۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش مى‌دهد؛

تاکید مسئولان بر عدم افزایش بهاى کالاهاى اساسى در ماه رمضان/ رییس اتحادیه بنکداران؛ احتمال افزایش قیمت برخى کالاها وجود دارد

۲۷ فروردین ۱۳۹۹، ۱۱:۴۵
کد خبر: 431549
تاکید مسئولان بر عدم افزایش بهاى کالاهاى اساسى در ماه رمضان/ رییس اتحادیه بنکداران؛ احتمال افزایش قیمت برخى کالاها وجود دارد

اگرچه مسئولان تاکید دارند که کالا به میزان کافى در کشور وجود دارد و هیچ افزایش قیمتى براى ماه رمضان نخواهیم داشت، اما با توجه به شرایط حساس کنونى ورود دلالان به بازار و التهاب قیمت‌ها چندان دور از تصور نیست؛ از طرفى طى روزهاى گذشته بهاى برخى کالاها صعودى بوده که بر این اساس رییس اتحادیه بنکداران اظهار کرد که احتمال افزایش قیمت بعضى از اقلام در ایام ماه مبارک وجود دارد.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ حدود یک هفته به آغاز ماه مهمانى خدا با وجود مهمانى ناخوانده باقى مانده است؛ البته حال و هواى این ماه هم مانند شب عید متفاوت از سال‌هاى گذشته خواهد بود چرا که با توجه به شیوع ویروس کرونا و تاکید بر خانه نشینى مردم، انتظار مى‌رود که امسال شاهد سفره‌هاى ضیافت طویل و رنگین افطار در این ماه نباشیم.

از طرفى طی سال‌هاى گذشته بسیارى از کسب‌و‌کارها با شروع ماه رمضان پر رونق می‌شدند که متاسفانه امسال با وجود بیماری کرونا و رکود سنگینى که تقریبا از ابتداى اسفندماه بر بازارهاى ایران سایه انداخته و همچنان ادامه دارد، امیدى به بازار این ایام نیست.

در این میان با توجه به تعطیلى کسب‌و‌کارها و در پى آن بیکارى و کاهش درآمد‌ها، حساسیت مردم بر روى قیمت کالا‌ها نیز بیشتر شده، از طرفى مسلما با شرایط موجود حجم تقاضا هم مانند سال‌هاى پیش نخواهد بود، بنابراین سناریوى "افزایش قیمت‌ها ناشى از رشد تقاضا" براى ماه رمضان امسال قابل قبول نیست.

البته دولت در تلاش است تا با عرضه کافى کالا در بازار جلوى هرگونه افزایش قیمتى را بگیرد و همانطور که عباس تابش، رییس سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولید‌کننده اعلام کرده، امسال هیچ کمبودی در تامین و توزیع کالاهای ضروری و پرتقاضا مانند شکر، گوشت قرمز، گوشت مرغ، خرما، برنج و دیگر اقلام ضروری مردم برای ایام ماه مبارک رمضان وجود ندارد و اجازه هیچ افزایش قیمتی را نخواهیم داد.

همچنین محمدرضا کلامى، مدیرکل دفتر برنامه ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت نیز سه روز پیش از تامین حدود ۲۰۰هزار تن کالا از محل ذخایر و واردات کالاهای اساسی و ضروری با ارز ۴۲۰۰ تومانی و تخصیص آن بین استان‌ها خبر داد.

به گفته وی ۵۰ هزار تن برنج، ۵۰ هزار تن شکر، ۵۰ هزار تن روغن نباتی، ۱۵ هزار تن گوشت مرغ منجمد، ۱۰ هزار تن گوشت قرمز منجمد و خرما به میزان کافی با قیمت تنظیم بازار برای مصرف در ماه رمضان تامین و توزیع آن در سطح کشور آغاز شده است.

اما مشاهدات میدانى از سطح بازار طى روزهاى گذشته حاکى از آن است که قیمت بسیارى از اقلام اساسى از جمله برنج، شکر، قند و حبوبات با افزایش قیمت همراه بوده‌اند. در همین راستا، محمد آقاطاهر رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایى در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادآنلاین بیان کرد: از یک ماه گذشته تاکنون بهاى برخى کالاها متاثر از رشد نرخ ارز افزایش یافته و این تغییر قیمت ارتباطى با بیمارى کرونا نداشته؛ به طور مثال در حال حاضر شکر با نرخ دولتى عرضه نمى‌شود و قند هم متاثر از آن افزایش قیمت داشته، همچنین بهاى حبوبات و برنج خارجى نیز در این مدت گران‌تر شده اما روغن تغییر قیمتى نداشته است.

آقاطاهر ضمن تاکید بر عدم کمبود کالا در کشور تصریح کرد: خوشبختانه در هیچ کدام از کالاها کمبودى نداریم اما برخى اقلام در گمرک مانده‌اند که باید براى تنظیم بازار ماه رمضان ترخیص شوند.

رییس اتحادیه بنکداران درباره قیمت کالاها در ماه رمضان تاکید کرد: اگرچه حجم تقاضاى امسال به اندازه سال‌هاى گذشته نخواهد بود اما بالاخره در ماه رمضان تقاضا نسبت به ماه‌هاى قبل بیشتر مى‌شود، بنابراین پیش‌بینى ما این است که در صورت عدم واردات و ترخیص کالاها از گمرک، و نیز عدم توزیع به موقع کالا در کشور شاهد افزایش قیمت برخى کالاها در این ایام خواهیم بود.

ثبات قیمت گوشت در ماه رمضان

در این میان رضا سالمی، مدیر کل پشتیبانی امور دام استان تهران از ثبات قیمت گوشت و مرغ در ماه رمضان خبر داد و گفت: با توجه به شرایط مساعد عرضه و ذخیره‌سازی، هیچ گونه افزایش قیمتی در ماه رمضان نداریم.

سالمى قیمت هر کیلو گوشت گوساله منجمد برای مصرف کننده را ۴۰ هزار تومان و مرغ را ۱۲هزار تومان اعلام کرد.

همچنین مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه‌و‌‌تره‌بار نیز تاکید کرد: با توجه به فراوانی تولید و عرضه میوه در کشور، براى هیچ یک از اقلام در ماه رمضان نوسان قیمت نخواهیم داشت.

بر اساس این گزارش، اگرچه تاکید مسئولان بر جلوگیرى از هرگونه افزایش قیمت کالاها در ماه رمضان بوده و تدابیری هم در این راستا اتخاذ شده، اما در این میان نباید از سودجویان و دلالان همیشه در صحنه غافل شد؛ در این راستا انتظار می‌رود که دولت براى تحقق وعده خود، با اعمال نظارت بیشتر و دقیق‌تری دست دلالان را از بازار این ایام کوتاه کند.