۰ نفر

تب کرونایی نرخ میوه فروکش می‌کند

۲۷ اسفند ۱۳۹۸، ۱۴:۲۲
کد خبر: 425447
تب کرونایی نرخ میوه فروکش می‌کند

رصد قیمت‌ها در بازار نشان می‌دهد تب گرانی میوه، سبزی و صیفی از 2روز پیش به این سو فروکش کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، شیوع کرونا و رشد تقاضای ناشی از شایعه قرنطینه تهران درآغاز هفته جاری زمینه افزایش قیمت انواع میوه و مرکبات و سبزی و صیفی را فراهم کرد اما حالا مسئولان تنظیم بازار از افزایش عرضه و فروکش کردن تب افزایش نرخ تا شب عید نوروز خبر می‌دهند.

مشاهدات نشان می‌دهد در میوه فروشی‌های سطح شهر نرخ هر کیلوگرم موز به 19تا 23هزار تومان، زنجبیل 100هزار، لیموترش 20تا 30هزار، لیمو شیرین18هزار و 500، پرتقال شمال 9هزارو 700، پرتقال جنوب 12هزار، پرتقال توسرخ 13هزار، پیاز12هزار و 800، فلفل دلمه 10هزار، سیر 60هزار، خیار بوته‌ای 8هزار و500، خیار گلخانه‌ای 7هزار و 500، سیب زمینی 7هزار و 900و گوجه فرنگی بوته‌ای به 9هزار و 800تومان رسید. این افزایش قیمت‌ها در حالی است که دست‌اندرکاران تولید و تامین میوه و مرکبات از فراوانی این اقلام خبر می‌دادند. آنها حالا تأکید می‌کنند تب گرانی میوه، سبزی و صیفی با عرضه سیب و پرتقال تنظیم بازاری شب عید، افزایش تعرفه صادرات برخی اقلام مانند پیاز و تسهیل روند واردات محصولاتی مانند موز و زنجبیل فروکش خواهد کرد.

حداکثر قیمت مصوب سیب و پرتقال شب عید

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بیان اینکه عرضه سیب و پرتقال تنظیم بازاری شب عید از 25اسفند‌ماه در 250میدان میوه‌و‌تره‌بار شهرداری تهران آغاز شده و تا 15فروردین 99 ادامه خواهد یافت، گفت: بنابر مصوبه ستاد تنظیم بازار حداکثر نرخ مصوب هر کیلوگرم سیب و پرتقال تنظیم بازاری شب عید در همه میادین میوه و تره‌‍‌بار 5هزار و 500تومان است. همچنین نرخ این اقلام در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و واحدهای صنفی میوه‌فروشی منتخب سطح شهر تهران که به‌صورت آزمایشی از روز یکشنبه هفته جاری (25اسفند ماه) آغاز شده برای پرتقال 6هزار و سیب 6هزار و 500تومان تعیین و ابلاغ شده است. یدالله صادقی، افزود: این نرخ حداکثر قیمت تعیین شده برای انواع درجه یک سیب و پرتقال است اما برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میوه‌فروشی‌های سطح شهر این اقلام را با کاهش حاشیه سود خود و قیمت پایین‌تر به مشتریان عرضه می‌کنند. او با بیان اینکه با توجه به شرایط خوب تولید و ذخایر مطمئن سیب و پرتقال هیچ کمبودی در بازار شب عید این محصولات نداریم، افزود: 7هزار تن سیب و پرتقال توسط مباشران ستاد تنظیم بازار شب عید ذخیره شده و علاوه بر آن سازمان میادین نیز از طریق بهره برداران خود نسبت به ذخیره‌سازی‌ این اقلام اقدام کرده که در بازار شب عید عرضه خواهد شد.

