۰ نفر

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد؛

فرصت طلایی توافق با اتحادیه اوراسیا

۱۹ بهمن ۱۳۹۸، ۱۶:۲۳
کد خبر: 415639
فرصت طلایی توافق با اتحادیه اوراسیا

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: توافق با اتحادیه اوراسیا فرصت طلایی است، به جای مشوق‌های صادراتی زیرساخت‌ها و مسیرها را آماده کنید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، غلامرضا شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در همایش مناطق آزاد، ویژه و توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسایه و اوراسیا با محوریت صادرات و ترانزیت با اشاره به اینکه یکی از محورهای توسعه اقتصادی، حضور در پیمان‌های منطقه‌ای و پیوستن به همکاری با کشورهای همسایه است، گفت: در یک بازه زمانی چندساله 481تشکل منطقه‌ای دو و چندجانبه در اقتصادهای کشورهای دنیا آغاز شده و با سرعت قابل توجهی ادامه دارد.

* ایران یکی از فقیرترین کشورها به لحاظ موافقتنامه‌های ترجیحی

وی افزود: تشکیل بلوک‌های اقتصاد نقش بی‌بدیلی در توسعه اقتصادی کشورها دارد. ایران جزو فقیرترین کشورها به لحاظ پیمان‌ها و موافقتنامه‌های ترجیحی با دیگر کشورهای دنیا است. حتی در این زمینه تجربه‌های ناموفق هم داریم. 

وی ادامه داد: یک سازمان منطقه‌ای اکو داریم و همچنین پیمان با 8 کشور مسلمان، ارزیابی‌ها نشان می‌دهد تقریبا همکاری‌ها با این دو نزدیک به صفر است. ده‌ها موافقتنامه با اکو امضا شد و یک ذره آن اجرا نشد. باید به تجربیات ناموفق گذشته توجه کرد تا توافق با اوراسیا چنین سرنوشتی پیدا نکند.

* زیرساخت‌ها برای تجارت گسترده با اوراسیا آماده نیست

رئیس اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر اینکه 1.9 تریلیون دلار تولید ناخالص اتحادیه اوراسیا است، عنوان کرد: زیرساخت‌های ما آماده انجام چنین کاری نیست و تا آماده نشود، ممکن است در تله بیفتیم و حتی نتوانیم به آن پاسخ دهیم. قبل از همکاری با اوراسیا باید مشخص شود چرا در برخی مرزها کامیون ده‌ها روز خوابیده است و اینکه چرا در برخی ماه‌های سال حمل و نقل ریلی بازارسیاه پیدا می‌کند. باید سؤال کنیم حمل و نقل و ناوگان سردخانه‌ای ما به خصوص برای محصولات کشاورزی کجاست؟ بنابراین زیرساخت‌ها آماده نیست. 

این فعال بخش خصوصی گفت: بحث ترانزیت یکی از موقعیت‌های طلایی برای کشور است. بخشی از راه‌های ترانزیت ما کوله‌راه است. گفته شد بسته رونق صادرات غیرنفتی مصوب شده، از این مشوق‌ها بگذرید، مسیرها را آماده کنید تا ماشین بیست روز در مرز نخوابد. 

* متولی واحد پاسخگو وجود ندارد

شافعی یکی از مشکلات امروز کشور را عدم هماهنگی دستگاه‌ها در انجام کارها دانست و افزود: یک موضوعی که رخ می‌دهد، ده‌ها سازمان حضور دارند. یک متولی واحد پاسخگو وجود ندارد. توافق با اوراسیا فرصت طلایی است. خاطرمان باشد نباید بحث تجارت ترجیحی با ترکیه اینجا تکرار شود. اطمینان برای ما و طرف تجاری ایجاد کنیم. فردا صبح نگویند صادرات این کالا ممنوع است یا 10 درصد عوارض بسته شده است. پایداری قوانین باید مورد توجه باشد و هماهنگی سیاست‌های ارزی نیز لازمه آن است. 

وی افزود: مناطق آزاد می‌تواند در همکاری‌ها با اوراسیا مؤثر باشد، اگر به فلسفه وجودی مناطق آزاد توجه شود.