۰ نفر

اما و اگر نمایشگاه بهاری

۲ بهمن ۱۳۹۸، ۶:۱۴
کد خبر: 411522
اما و اگر نمایشگاه بهاری

با شروع ماه بهمن، خریدها برای سال 99 آغاز می‌شود و خیلی‌ها که به فکر نونوار شدن در سال جدید هستند، به فروشگاه‌ها می‌روند، بخصوص آنهایی که صاحب فرزند هستند. در این روزها به قول فروشندگان مدل‌های جدید (نیوکالکشن‌ها)از راه می‌رسد. آنهایی که برند باز هستند و جیب‌شان بزرگ‌تر از قیمت‌هایی است که فروشندگان اعلام می‌کنند، مشکلی ندارند و هر ساله طبق روال گذشته خرید می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، گروهی از جامعه هستند که خرید با قیمت مناسب را دنبال می‌کنند. از سویی ترجیح می‌دهند در یک محل تمام خریدهای خود را انجام دهند تا در زمان صرفه‌جویی شود. سال‌های گذشته نمایشگاه بهاره یکی از محل‌های خرید خانواده‌ها بود. از حدود دو سال پیش دولت بر پایان نمایشگاه بهاره حکم داد و اعلام شد که به جهت تنوع کالایی و تعدد فروشگاه‌ها دیگری نیازی به برپایی نمایشگاه بهاره نیست. اما در این سال‌ها خلأ نمایشگاه بهاره احساس شد و برخی از خانواده‌ها بر این امر اعتراض داشتند که نمایشگاه بهاره موقعیت خوبی برای خرید بود و نباید حذف می‌شد.

همین گلایه‌ها باعث شد که نمایشگاه بهاره احیا شود. آخرین اخبار گویای آن است که در سال 98، نمایشگاه بهاره برمی‌گردد و از سویی دولت هم عنوان کرده است اگر استانی موافق نمایشگاه بهاره نیست باید دلیل آن را عنوان کند، البته دلیلی که قانع‌کننده باشد. در حالی که دولت موافق برپایی نمایشگاه بهاره است رئیس اتاق اصناف تهران گفته هنوز تصمیمی برای برگزاری نمایشگاه بهاره نگرفته‌ایم.

حال که قرار شده نمایشگاه بهاره برگردد می‌خواهیم به نقاط قوت و ضعف آن بپردازیم و اینکه آیا خرید از نمایشگاه‌های بهاره برای خانواده‌ها صرفه اقتصادی دارد؟

اولین ضعف نمایشگاه بهاره، کیفیت پایین اجناس و کالاها است. کالاهایی که از درجه کیفی بالایی برخوردار نیستند.

دومین دلیل که مانع خرید برخی از شهروندان می‌شود این است که کالاهای عرضه شده به قول معروف از مد افتاده‌اند.

سومین دلیل که می‌توان به آن اشاره کرد، شلوغی آن است. از آنجا که خوراکی‌ها و پوشاک در یک محل است، ازدحام جمعیت مانع از خرید می‌شود.

چهارمین دلیل اینکه تنوع در کالاهای عرضه شده نیست و اکثر کسانی که غرفه اجاره می‌کنند به فکر سود مقطعی خود هستند و هیچ تعهدی را نسبت به مشتری خود ندارند.

پنجمین علت که امیدوار هستیم در دوره جدید نمایشگاه‌های بهاره حذف شود، کیفیت پایین خوراکی‌ها است. در این نمایشگاه‌ها آجیل‌هایی عرضه می‌شود که در اکثر مواقع قیمت آن با قیمت‌های بازار هماهنگ است، این در حالی است که مردم هنگام خرید از نمایشگاه بهاره توقع تخفیف دارند.

در این میان نمایشگاه بهاره مزیت‌هایی هم دارد. از جمله آن یکجا بودن تمام کالاها است. افرادی که دنبال کالاهای به روز نیستند و برای آنها خرید تنها رفع مسئولیت‌ها است، نمایشگاه بهاره می‌تواند بهترین انتخاب باشد چرا که افراد در مدت 3 ساعت می‌توانند تمام خریدها را انجام دهند و مایحتاج نوروز 99 را تأمین کنند.

ازدیگر مزیت‌های نمایشگاه بهاره، در برخی از نقاط تخفیف‌های بسیار خوب است، در این نمایشگاه‌ها خرید برای مردم منفعت دارد. این موضوع نمایشگاه به نمایشگاه فرق دارد. در برخی از نمایشگاه‌ها غرفه دارانی حضور دارند، که در زمره تولیدکنندگان هستند، این افراد با قیمت‌های بهتری اجناس خود را در نمایشگاه بهاره عرضه می‌کنند. از دیگر مزیت‌های نمایشگاه بهاره، تازه بودن مواد خوراکی است. از آنجا که مشتریان زیادی به این نمایشگاه‌ها می‌روند غرفه داران با سرعت نسبت به تأمین کالای خود اقدام می‌کنند. با این تفاسیر به نظر می‌رسد برپایی نمایشگاه‌های بهاره بهتر از نبودنش است. چرا که این نمایشگاه ضمن پیام سال جدید می‌تواند خریدهای مردم را آسان‌تر کند. از این‌رو مردم امیدوارند این نمایشگاه‌ها برگزار شود. در این میان حذف نکات ضعف و دقت بیشتر در اجاره دادن غرفه‌ها ضروری است.

نمایشگاه امسال بدون تکلیف

قاسم نوده فراهانی،رئیس اتاق اصناف تهران روز گذشته با بیان اینکه برنامه‌های نظارتی و کنترلی اصناف تا پایان تعطیلات ادامه خواهد یافت، گفت: تا به امروز تصمیمی برای برگزاری نمایشگاه‌های بهاره اتخاذ نشده و در صورت نیاز و صلاحدید وزارت صنعت، معدن و تجارت این نمایشگاه برگزار خواهد شد. این در حالی است که  سخنگوی ستاد تنظیم بازار پیشتر اظهار کرده بود: مرکز امور اصناف و بازرگانان ضوابط اجرای نمایشگاه‌های بهاره و فروش فوق العاده را پیرو دستورالعمل برگزاری نمایشگاه‌های بهاره به سرعت تهیه و ابلاغ خواهد کرد تا اتاق‌های اصناف سراسر کشور بتوانند در یک دستورالعمل مشخص، نمایشگاه‌ها را برگزار کنند.