۰ نفر

ترخیص کالاهای اساسی از گمرک آسان‌تر می‌شود

۱۰ دی ۱۳۹۸، ۱۶:۳۸
کد خبر: 406120
ترخیص کالاهای اساسی از گمرک آسان‌تر می‌شود

گمرک ایران دستورالعملی در خصوص ارزش‌گذاری کالاهای اساسی و ضروری جهت تخصیص ارز ، اظهار و ترخیص گمرکی ابلاغ کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، دستورالعمل گمرک در خصوص چگونگی ملاک قرار دادن ارزش مندرج در ثبت سفارش کالاهای اساسی و ضروری جهت تخصیص ارز ، اظهار و ترخیص گمرکی و تعیین نرخ توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان به گمرکات سراسر کشور ابلاغ شد .

به گزارش گمرک ایران، پیش‌بینی می‌شود با اجرایی شدن این بخشنامه روند ترخیص کالاهای ضروری و اساسی از گمرکات سراسر کشور آسان تر شود .

در این بخشنامه آمده است که بر اساس تصمیمات بند ۵ صورتجلسه هفتادمین جلسه کارگروه ملی تنظیم بازار، در ثبت سفارش‌های صادره پنجم مرداد امسال به بعد، ارزش مندرج در ثبت سفارش کالاهای اساسی و ضروری به شرح ذیل ملاک تخصیص ارز ، اظهار وترخیص گمرکی و تعیین نرخ توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان وتولید کنندگان خواهد بود.

مسئولیت حسن اجرای مراتب ابلاغی فوق برعهده کارشناسان، معاونین امور گمرکی و مدیران محترم گمرکات اجرائی و مسئولیت نظارت بر موارد اعلامی برعهدۀ ناظران حوزه‌های نظارت گمرکات و دفتر ارزش گمرک جمهوری اسلامی ایران است.

بر اساس این بخشنامه، ارزش مندرج در ثبت سفارش کالاهای اساسی شامل گندم انسانی، ذرت دامی، جو، کنجاله سویا، دانه های روغنی(سویا، کلزا)، روغن خام (سویا، پالم، کلزا، آفتاب)، شکرخام، برنج سفید، برنج قهوه ای، گوشت مرغ و تخم مرغ خوراکی در بازه زمانی ۱۸‌/۵‌/۹۷ تا ۵‌/۵‌/۹۸ در سقف قیمت مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی که متعاقباً ارزش آنها اعلام خواهد گردید قابل پذیرش است و ارزش های بالاتر از نرخ اعلامی باید در قالب اختیارات ماده ۱۴ و ۱۵ قانون امور گمرکی و آیین نامه مربوطه برای صیانت از منابع ارزی کشور اقدام شود.

در بخشی دیگر از این ابلاغیه آمده است: درخصوص سایر کالاهای اساسی و ضروری مستثنی از لیست فوق، چنانچه ارزش های مندرج در سامانۀ ارزش گمرک ایران نسبت به ارزش مندرج در ثبت سفارش و فاکتور که ملاک اظهار ارزش به گمرک واقع شده است تا ۱۵ درصد کمتر باشد، گمرک با رعایت مفاد مواد ۱۴ و ۱۵ قانون امور گمرکی ، نسبت به پذیرش این میزان تلورانس ارزش، اقدام کند.

 اختلاف ارزش بیش از ۱۵ درصد، مطابق فرآیند رسیدگی معمول مندرج در قانون امور گمرکی و آئین نامۀ اجرائی آن خواهد بود.