۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

سردى بازار شب عید پوشاک در داغ‌ترین روزهاى کرونا/ سونامى چک‌های برگشتی در سال جدید

۲۴ اسفند ۱۳۹۸، ۱۴:۴۰
کد خبر: 424503
سردى بازار شب عید پوشاک در داغ‌ترین روزهاى کرونا/ سونامى چک‌های برگشتی در سال جدید

عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجى ایران با اشاره به تاثیر ویروس کرونا بر صنعت پوشاک و نساجى، به سونامى چک‌های برگشتی و موج بدهکاران در سال جدید هشدار داد.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانى؛ علیرضا حائرى در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره وضعیت این روزهاى بازار پوشاک و صنعت نساجى توضیح داد: متاسفانه برخلاف انتظار فعالان این بازار که توقع داشتند رکود یک ساله خود را در ایام شب عید جبران کنند، ویروس کرونا بازار پوشاک را از بین برد.
حائرى به فشار مضاعف تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: یک زمان ما با رکود داخلى مواجه بودیم اما مى‌توانستیم از طریق صادرات بازار خود را حفظ کنیم، ولى در این شرایط ضمن از بین رفتن بازار داخلى راه‌هاى صادراتى هم از بین رفته است.
او افزود: در حال حاضر مشکل ما فقط بیمارى کرونا نیست، بلکه این موضوع در کنار تحریم‌ها مشکلات ما را دوچندان کرده است؛ ضمن اینکه با توجه به کاهش فروش و درآمدهاى نفتى، دولت در بودجه سال ٩٩ به درآمد حاصل از صادرات غیر نفتى و مالیات‌ها اتکا کرده بود که حالا با این وضعیت کسب‌و کار چاره‌ای جز حمایت از مشاغل و کاهش فشار مالیاتی ندارد.
عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجى ایران اظهار کرد: بهترین زمان براى صنعت نساجى و پوشاک نیمه دوم سال و به خصوص سه ماه آخر سال است اما با شرایط پیش آمده، بازار به شدت آسیب دیده و متاسفانه پیش‌بینی ما این است که در سال جدید با سونامى چک‌های برگشتی و بدهکاران مواجه شویم.
حائرى با اشاره به خالى شدن مراکز خرید از مردى بیان کرد: در این وضعیت، فروش بیش از تولید آسیب دیده چراکه واحدهاى تولیدى از ماه‌ها پیش مواد اولیه خود را تهیه و تولید کرده‌اند اما فروش به شدت با رکود همراه شده است.
او به درخواست صنایع از بانک مرکزى و سازمان مالیاتى براى کاهش فشار واحدها اشاره کرد و افزود: طى نامه‌نگاری‌هایى که به بانک مرکزى و وزارت اقتصاد و سازمان امورمالیاتى فرستادیم، خواستار تاخیر در پرداخت چک‌های بانکی و مالیات‌ها شده‌ایم اما واقعیت این است که نظام بانکى کشور با معوقات بسیارى روبه روست و شرایط ممتازى ندارد، همچنین اقتصاد کشور بر روى درآمدهاى مالیاتى حساب باز کرده، بنابراین نمى‌توانیم انتظار چندانی از دولت و بانک‌ها در این شرایط داشته باشیم.
حائرى تاکید کرد: البته نباید به این مهم توجه کنیم که در صورت نابودى کسب‌وکار‌ها، درآمد دولت براى مدت طولانى از بین خواهد رفت؛ به این ترتیب دولت باید راهى براى حمایت از مشاغل بدون فشار به نظام بانکى پیدا کند.