۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

احتمال تعدیل نرخ ارز تا پایان سال/ بازار ارز تحت تاثیر جو روانى FATF و کرونا

۱۰ اسفند ۱۳۹۸، ۱۴:۲۷
کد خبر: 420795
احتمال تعدیل نرخ ارز تا پایان سال/ بازار ارز تحت تاثیر جو روانى FATF و کرونا

عضو کمیته ارزى اتاق بازرگانى تهران ضمن تاکید بر تاثیر روانى کرونا و FATF بر بازار ارز بیان کرد: پیش بینى این است که با آرام شدن وضعیت فعلى، نرخ ارز تا پایان سال تعدیل شود.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانى؛ محمد لاهوتى در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به تاثیر کرونا بر اقتصاد جهانى اظهار کرد: ویروس کرونا همه بازارهاى جهانى از جمله بورس‌های جهان را تحت تاثیر قرار داده به طوریکه کاهش شاخص به وضعیت سال ٢٠٠٨ که بدترین شرایط بازار سرمایه بوده رسیده است، نگرانى این موضوع بر همه بازارها تاثیر گذاشته و بازارهاى داخلى کشورهایى همچون ایران که درگیر این بیمارى هستند بیشتر متاثر شده است.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران به بسته شدن مرز کشورهاى همسایه متاثر از شیوع کرونا نیز اشاره کرد و گفت: از هفته گذشته که این بیمارى در کشور ما تایید شده، بیشتر کشورهاى پیرامونى مرزهاى خود را به روى کالاهاى ایرانى بسته اند و به این ترتیب هم فروشندگان کالاهاى صادراتى و هم دریافت کنندگان خارجى ما با مشکل مواجه شده اند و شرایط تا مهار شدن موضوع ادامه خواهد داشت.

لاهوتى درباره میزان تاثیر ویروس کرونا و FATF بر بازار ارز توضیح داد: به صورت منطقى FATF نباید در نرخ ارز تاثیرگذار باشد چراکه ما در گذشته هم با سیستم بانکى کار نمى کردیم، همچنین مبادلات کالاهایى همچون کشاورزى و دارو نیز که در بستر سیستم بانکى انجام مى شد همچنان ادامه دارد و متاثر از این موضوع قطع نشده است.

او افزود: دلیل افزایش نرخ ارز بیشتر متاثر از جو روانى قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF است که متعاقب آن با گسترش کرونا که همه بازارها را نیز تحت تاثیر قرار داده اجازه تعدیل نرخ ارز را از بازار گرفته است ضمن اینکه طبق تجربه گذشته، نرخ ارز معمولا اوایل اسفند ماه افزایشى مى یابد و تا اواخر ماه مجددا به آرامش میرسید  به این ترتیب پیش بینى میشود که در صورت آرام شدن نرخ ارز نیز تعدیل شود.

عضو کمیته ارزى اتاق بازرگانى تهران درباره چشم انداز نرخ ارز در سال ٩٩ خاطرنشان کرد: پیش بینى نرخ ارز در وضعیت عادى امکان پذیر نیست چه برسد به شرایط فعلى که کشور تحت تاثیر کرونا و FATF قرار دارد، اما اگر این جو روانى از بین برود و شرایط به حالت عادی برگردد، پیش‌بینى می‌شود که سال آینده نرخ ارز افزایش ناگهانى نخواهد داشت و در کانال مدیریت شده بانک مرکزى حرکت خواهد کرد.

لاهوتى درباره روند بازگشت ارز صادراتى در شرایط فعلى نیز بیان کرد: تقریبا در حال حاضر بیشتر فعالیت هاى صادراتى با کشور های پیرامونی متوقف شده و فعلا حمل دریایی در حال انجام است: بنابراین در این بازه زمانى و تا آرام شدن اوضاع، صادرات به شرکای تجاری مهم همسایه می تواند با کاهش مواجه شود و این شرایط ادامه آن به ماندگارى شرایط فعلى بستگى دارد.