۰ نفر

رییس اتاق ایران و روسیه در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح کرد؛

برآورد تجارت 2میلیارد دلاری با روسیه تا پایان سال/ رفع تعهد ارزی قانون دست‌وپاگیر صادرکنندگان

۶ بهمن ۱۳۹۸، ۱۰:۵۶
کد خبر: 412508
برآورد تجارت 2میلیارد دلاری با روسیه تا پایان سال/ رفع تعهد ارزی قانون دست‌وپاگیر صادرکنندگان

رییس اتاق ایران و روسیه از رشد تجارت دو کشور نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: برآورد ما این است که حجم تجارت دو کشور تا پایان امسال به حدود دو میلیارد دلار افزایش یابد.

اقتصاد آنلاینفاطمه اکبرخانی؛ هادی تیزهوش تابان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره وضعیت تجارت ایران و روسیه، توضیح داد: در سال 97 حجم تجارت دو کشور به یک میلیارد و 700میلیون دلار رسید که از این میزان، سهم واردات ما از روسیه یک میلیارد و 200میلیون دلار و صادرات به این کشور 533میلیون دلار بوده است.

رشد 17.5درصدی تجارت ایران و روسیه در سال98

وی افزود: تا الان که به پایان سال98 نرسیده‌ایم، حجم تجارت ما با این کشور کمتر از دو میلیارد دلار بوده اما برآورد ما این است که اگر زیرساخت‌ها فراهم شود، تا پایان امسال به تجارت 2میلیارد دلاری با روسیه برسیم که این نشان از رشد حدود 17.5درصدی تجارت دو کشور نسبت به سال گذشته دارد.

تیزهوش با اشاره به ظرفیت بالای روسیه برای توسعه تجارت، بیان کرد: این کشور سالانه حدود 40میلیارد دلار واردات دارد که با توجه به ظرفیت دو کشور ما می‌توانیم سهم خوبی از این بازار به دست آوریم، ضمن اینکه در حال حاضر تفاهم‌نامه اوراسیا برای ما فرصت بسیار خوبی در امر توسعه صادرات فراهم کرده که البته باید قبل از این موضوع، دولت راه‌های تجارت را تسهیل نموده و زیرساخت‌های لازم را مهیا کند.

رییس اتاق مشترک ایران و روسیه قانون رفع تعهد ارزی را یک قانون دست‌وپاگیر برای صادرکنندگان دانست و گفت: البته در بودجه 99 مطرح شده که قانون رفع تعهد ارزی از محصولات کشاورزی برداشته شود چراکه این قانون دست‌وپاگیر امکانات بسیاری را از صادرکنندگان ما گرفته است.

تیزهوش در پایان تاکید کرد: در شرایط فعلی با توجه به کاهش درآمد‌های نفتی، صادرات برای ما موضوع حیاتی است و نباید از آن غافل شویم که در این راستا رفع مشکلات صادرکنندگان از جمله بازگشت ارز، معضلات حمل‌ونقل و مجوز‌‌های صادراتی از پیش‌نیازهای توسعه تجارت بین‌المللی است.