.