۰ نفر

ردپای ویروس روی آمار خرید شب عید

۱۹ فروردین ۱۳۹۹، ۱۲:۰۱
کد خبر: 429466
ردپای ویروس روی آمار خرید شب عید

اسفندماه ۹۸ ارزش واقعی تراکنش‌های کارتخوان، موبایلی و اینترنتی ۹درصد کاهش پیدا کرده است.تاثیر شیوع ویروس کرونا روی کسب‌وکارهای شب عید کاملا قابل لمس بود اما حالا گزارش‌های آماری اطلاعات دقیق‌تری درباره کار و کاسبی فروشگاه‌ها در اسفندماه ۹۸ به ما می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از هفت صبح، آخرین گزارش شبکه پرداخت الکترونیکی پرداخت کارت، شاپرک نشان می‌دهد در اسفندماه ۹۸ تعداد تراکنش‌های الکترونیکی از جمله دستگاه‌های کارتخوان، درگاه‌های موبایلی و اینترنتی حدود دومیلیارد و ۲۸۰میلیون تراکنش بوده که نسبت به بهمن‌ماه ۱٫۴درصد کاهش پیدا کرده است. این درحالی است که هر سال اسفندماه تعداد تراکنش‌ها با توجه به روزهای شب عید، افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند.

تعطیلی کسب‌وکارها خود را در گزارش‌های سالانه شاپرک هم نشان داده است. بررسی این گزارش نشان می‌دهد مبلغ تراکنش‌ها در اسفندماه ۹۸ نسبت به اسفندماه سال قبل ۱۱٫۶درصد افزایش داشته است. شاید در نگاه اول به نظر برسد که این افزایش نشان‌دهنده رشد تراکنش‌ها در اسفند ۹۸ به حساب می‌آید اما اینطور نیست.

در مقایسه گزارش‌های سالانه تراکنش‌های کارت باید به نرخ تورم توجه داشته باشید. گزارش‌های مرکز آمار از نرخ تورم سال ۹۸ نشان می‌دهد، تورم نقطه به نقطه اسفندماه رقمی حدود ۲۳درصد بوده است. با توجه به اینکه میزان افزایش مبلغ تراکنش‌ها نسبت به تورم نقطه به نقطه بسیار پایین‌تر است، می‌توان گفت میزان خرید شب عید با توجه به شرایط روزهای اسفندماه کاهش چشمگیری داشته است.

اسفندماه ۹۷ ایرانی‌ها رقمی حدود ۲۹۴هزار میلیارد تومان تراکنش کارت داشتند که با توجه به تورم ۲۳درصدی می‌توان آن را معادل ۳۶۱هزار میلیارد تومان در اسفندماه ۹۸ دانست. گزارش شاپرک نشان می‌دهد مبلغ تراکنش‌ها در اسفندماه ۹۸ تنها ۳۲۸هزار میلیارد تومان بوده و این یعنی ارزش واقعی تراکنش‌ها نسبت به شب عید سال گذشته کاهش ۹٫۲درصدی را تجربه کرده است. این مورد علاوه بر تعطیلی برخی کسب‌وکارها و قرنطینه خانگی خیلی از خریداران، می‌تواند ناشی از کاهش قدرت خرید در یک‌سال گذشته باشد.

تراکنش‌های اینترنتی و موبایلی در اسفندماه ۹۸ شرایط بهتری نسبت به تراکنش‌های کارتخوان داشته‌اند. بررسی گزارش اسفندماه گذشته نشان می‌دهد، سهم کارتخوان‌ها از مبلغ تراکنش‌های مبتنی بر کارت حدود ۹۲٫۱درصد بوده که این مورد در اسفندماه ۹۸ به ۸۶٫۲درصد کاهش پیدا کرده و در طرف مقابل سهم تراکنش‌های اینترنتی و موبایلی از ۷٫۹درصد در اسفند ۹۷ به ۱۳٫۷۸درصد در اسفندماه ۹۸ رسیده است .

این نشان می‌دهد خریداران اقبال بیشتری به خریدهای غیرحضوری نشان داده‌اند و سهم تراکنش‌های غیرحضوری در خرید روزانه مردم تقریبا دوبرابر شده است. طبیعتا بخشی از این اتفاق ناشی از قرنطینه خانگی و لزوم خرید غیرحضوری است اما این مورد دلایل دیگری هم دارد که از جمله آنها می‌توان به توسعه فروشگاه‌های اینترنتی در یک سال گذشته اشاره کرد.