۰ نفر

جایی‌که وقت گران‌تر از طلاست

۲۴ دی ۱۳۹۸، ۱۶:۰۱
کد خبر: 409634
جایی‌که وقت گران‌تر از طلاست

ساعت از واجب‌ترین و پرطرفدارترین اکسسوری‌هاست چون برخلاف زیورآلات که فقط جنبه تزیینی دارند، ساعت از مزیت کاربردی بودن هم برخوردار است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  شاید در طول روز یک‌بار هم به ساعتی که روی مچ دستمان بسته‌ایم نگاه نکنیم و گوشی تلفن همراه برایمان نقش ساعت را هم ایفا کند، ولی شواهد نشان می‌دهد کمتر کسی می‌تواند از لحاظ روانی نداشتن ساعت مچی را تحمل کند. تنوع ساعت‌ها این روزها آنقدر زیادشده که گاهی انتخاب از میان طرح‌ها و مدل‌ها آسان نیست. شکل صفحه ساعت، رنگ صفحه، رنگ قاب و بند، جنس بند، آنالوگ یا دیجیتال بودن، داشتن آپشن‌هایی از قبیل مقاومت در برابر آب، ضربه، خش و زنگ‌زدگی، اندازه ساعت، اسپرت یا کلاسیک بودن و...، طیف بسیار وسیعی از تنوع را در مغازه‌های ساعت‌فروشی ایجاد کرده که سلیقه متفاوت خریداران را پاسخ می‌دهد اما با وجود این، قیمت بالای ساعت‌های باکیفیت باعث شده انتخاب ساعت مورد علاقه و باب دل مشتری، این روزها کار چندان آسانی نباشد. البته ساعت‌های خوب متعلق به برندهای معتبر هیچ‌وقت ارزان نبوده‌اند اما از آنجایی که ساعت اصولا کالایی وارداتی است و تولید داخلی در این زمینه وجود ندارد، قیمت آن به‌شدت وابسته به قیمت ارز است. ارز هم که طی یکی دو سال اخیر با جهش قیمت مواجه بوده و تمام بازارهای وابسته به واردات را با تکان شدید مواجه کرد.

در شرایطی که کاهش توان خرید مردم بسیاری از کالاهای اساسی را از سبد خرید مردم حذف کرده، طبیعی است که بازار کالای لوکسی مثل ساعت رو به رکود باشد. البته ساعت‌های لاکچری قابلیت سرمایه‌گذاری دارند اما کمتر افرادی هستند که توان استفاده از این قابلیت را داشته باشند. به گفته فروشندگان، قیمت‌ ساعت در 2سال اخیر بیش از 5 برابر رشد کرده و ساعتی که سال 96 می‌شد آن ‌را با 70هزار تومان خرید، اکنون زیر 400هزار تومان قیمت ندارد. یکی از فروشندگان می‌گوید: قیمت ساعت به‌طور مستقیم با قیمت دلار در ارتباط است و برای برند‌های لاکچری قیمت براساس آنچه در سایت شرکت تولیدکننده قید شده تعیین می‌شود، اما قیمت در سایر برندها به واردکننده بستگی دارد و بین 20تا 30 هم درصد هم براساس هزینه‌های انجام شده به قیمت خرید اضافه می‌شود. او ادامه می‌دهد: افزایش قیمت در همه برندها وجود داشته و به‌طور مثال ساعت برند تیسوت که تا 2سال پیش 800هزار تومان قیمت داشت امروز 2میلیون و 800هزار تومان فروخته می‌شود.

لاکچری‌های بازار ساعت 

بهترین ملاک برای دسته‌بندی ساعت برند است چون به‌طور مستقیم با کیفیت و البته قیمت آن در ارتباط است. بر این اساس ساعت‌های موجود در بازار را می‌توان به 3دسته تقسیم کرد؛ دسته اول ساعت‌های لاکچری، دسته دوم ساعت‌های سوئیسی اصل و دسته سوم برندهای متوسط. ساعت‌های لاکچری که بین 10تا 15درصد سهم بازار را تشکیل می‌دهند، ساعت‌هایی هستند که از طلا یا جواهر یا هردو در ساخت آنها استفاده شده و ویژگی آنها قیمت ‌بسیار بالای آنهاست. قیمت این ساعت‌ها از50میلیون تومان شروع می‌شود و به 2تا 3میلیارد تومان هم می‌رسد. این برند‌ها در ایران نمایندگی رسمی ندارند؛ رولکس، اومگا، لانژین و هابلو ازجمله آنها هستند. دسته دوم برندهای سوئیسی هستند که طلا و جواهر ندارند و سطح آنها از لاکچری‌ها یک درجه پایین‌تر است. حدود 40برند از این دسته در بازار ایران وجود دارد که در ایران نمایندگی دارند. قیمت این ساعت‌ها از 2تا 3میلیون شروع می‌شود و تا 15الی 20میلیون تومان می‌رسد؛ کاندینو، تیسوت، فستینا، واینر و ویکتورینوکس ازجمله این برند‌ها هستند. البته تمام برندهای لاکچری هم ساخت سوئیس هستند ولی به‌دلیل به‌کار رفتن طلا و جواهر در ساخت آنها در گروه بالاتری قرار می‌گیرند.

