۰ نفر

رییس کل گمرک ایران:

72میلیارد دلار صادرات و واردات در ده‌ماه اخیر/ چین، اولین مبدا و مقصد تجاری ایران

۶ بهمن ۱۳۹۸، ۱۲:۱۸
کد خبر: 412532
72میلیارد دلار صادرات و واردات در ده‌ماه اخیر/ چین، اولین مبدا و مقصد تجاری ایران

رییس کل گمرک ایران گفت: در ده ماه گذشته حجم کل مبادلات تجاری بیش از ۷۲میلیارد دلار بوده است که از این میزان ۳۵‌.۵میلیارد دلار سهم صادرات و ۳۶میلیارد دلار سهم واردات بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، مهدی میر اشرفی، رییس کل گمرک ایران در رابطه با آمار تجارت در ده ماه امسال گفت: حجم کل مبادلات تجاری بیش از ۷۲میلیارد دلار بوده است که از این میزان ۳۵‌.۵میلیارد دلار سهم صادرات و ۳۶میلیارد دلار سهم واردات بوده است. 

وی افزود: سهم واردات کالاهای اساسی ۱۹ میلیون تن است که جای خوشحالی دارد که کشور با وجود همه مضایق تحریمی در این بخش تغییرات ۲۴درصدی در وزن و ۲۰درصدی در ارزش داشته است.

میراشرفی ادامه داد: شرکای تجاری ایران در بخش صادرات به ترتیب چین با ۸.۳میلیارد،عراق ۸میلیارد، ترکیه ۴‌.۱، امارات ۳.۷میلیارد وافغانستان ۱.۹ هستند.

رییس کل گمرک همچنین گفت: مبداهای وارداتی ایران به ترتیب کشورهای چین، امارات، ترکیه، هند، آلمان هستند.در ترکیب صادرات ما پتروشیمی با ارزش ۱۵.۸میلیارد دلار بیشترین سهم را داشته و سایر کالاها با ارزش ۱۹میلیارد دلار قرار دارند.

وی ادامه داد: کالاهای اساسی بیشترین سهم در تجارت را داشتند ک بعد از آن بیشترین کالاهای وارداتی مواد اولیه و ماشین‌های خط تولید بودند.

کشف ۱۲۲۲تن مواد مخدر طی ۹ماهه سال۹۸

وی خاطر نشان کرد: در ۱۰ ماه سال ۹۸، گمرک ۵۱۹تن مواد مخدر در کشور کشف کرده است که ۱۰۲۹کیلوی آن هروئین، ۴۱۶کیلو تریاک و ۲۷۶کیلوی آن مواد مخدر مصنوعی بوده است.

وی گفت: کل مواد مخدر کشف شده درکشور طی ۹ماه سال جاری ۱۲۲۲تن بوده است که ۴۰درصد آن یعنی ۴۸۰تن آن را گمرک کشف کرده است.

درآمد 16هزار میلیاردی گمرک در ده ماه امسال

رییس کل گمرک در رابطه با میزان درآمدهای گمرک در 10 ماه امسال خاطرنشان کرد:  درآمد گمرک طبق بودجه سال 98 ، 16 هزار میلیاردتومان باید باشد که در 9 ماهه امسال 10 هزار میلیارد تومان وصول شده است برای بهمن‌ماه هم ضمانت سه هزار میلیارد تومانی وجود دارد و پیش بینی می‌شود که دو هزار میلیارد تومان هم درآمد گمرک در بهمن‌ماه باشد و هزار میلیارد تومان هم در اسفندماه وصول می‌شود بنابراین درآمد پیش‌بینی شده در بودجه برای گمرک به صورت صد در صدی محقق خواهد شد.

ارجاع 20هزارتن ذرت آلوده به آفریقا

وی با اشاره به اینکه 20هزار تن ذرت آلوده اخیرا به یکی از کشورهای آفریقایی مرجوع شده است، گفت: بخشی از این ذرت‌ها در زمان ورود به کشور آلوده نبودند و سه سازمان دامپزشکی، قرنطینه و سازمان استاندارد به آن‌ها اجازه ترخیص داده بودند. استاندارد در اروپا برای این حوزه ۲۰ پی پی ام است اما سازمان ملی استاندارد بسیار سختگیرانه‌تر عمل می‌کند و حد مجاز را ۵ پی پی ام در نظر گرفته است.

آخین وضعیت خودروهای دپو شده در گمرک 

میراشرفی با اشاره به اینکه 5هزار خودروی دپو شده د رگمرکات وجود دارد، ادامه داد: که حقوق و عوارض هزار دستگاه آن پرداخت شده است و برای ترخیص آنها نیاز به مصوبه جدید داریم زیرا با گذشت زمان مجوز ترخیص آن‌ها منقضی شده است.

وی افزود: برای ۳۳۰۰ دستگاه دیگر شائبه قاچاق وجود دارد که البته برای ۶۰۰ الی ۷۰۰ دستگاه از آنها حکم برائت از قاچاق گرفته‌اند و باید منتظر مصوبه ترخیص باشند. ۲۵۰ دستگاه دیگر در گمرک منطقه آزاد اروند دپو شده‌اند که آ‌نها نیازی به مصوبه ترخیص ندارند.