۰ نفر

دولت حداقل تا پایان تابستان صادرات شیر خشک را آزاد کند

۲۱ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۰۴
کد خبر: 423825
دولت حداقل تا پایان تابستان صادرات شیر خشک را آزاد کند

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان شیر خشک ایران با بیان اینکه دولت حداقل تا پایان تابستان صادرات را آزاد کند، گفت: مذاکره با مقامات دولتی در این زمینه ادامه دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، سیاوش سلیمی رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان شیر خشک ایران  در واکنش به مشکلات صادرات شیر خشک گفت: این روزها تولیدکنندگان شیر و کارخانه‌های شیر خشک با مشکلات متعددی روبرو شده‌اند، واقعاً فکر نمی‌کنم که کسی پیدا شود در کشور که وضع تأسف بار جذب شیر گاو را قبول نداشته باشد. شما به هر کارخانه شیرخشکی سر بزنید صف انتظار طولانی حداقل ۳۶ ساعته دامدار را درب کارخانه ملاحظه می‌کنید.

این تولید کننده با اشاره به وضعیت تولید کنندگان پس از شیوع کرونا گفت: با این وضعیتی که بعد از شیوع ویروس کرونا بوجود آمده و همچنین جریان عجیبی که در صداوسیما بابت آفلاتوکسین در شیر به وجود آمد، وضعیت جذب شیر خام با مشکلات زیادی روبرو شد. متأسفانه علیرغم همه این مشکلات، هنوز نتوانسته‌ایم نامه سهمیه تعیین شده ۱۰ هزار تنی را به گمرکات کشور بفرستیم.

وی در ادامه افزود: وزارت صمت ضرب الاجلی تعیین کرده است که تا آخر فروردین باید این صادرات انجام شود درحالی که عملاً می‌دانیم تا پایان این هفته کشور تعطیل می‌شود. این تعطیلی هم به دلیل شیوع کرونا احتمالاً تا آخر فروردین ادامه خواهد داشت. واحدهای شیرخشک چطور می‌توانند این میزان شیرخشک را از کشور خارج کنند؟

سلیمی به فرصت بسیار کم صادر کنندگان شیر خشک اشاره کرد و گفت: روزانه حداقل ۹ هزار تن شیرخام در این کارخانجات تبدیل به شیرخشک می‌شوند که این تولیدات نیز به دپوهای قبلی اضافه می‌شوند که یک مساله عجیب را در کشور به وجود آورده که راه حل بسیار ساده‌ای دارد.

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان شیر خشک ایران تاکید کرد: به نظر ما فرصت ۴۰ روزه‌ی مجوز که به پایان سال و تعطیلات نوروز و تشدید وضعیت کرونا خورده است، چندان قابلیت اجرایی ندارد. ما با مقامات ارشد دولت و قرارگاه اقتصاد مقاومتی و ستاد رونق تولید در حال رایزنی هستیم که مشکل را به صورت اساسی حل کنیم. ضرب الاجل و محدودیت تعیین شده توسط وزارت صمت حداقل تا پایان تابستان باز باشد تا حجم انبوه شیرخشک های تولید شده را صادر کنیم.

روز گذشته مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات در نامه‌ای به رئیس گمرک جمهوری اسلامی ایران صادرات ۱۰ هزار تن شیرخشک را تا پایان فروردین ماه ۱۳۹۹ بلامانع اعلام کرد. صادرات شیرخشک با دستور وزیر سابق صمت از تیر سال ۱۳۹۷ ممنوع شده بود که اعتراضات بسیاری را درپی داشت.

براساس این گزارش بیش از ۳۰ کارخانه تولید شیر خشک صنعتی در کشور وجود دارد و بالغ بر ۵ هزار نفر پرسنل مستقیم در این کارخانه‌ها مشغول کار هستند. ظرفیت تولید شیرخشک کشور بیش از ۲۰۰ هزار تن در سال است، که هم اکنون عملاً ۱۰۰ هزار تن در سال تولید می‌شود. درحالی که مصرف کشور ۶۵ تا ۷۰ هزار تن در سال است دولت جلوی صادرات ۳۰ هزار تن مازاد تولید را گرفته است.