۰ نفر

رییس اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد؛

ظرفیت صادرات ١٠٠میلیارد دلارى ایران به کشورهاى همسایه/ صادرات، راه برون رفت از شرایط تحریمى است

۱۰ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۰۳
کد خبر: 406039
ظرفیت صادرات ١٠٠میلیارد دلارى ایران به کشورهاى همسایه/ صادرات، راه برون رفت از شرایط تحریمى است

رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به ظرفیت صادرات ١٠٠میلیارد دلارى ایران به کشورهاى همسایه، گفت: صادرات راه برون رفت از شرایط تحریمی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، مسعود خوانساری امروز در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان تهران  با بیان اینکه اگر مشکل تحریم حل نشود سال ۹۹ نیز مشکلات زیادی رخ خواهد داد، اظهار کرد: بودجه سال آینده نشان می‌دهد که در شرایط تحریمی دچار مشکل است و اقتصاد ایران در سال ۹۹ با همین مشکلات بودجه‌ای دست و پنجه نرم خواهد کرد.

او اضافه کرد: یکی از راه‌های اساسی که می‌توان به تحریم غلبه کرد صادرات غیرنفتی است و با توجه به امکانات و پتانسیلی که در کشور وجود دارد، بیش از آنچه که صادر می‌کنیم، می‌توان صادرات را جهش داد.

خوانساری گفت: 15 کشور همسایه ایران هستند که در سال بالغ بر هزار میلیارد دلار واردات دارند و ما ظرفیت صادرات ۱۰۰ میلیارد دلاری به آنها را داریم؛ بر این اساس باید از این پتانسیل استفاده کرد. افزایش ناگهانی قیمت ارز اگرچه ضربه زیادی به اقتصاد کشور زد و معیشت مردم را دچار مشکل کرد، اما فایده‌اش این بود که اگر قیمت ارز واقعی شود، می‌توان به تولید و صادرات کشور تکیه کرد و به جای اینکه یارانه را به کالاهای خارجی دهیم، روی کالاهای ایرانی سرمایه گذاری کنیم.

رییس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر ریسک بالای بازی کردن با تعرفه‌ها به صورت غیرکارشناسی یا ممنوعیت و محدودیت برخی کالاها، خاطرنشان کرد: صادرکنندگان یک سال تلاش می‌کنند بازاری را به دست آورند اما برخی تصمیمات یک نفر را ممکن است از عرش به فرش برده یا برعکس عمل کند، پس باید مجموعه تصمیم گیران به صورت جزیره‌ای عمل نکرده و با بخش خصوصی و تشکل‌های تخصصی، همفکری کنند.