ساعت‌هایی با قیمت و کیفیت مناسب 

 ساعت‌های گروه سوم برندهای نسبتا باکیفیتی هستند که بیشتر ساعت‌های موجود در بازار را تشکیل می‌دهند. برندهای معروفی ازجمله ویولت، الگانس، کاسیو و دنیش‌دیزاین در این گروه قرار می‌گیرند. رِنج قیمت این ساعت‌ها بین 700-600 هزار تا 3 الی 4میلیون تومان است. گرچه گروه اول هم با وجود قیمت‌های بسیار بالا، مشتری خاص خودشان را دارند ولی به‌نظر می‌رسد به‌دلیل قیمت مناسب‌تر، سر و کار عموم مردم بیشتر با ساعت‌های گروه سوم باشد. البته در زمینه ساعت گروه چهارمی هم هست که به‌احتمال زیاد در مترو، دستفروشی‌ها و برخی مغازه‌ها با آن برخورد داشته‌اید؛ ساعت‌هایی که قیمتی بین 20 تا 100هزار تومان دارند و اگر دنبال ساعت باکیفیت می‌گردید باید دور آنها را خط بکشید. این گروه ساعت‌های بسیار بی‌کیفیتی هستند که از چین و اغلب به‌صورت غیرقانونی به کشور وارد شده‌اند.

ساعت ارزان نخرید

گران بودن ساعت باکیفیت چیزی نیست که قابل انکار باشد اما نباید به این نکته بی‌توجه بود که هزینه کردن برای جنس ارزان و بی‌کیفیت هم ضرر مضاعف است. اگر کسی قصد خرید ساعت داشته باشد با کمی تحقیق و جست‌وجو می‌تواند ساعتی پیدا کند که هم کیفیت داشته باشد و هم قیمت نسبتا مناسب. به گفته کارشناسان اگر برندهای لاکچری را نادیده بگیریم، هم‌اکنون حدود 60درصد بازار را ساعت‌هایی تشکیل می‌دهند که بین 300هزار تا یک میلیون تومان قیمت دارند. قیمت 30درصد ساعت‌های موجود در بازار بین یک تا 3میلیون تومان است و مابقی، ساعت‌هایی هستند که از 3 تا 7میلیون تومان قیمت دارند. ساعت ازجمله کالاهایی است که اغلب مردم آن را از مغازه‌های منطقه زندگی‌شان می‌خرند ولی اگر بورس‌باز هستید و می‌خواهید تنوع بسیار بیشتری از ساعت را ببینید می‌توانید به راسته قیصریه در بازار بزرگ تهران مراجعه کنید. این بازار قدیمی‌ترین بورس خرید و فروش ساعت در تهران است و همه نوع ساعتی را می‌توان در این بازار پیدا کرد؛ از اصل تا فیک و از گران تا ارزان، پس مراقب باشید کلاه سرتان نرود. نمایندگی انواع برند معتبر هم در گوشه و کنار شهر به‌صورت پراکنده وجود دارد، اما مرکز اصلی این نمایندگی‌ها را می‌توان منطقه گیشا (کوی نصر) پیدا کرد که بیشتر نمایندگی‌های برندهای معروف در آنجا وجود دارند و خیلی از مردم تهران برای خرید مطمئن یک ساعت مچی زیبا، به آنجا مراجعه می‌کنند.

بازار رو به رکود است

 رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان ساعت در مورد قیمت و کیفیت ساعت‌های موجود در بازار می‌گوید: یکی از دلایل کاهش تمایل مردم نسبت به خرید ساعت در این مقطع، وارداتی بودن این کالاست که با نرخ ارز آزاد وارد کشور می‌شود؛ لذا بالا رفتن نرخ ارز روی قیمت ساعت تأثیر گذاشته و باعث افزایش قیمت آن می‌شود در این وضعیت وقتی خانواده‌ها با توجه به بودجه خود با یک حساب و کتاب ساده نیازهای خود را اولویت‌بندی می‌کنند خریدن ساعت در اولویت‌های خیلی مهم قرار نمی‌گیرد. عبدالرحیم احمدی می‌افزاید: از سوی دیگر گستردگی استفاده از موبایل روی بازار ساعت تأثیر می‌گذارد و الان هر فردی یک موبایل دارد که نه‌تنها ساعت را نشان می‌دهد بلکه به امکاناتی چون تقویم، قطب‌نما و کورنومتر هم مجهز است. او به تأثیر تحریم‌ها بر بازار ساعت نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: از آنجایی که در ایران ساعت تولید نمی‌شود، مانند مشاغل دیگر دغدغه تامین جنس و مواداولیه را نداشتیم و از این زاویه تحریم، اثری روی صنف ما نداشته، اما قیمت ساعت از بالا رفتن نرخ ارز متاثر بوده و هر زمانی که قیمت ارز به هر دلیلی چه تحریم یا غیرتحریم بالا برود، روی قیمت ساعت در بازار ایران نیز تأثیر می‌گذارد.

نبض بازار

ساعت‌های لاکچری که بین 10تا 15درصد سهم بازار را تشکیل می‌دهند، ساعت‌هایی هستند که از طلا یا جواهر یا هردو در ساخت آنها استفاده شده و ویژگی آنها قیمت ‌بسیار بالای آنهاست. قیمت این ساعت‌ها از50میلیون تومان شروع می‌شود و به 2تا 3میلیارد تومان هم می‌رسد

گرانی و کاهش تقاضا 

رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان ساعت: یکی از دلایل کاهش تمایل مردم به خرید ساعت، وارداتی بودن این کالاست که با نرخ ارز آزاد وارد کشور می‌شود. بالا رفتن نرخ ارز، قیمت ساعت را افزایش داده و در این وضعیت وقتی خانواده‌ها نیازهای خود را اولویت‌بندی می‌کنند خریدن ساعت در اولویت‌ قرار نمی‌گیرد