گرانی میوه؛ از عوامل روانی تا تنگنای تأمین

رئیس سازمان صنعت استان تهران در مورد گرانی اخیر میوه، مرکبات و سبزی و صیفی، گفت: بخشی از افزایش قیمت میوه و مرکبات به‌دلیل هیجان ناشی از شایعه قرنطینه تهران بود و با تکذیب این شایعه، آرامش به بازار بازگشته و قیمت برخی اقلام نزولی شده است. صادقی با بیان اینکه به گفته عرضه‌کنندگان، اگرچه تقاضا برای برخی اقلام کالایی در روزهای گذشته 4برابر شده بود اما هیچ کمبودی برای کالا وجود نداشت و محصولات در قفسه فروشگاه‌ها جایگزین شد. او با بیان اینکه بازار میوه نیز از این قاعده مستثنا نبوده و این شرایط موجب شد تا حتی قیمت برخی اقلام نه چند مرتبط با کرونا مانند گوجه فرنگی، هویج، خیار، سیب و پرتقال و لیموشیرین افزایش یابد، افزود: در برخی اقلام به‌خصوص سبزیجاتی مانند زنجبیل یا لیموترش و موز که منشأ تامین ارز وارداتی دارد نیز شرایط ناشی از انتشار ویروس کرونا مشکل‌ساز شده است به‌نحوی که واردات موز منوط به صادرات سیب و پرتقال بوده و با تنگناهای ایجاد شده برای قرنطینه این اقلام و بسته شدن برخی مرزها یا کنترل‌های شدید و اتلاف وقت در بازارهای هدف صادراتی، میزان صادرات سیب و پرتقال کاهش و تامین ارز مورد نیاز برای واردات موز با مشکل مواجه شده که زمینه افزایش دوبرابری قیمت این محصول را فراهم کرده است. صادقی تأکید کرد: با وجود این مراجعه برای خرید میوه و سبزیجات به مراکزی که قیمت مصوب و رسمی دارند مانند سازمان میادین میوه و تره‌بار بیشتر شده و نوسان قیمت در این مراکز کمتر بوده است. او افزود: بدیهی است وقتی ارز مورد نیاز برای واردات اینگونه اقلام با صادرات سیب و پرتقال تامین نشود واردات با مشکل مواجه می‌شود که باید محدودیت‌های ناشی از تحریم را نیز به این عامل اضافه کرد، با وجود این پس از فروکش کردن هیجانات ناشی از قرنطینه به‌دلیل ویروس کرونا، قیمت‌های بازار نسبت به 2روز گذشته نزولی شده است. رئیس سازمان صنعت استان تهران، افزود: سبزی و صیفی مانند گوجه‌فرنگی نرخ مصوب ندارد و نرخ فروش آن در بازار تابع نظام عرضه و تقاضاست. همچنین با تولید گلخانه‌ای برخی انواع سبزی و صیفی، قیمت این اقلام متفاوت است. در مورد پیاز نیز رشد صادرات عامل کمبود و افزایش قیمت آن بوده که با مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار تعرفه صادرات این محصول افزایش یافته و با رشد عرضه قیمت‌ها کاهش می‌یابد. صادقی افزود: اگرچه قیمت میوه و تره‌بار متناسب با شرایط عرضه در نوسان است اما در چند هفته گذشته، برخی شایعات میزان تقاضا برای همه اقلام کالایی ازجمله میوه و مرکبات را افزایش داده؛ با وجود این امکان نظارت و برخورد با گرانفروشی در کالاهایی که قیمت کارخانه‌ای و مصوب داشتند بیشتر از میوه و تره بار است. برخی انواع میوه با منشأ ارز وارداتی، به‌دلیل محدودیت‌های صادراتی و مشکلات صادرات سیب و پرتقال برای تأمین ارز و واردات آن با نوسان قیمت همراه بوده است. در مورد برخی انواع سبزی و صیفی تولید داخل نیز انتشار ویروس کرونا بر سیستم بازاررسانی و حمل‌ونقل این اقلام تأثیر و محدودیت‌های ناشی از آن موجب کاهش عرضه و افزایش قیمت شده است.

عرضه آنلاین کالا در جشنواره خرید اینترنتی بهار

رئیس سازمان صنعت استان تهران همچنین از تلاش مسئولان برای عرضه مواد غذایی و محصولات صنعتی مورد نیاز مردم سراسر کشور از طریق آنلاین برای کاهش مراجعه مردم به فروشگاه‌ها و مراکز عرضه خبر داد و گفت: برای رشد عرضه آنلاین اقلام کالایی، مرکز تجارت الکترونیک سامانه ملی جشنواره بهاری و نمایشگاه مجازی را در سراسر کشور ایجاد کرده‌ایم که تا‌کنون 180شرکت و شخص حقیقی و حقوقی برای حضور در آن اعلام آمادگی کرده‌اند. به گفته او، متقاضیان پس از احراز هویت و دریافت نماد اعتماد الکترونیک به توزیع این اقلام اقدام می‌کنند. صادقی با بیان اینکه از نظر قیمت نیز، نرخ محصولات عرضه شده در این سامانه به‌صورت آنلاین در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد و با توجه به دریافت مجوز از این مرکز، قیمت فروش این کالاها ازجمله میوه و مرکبات در این سامانه رصد می‌شود، افزود: جشنواره خرید اینترنتی این سامانه با آدرس BAHAR.IR امکان خرید اینترنتی کالاهای مورد نیاز مردم را فراهم می‌کند و با توجه به اعتبارسنجی شرکت‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی مشارکت‌کننده در این جشنواره نظارت لازم بر فعالیت آنها وجود داشته و مشتریان می‌توانند نسبت به سفارش و خرید اقلام کالایی ازجمله میوه و مرکبات اقدام کنند.